دزفول - ایرنا - یكی از فعالان محیط زیست دزفول به نمایندگی از سمن های این شهرستان از مدیر عامل شركت آب و فاضلاب خوزستان خواست تا با اجرای طرح های فاضلاب در محدوده حریم رودخانه دز مانع ورود فاضلاب خام به این رودخانه شود.

به گزارش ایرنا هدی نیكوراد عضو انجمن سفیران بانك زمین عصر چهارشنبه در آئین آغاز طرح های آب و فاضلاب در دزفول با حضور مدیر عامل شركت آبفا خوزستان افزود: رودخانه دز رگ حیات اقتصاد،كشاورزی و توسعه شهرستان دزفول و منطقه است .
وی از شركت آب وفاضلاب خوزستان خواست در راستای جلوگیری از آلودگی آب دز به ویژه ورود فاضلاب مناطق زیباشهر و یگان های نظامی دزفول همچنین منطقه چم گلك اندیمشك همچنین احداث تصفیه خانه فاضلاب در این مناطق اقدام كند.
این فعال محیط زیست همچنین از فرمانداری دزفول بابت تشكیل كارگروه حفاظت كیفی رودخانه دز تقدیر كرد.
به گزارش ایرنا مدیر عامل شركت آب و فاضلاب خوزستان نیز در این رابطه گفت:برای شبكه فاضلاب زیباشهر دزفول پروژه ای با 200 میلیارد ریال اعتبار تعریف شده كه شامل احداث یك تصفیه خانه فاضلاب خواهد بود .
صادق حقیقی پور افزود: این تصفیه خانه یكی از پیشرفته ترین تصفیه خانه ها خواهد بود كه با اجرای آن از ورود فاضلاب خام به رودخانه به صورت گسترده جلوگیری خواهد كرد.
مدیرعامل شركت آب وفاضلاب استان خوزستان همچنین از آغاز اجرای طرح دفع و جمع آوری فاضلاب كوی طالقانی و مدرس در دزفول خبر داد و افزود:امروز طرح اجرای سامانه جمع آوری و دفع فاضلاب 2 منطقه دزفول با 2 ایستگاه پمپاژ با 350 میلیارد ریال سرمایه گذاری در دست پیگیری و اجراست.
وی با بیان اینكه این طرح بزودی آغاز بكار خواهد كرد گفت:از سال 71 تا 95 حدود 800 میلیارد ریال اعتبار در شهر دزفول در بخش های آب وفاضلاب هزینه شده است این در حالی است كه در سال 96-97 به تنهایی بیش از یك هزار میلیارد ریال اعتبار در دزفول هزینه شده است .
وی افزود:760 كیلومتر شبكه توزیع آب در شهر دزفول وجود دارد كه شبكه ای پیچیده است و عمر بالا و قدمت بالایی دارد.
مدیر عامل شركت آب وفاضلاب استان خوزستان اضافه كرد:از سال 71 تا 95،كمتر از 146 كیلومتر از شبكه فاضلاب دزفول اصلاح شده بود كه میانگین آن اصلاح 6 كیلومتر شبكه در سال است در حالی كه در سال 96- 97 رقمی معادل 37 كیلومتر از شبكه آب دزفول اصلاح شده است.
حقیقی پور ادامه داد:طرح اصلاح شبكه آب تیپ 292 زرهی دزفول از بهمن ماه پارسال آغاز شده كه اكنون با 62 درصد پیشرفت در حال اجراست و تاكنون 11 كیلومتر آن اجرا شده است و تنها یك كیلومتر دیگر باقی مانده است.
وی گفت:اصلاح شبكه توزیع آب و انتقال آب شرب به پایگاه چهارم شكاری دزفول نیز از اسفندماه پارسال آغاز شده و اكنون 70 درصد پیشرفت فیزیكی دارد ضمن اینكه اجرای شبكه اصلی تامین آب شهر شمس آباد و روستای انجیرك دزفول نیز كه شامل 9 كیلومتر است آغاز شد.
وی افزود:حدود 10 هزار كیلومتر شبكه توزیع آب در سطح شهرهای خوزستان وجود دارد كه حدود 6 هزار كیلومتر آن فرسوده است و دارای هدررفت و افت فشار است كه باید اصلاح شود.
حقیقی پور افزود:در شهرستان دزفول 650 شبكه فاضلاب دوجود دارد كه حدود 80 كیلومتر آن لوله های بزرگ است و برنامه داریم در مدت سه سال آینده 60 درصد شبكه فاضلاب شهر دزفول را اجرا كنیم كه در این خصوص همكاری دیگر مسئولان موردنیاز است .
وی بیان داشت:قبول داریم اجرای طرح های فاضلاب موجب آزار شهروندان می شود ولی با توجه به اینكه بیش از 100 بیماری ناشی از آب وفاضلاب به انسان منتقل می شود فراهم شدن زیرساخت های فاضلاب و آب پیشگیری از بروز بیماری هاست و ارتباط مستقیمی با بهداشت و درمان دارد.
وی اظهار داشت:خطوط انتقال آب از ناحیه 2 و 3 دزفول به شهر سیاه منصور با حدود 160 میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است كه مشكلات زیادی را برطرف خواهد كرد .
7278/6068