به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سعید نمكی روز چهارشنبه در نشست وضعیت و دورنمای جایگاه طب عمومی از دیدگاه تشكیلاتی و اقتصادی در دانشگاه علوم پزشكی ایران افزود: طرح تحول سلامت به عنوان یكی از كارهای زیربنایی و اساسی دولت تدبیر و امید شروع شد و در زمانی كه هزینههای درمان برای مردم سنگین شده بود، دولت به این موضوع وارد شد.
وی ادامه داد: طرح تحول سلامت، درمان محور شد و نه سلامت محور. متاسفانه پیشگیری محور نشد و پزشك محور شد. بخش خصوصی لطمه دید و در طرح تحول سلامت به آن پرداخته نشد.
نمكی با بیان اینكه طرح تحول سلامت با محدودیتی كه در بستهها اجرا شد، راه خود را منطقیتر طی خواهد كرد، افزود: اینكه مراكز بهداشتی و درمانی در حاشیه شهر ایجاد كنیم و اسم آن را پزشك خانواده بگذاریم، معنی ندارد. پزشك خانواده بدون جایگاه اجرایی در نظام ارجاع بیمعنی است. اگر پیوند بین سطح یك و دو اتفاق نیفتد، پزشك خانواده به درستی اجرا نشده است.
وی اضافه كرد: حدود 5 هزار میلیارد تومان برای پزشك خانواده پرداخت شده است، اما وقتی دیدیم كه در جای درستی هزینه نمیشود، ترمز آن كشیده شد. از طرفی این قول نیز داده شد كه اگر این فعالیت به درستی انجام شود، بودجه مورد نیاز تامین و پرداخت شود.
معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینكه با یك تلاش سه ماهه میتوان همه پزشكان عمومی را در طرح پزشك خانواده استفاده كرد، اظهار كرد: مجبوریم از ظرفیت قابل دسترسی پزشك عمومی به عنوان پزشك خانواده استفاده كنیم و منابع را نیز به این سمت ببریم.
وی با بیان اینكه طرح تحول سلامت باید به خوبی ادامه پیدا كند، گفت: منابع باید در جایی هزینه شود كه بهترین بهرهوری اتفاق بیفتد. كاری كه الان در وزارت بهداشت دنبال میشود، كاری منطقی و صحیح است.
نمكی با بیان اینكه باید تشكیلات در نظام سلامت مورد بازنگری قرار بگیرد، اظهار كرد: در آینده هزینههای سنگین سالمندی به كشور تحمیل خواهد شد. متاسفانه ما سالمندان افسرده داریم كه پرهزینه هستند و جوانی نكرده پیر شدند. سالمند افسرده، پرهزینه است. این سالمند آزمایشهای دورهای انجام نمیدهد. در واقع سالمندانی در كشور وجود دارند كه به علت عدم اشتغال و توسعه، در جوانی احساس سرباری داشتند و هنوز هم همان احساس را دارند. این كوه انبوه مشكلات باید توسط پزشكان عمومی مدیریت شود.
وی با بیان اینكه 12 میلیون نفر از جمعیت كشور در حاشیه شهرها مستقر هستند، افزود: چطور میتوان با متخصصان، مسئله حاشیه شهرها را حل كرد. این مشكلات باید به دست پزشكان عمومی اداره شود.
معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: جامعه ای به شدت افسردهای داریم. سلامت روان به هم ریخته كار دست ما میدهد و در بسیاری از مشكلات اجتماعی بروز میكند. در این بخش هم نمیتوان اولین ارتباط با بیمار را بر عهده روانپزشك گذاشت، بلكه پزشك عمومی باید در مدیریت سلامت روان نقش آفرینی كند.
وی گفت: موافق افزایش تختهای بیمارستانی نیستیم. یك تخت بیمارستانی در ارزانترین شرایط حداقل یك میلیارد تومان هزینه دارد. در حالیكه اگر بتوان بیمار را در كلینیك توسط پزشك عمومی معاینه كرد و كار بیمار به ICU و CCU نكشد، هنر كردیم. دلیلی ندارد به دنبال توسعه تخت در جاهایی برویم كه هنوز كلینیك و درمان سرپایی توسعه نیافته است. از نگاه من پزشكان عمومی محور اصلی توسعه نظام سلامت هستند.
معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: در سالهای بعد از انقلاب در دستاوردهای سلامت در 23 كشور مدیترانه رتبه اول را كسب كردیم و در گسترش واكسیناسیون و شاخصهای دیگر توانستیم در دنیا بدرخشیم. اگر بخواهیم دو عامل مهم و نیروی انسانی شاخص را در این دستاوردها نام ببریم، بهورزها و پزشكان عمومی هستند. سهل الوصولترین و كم هزینهترین با اثربخشی بالا، این دو دسته از نیروهای انسانی بودند.
وی افزود: كودكان كشور در مقابل 6 بیماری مهلك واكسینه شدند. در حال حاضر از بیماریهای واگیر به سمت بیماریهای غیرواگیر میرویم. سالها پیش كه معاون وزیر بهداشت بودم، اداره كل بیماریهای غیرواگیر راه اندازی شد. در حال حاضر چالشهای بسیار هزینه برداری در نظام سلامت داریم و اگر به این موارد توجه نكنیم، منابع سلامت پاسخگو نخواهد بود.
نمكی ادامه داد: وزارت بهداشت كمترین تاثیر را در برابر كنترل مشكلاتی مانند حوادث و تصادف و سبك زندگی دارد. اگر بخشهای دیگر مداخله نكنند، نمیتوان توفیقی داشت. در ارزانترین كشورهای دنیا خرج یك بیمار در CCU معادل هزینه واكسیناسیون یك شهرك است.
اجتمام/الف پ/ 3063
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
تهران-ایرنا- معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: طرح تحول سلامت 4 مقدمه داشت كه اجرا نشد. پزشك خانواده، سیستم ارجاع، پرونده الكترونیك سلامت و راهنماهای بالینی مقدمه شروع چنین حركت بزرگی بود كه فراهم نشد و یكی از كاستیها در شروع این برنامه بود.