هرات - ايرنا - استاندار هرات در غرب افغانستان در جريان ديدار با سركنسول ايران در هرات به بروز وقفه در جريان برق صادراتي ايران به اين استان اشاره كرد و خواستار تداوم جريان اين انرژي شد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا ، «محمد آصف رحيمي» در اين ديدار ضمن ابراز قدرداني از همكاري‌هاي دوستانه ايران طي سنوات گذشته براي رفع مشكلات شهروندان هرات از بابت برق، به قطع نوبه اي برق در چند روز گذشته در هرات اشاره كرد و گفت كه قطع برق علاوه بر خسارت به واحدهاي صنعتي براي شهروندان به ويژه افراد بي‌بضاعت مشكلاتي ايجاد كرده است.
استاندار هرات خواستار اقدام براي جلوگيري از بروز اين مشكل شد و افزود كه بر اساس توافقي كه بين دولت افغانستان و ايران به امضا رسيده است، طرفين ملزم به رعايت مواد اين توافق هستند و دولت افغانستان مطابق اين توافقنامه هزينه برق وارداتي از ايران را بدون تاخير پرداخت كرده و تقاضا دارد ايران نيز مانع قطع آن شود.
طي چند روز گذشته به دليل بروز نقص فني در خط انتقال برق وارداتي ايران به هرات جريان برق به دفعات قطع شد و اين رخداد مورد اعتراض شماري از صاحبان صنايع در شهرك صنعتي هرات قرار گرفت كه البته ديروز مسئولان اين شهرك اعلام كردند كه مشكل برق رفع شده است.
هرات علاوه بر خريد برق از ايران از كشور تركمنستان نيز برق مي خرد و بخشي از برق خود را نيز از محل توليد داخلي سد سلما تامين مي كند اما بخش بزرگي از نياز هرات به برق از واردات ايران تامين مي شود.
در ديدار امروز همچنين پيرامون موضوعاتي از جمله پيشرفت كار احداث خط آهن هرات - خواف، ايجاد سهولت در امر توزيع رواديد سفر ابتاع افغان به ايران، توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و گسترش فعاليت كميته اقتصادي بحث و تبادل نظر شده است .
«محمود افخمي ارشدي» سركنسول ايران در هرات نيز دراين ديدار از مقامات استان دعوت كرد تا در فرصتي مناسب در راس يك هيات به شهر مشهد مقدس سفر نمايند تا از نزديك فرآيند تلاش نيروهاي ايراني را براي انجام تعهدات در برابر تعهدات به افغانستان را ملاحظه نمايند.
دو روز قبل برخي از رسانه هاي محلي افغانستان مدعي شدند كه بر اثر قطع برق تاكنون 32 واحد توليدي در شهرك صنعتي هرات تعطيل شده است.
*آساق*1104*1663**