تهران - ایرنا - اصحاب رسانه های عربی و كابران شبكه های اجتماعی به شبكه خبری سعودی 'العربیه' به دلیل تهیه و پخش فیلم جعلی كه اشغال سرزمین های فلسطینی و مقدسات آن توسط رژیم صهیونیستی را به نوعی توجیه كرده است، به شدت اعتراض كردند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری 'عربی 21 '، روزنامه نگاران فلسطینی با صدور بیانیه ای اقدام العربیه در پخش فیلم جعلی را 'سقوط آزاد و لغزش خطرناك' این شبكه خواندند.
این بیانیه تاكید كرد: شبكه العربیه تصمیم به خلع سلاح اعراب گرفته و می خواهد نسبت به مساله فلسطین كه مهمترین مساله امت عربی است، سلب مسئولیت كند، به همین دلیل با هدف از بین بردن حقایق تاریخی و تحریف آگاهی نسل ها، اقدام به پخش فیلم جعلی به نام 'النكبه' كرده كه در واقع مدعی مصائب صهیونیست ها است كه آنها را مجبور به اشغال سرزمین فلسطین كرده است.
بر اساس این بیانیه، فیلم جعلی العربیه نه تنها فارغ از ارزش های انسانی، ملی و دینی است، بلكه به دنبال تحقق توطئه های از بین بردن مساله فلسطین از طریق اجرای طرح 'معامله قرن' ساخته و پرداخته 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا است.
این بیانیه خاطر نشان كرد كه سوال دیگر این است كه چرا العربیه برای تحریف آگاهی و جعل تاریخ عربی، اقدام به نادیده گرفتن واقعیت تجاوز صهیونیست ها به فلسطین با حمایت و پشتیبانی انگلیس كرده است. این شبكه چرا به قرارداد شوم 'بلفور' درباره ایجاد اسراییل در سرزمین هی فلسطینی با آواره كردن مردم این سرزمین و جدا كردن آنها از خاك خود را تشریح نمی كند .
روزنامه نگاران فلسطین خواستار عذرخواهی شبكه العربیه از امت عربی و حذف این فیلم جعلی از پایگاه خبری آن و عدم تكرار اینگونه موارد شد. اصحاب رسانه از این شبكه خواسته اند كه به جای انتشار این فیلم جعلی ، تولید سریال های واقعی از رنج ها و سختی های مردم فلسطین تحت ظلم اشغالگران صهیونیست را تهیه كند.
این گروه از روزنامه نگاران فلسطینی از وزیران اطلاع رسانی كشورهای عربی خواسته اند كه با اتخاذ مواضع قاطعانه نسبت به این خیانت و مجازات مدیران العربیه كه اجازه تولید و پخش این فیلم جعلی را داده اند، اقدامات لازم و فوری برای مقابله با عادی سازی رابطه با رژیم اشغالگر صهیونیستی و مقابله با تحریف آگاهی نسل های عربی را انجام دهند.
این بیانیه خواستار پایبندی رسانه های بین المللی به تعهدات حرفه ای خود نسبت به مساله فلسطین و بی طرفی در روایت اشغالگری های رژیم صهیونیست و غلبه ارزش های انسانی وعدالت در این زمینه شد.
شبكه العربیه وابسته به آل سعود با پخش فیلم جعلی به ظاهر مستند، بر حق صهیونیستها بر سرزمین فلسطین جنجال به پا كرد و خشم فعالان عرب را در صفحات اجتماعی به دنبال داشت.
این فیلم شنبه گذشته در شبكه العربیه در دو بخش منتشر شد كه شامل تدوین مجدد داستان تشكیل رژیم صهیونیستی طبق دیدگاه اسرائیلی ها و با استفاده از متنی است كه به دور از رویكردهای واقعی است.
این شبكه از طریق مصاحبه با شاهدان عینی و مورخان فلسطینی و اسرائیلی درصدد بازنگری در لحظات اصلی قرن بیستم و اشغال سرزمین فلسطین در سال 1948 و تشكیل رژیم جعلی اسرائیل است. العربیه با استفاده از تصاویر آرشیوی كه مدعی دستیابی به آنها است، تهیه شده است.
این فیلم به ظاهر مستند با عنوان 'النكبه' بر دو دوره زمانی متمركز است، اول بین سال های 1897 و 1948 (پیش از اشغال) و در آن سه سال سرنوشت سازی را كه به زعم العربیه، رژیم صهیونیستی در سرزمینهای فلسطینی تشكیل شد و دوره پایانی جنگ جهانی دوم می باشد.
بخش دوم نیز فاصله سال های 1948و 1967 است كه شامل جنگ اعراب - اسراییل در سال 1948 و بحران سوئز در سال 1956 و جنگ شش روزه در سال 1967 است.
این فیلم همزمان با مذاكره برای 'معامله قرن' پخش شده كه رئیس جمهوری آمریكا در تلاش برای اجرای آن در خاورمیانه و صلح بین تشكیلات خودگردان فلسطین و صهیونیست‌ ها است.
خاورم** 1453**1651