شيراز - ايرنا- يك منبع نزديك به ايرنا گفت: به دنبال صدور حكم قضايي در زمينه جمع آوري پمپ هاي آب غيرمجاز بر روي رودخانه شاپور در شهرستان كازرون بين برخي بهره برداران زمين هاي كشاورزي و ماموران انتظامي درگيري رخ داد.

وي كه خواست نامش اشاره نشود، پنجشنبه افزود: 2 نفر در اين درگيري فيزيكي مجروح شدند كه حال يكي از اين افراد، وخيم گزارش شده است.
به گفته وي، اين اتفاق در حوالي منطقه پل بازرنگان از توابع بخش چنارشاهيجان و در حد فاصل شهرهاي قائميه و كنارتخته روي داد.
وي گفت: مردم و بهره برداران محلي سالها از رودخانه شاپور براي تامين آب باغها و كشت هاي موسمي با استفاده از موتور پمپ هاي ثابت و سيار آب برداشت مي كردند، اينك كه آب رودخانه به شدت كاهش يافته است، مجريان قانون قصد جمع آوري موتور پمپ ها را داشتند ودر اين ميان، برخي بهره برداران زمين هاي كشاورزي قصد جلوگيري از اجراي اين حكم را داشتند كه در نهايت به درگيري منجر شد.
اين منبع آگاه اظهار داشت: از آنجا كه رودخانه شاپور بخشي از آب مورد نياز شهرستان دشتستان استان بوشهر را تامين مي كند، جمع آوري موتور پمپ ها براي آن است كه اندك آبي كه در رودخانه جريان دارد بتواند تابستان امسال آب مورد نياز شهرستان دشتستان و شهر برازجان را تامين كند.
مردم برازجان مركز شهرستان دشتستان استان بوشهر 13 و 14 تير 97 در اعتراض به كم آبي، مسئولان دشتستان را به پاسخگويي دعوت كردند.
در اين ميان، محمد باقر سعادت نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي طي اظهاراتي، مسئولان استان فارس و استاندار اين استان را مقصر اين وضعيت جلوه داد و بيان كرد كه اين مسئولان از رسيدن آب به دشتستان جلوگيري كرده اند.
وي افزود: علت حل نشدن مشكل آب مردم بوشهر برداشت غيرقانوني توسط موتور پمپ‌هايي است كه در اطراف رودخانه شاپور در شهرستان كازرون (واقع در استان فارس) نصب شده است.
اين سخنان واكنش برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مسئولان استان فارس را به دنبال داشت و آنها تاكيد كردند كه در شرايطي كه كاهش بارندگي ها و خشكسالي 10 ساله اخير، منابع آبي شهرستان كازرون در استان فارس شامل چشمه ساسان، رودخانه شاپور را با افت جدي مواجه كرده نمي توان كم آبي دشتستان را متوجه استان فارس دانست.
رودخانه شاپور از ارتفاعات شمال شرق شهرستان كازرون جاري و در محل تنگ چوگان به چشمه ساسان متصل مي شود.
اين رودخانه پس از عبور از نواحي غرب كازرون و دشت خشت و اتصال با چند شاخه فرعي به رودخانه حله مي ريزد و در نزديكي روستاهاي جره و ميلك وارد دشت شبانكاره از توابع شهرستان دشتستان مي شود.
اين رودخانه در نهايت با پيوستن به رودخانه دالكي دراستان بوشهر با رود حله به خليج فارس مي رود و 2 هزار هكتار كانال انتقال آب در مسير عبور اين رودخانه احداث شده و با نهرهاي سنتي و كانال هاي انشعاب آب در سالهاي پر باران اراضي و باغ هاي منطقه را مشروب مي سازد.
شهرستان كازرون در 120 كيلومتري غرب شيراز واقع است.
7372/ 6113 / 2027