زاهدان - ايرنا - دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر سيستان و بلوچستان گفت: 55 تن انواع مواد مخدر در كمتر از چهار ماهه نخست امسال در اين استان توسط نيروهاي پر تلاش امنيتي، انتظامي، سپاه پاسداران و مرزباني كشف شده است.

به گزارش ايرنا رحمدل بامري روز پنجشنبه در نشست فرعي مبارزه با مواد مخدر خاش اظهار داشت: 227 تن انواع مواد مخدر پارسال در سيستان و بلوچستان كشف شده است.
وي از تلاش ها و اقدامات اعضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر خاش و فعاليت هاي به روز و كارآمد اين شورا قدرداني كرد و گفت: اين شهرستان در مبحث برگزاري نشست، اجرا و پيگيري مصوبات، اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي پيشتاز بوده و عملكرد موثري داشته است.
مديرعامل سابق ستاد ديه سيستان و بلوچستان ادامه داد: 6 كميته مقابله، حقوقي، پيشگيري و فرهنگي، جلب مشاركت هاي مردمي، درمان و شناسايي اموال در ستاد استاني مبارزه با مواد مخدر سيستان و بلوچستان فعال شده اند كه اين كميته ها در شهرستان ها نيز فعاليت خواهند داشت.
وي اهميت تشكيل كار گروه براي برآورد آماري واقعي از معتادان، شناسايي و ساماندهي مراكز غيرمجاز ترك اعتياد، تشكيل كميته هاي تخصصي مبارزه با مواد مخدر، تشكيل كميته هاي شهرستاني، اطلاع رساني و گسترده كردن آموزش ها، پرداخت تسهيلات اشتغالزايي، ايجاد سمن ها و بالابردن مشاركت هاي اجتماعي، اجراي برنامه‌هاي پوشش اوقات فراغت و استفاده از ظرفيت و توان اقشار جامعه را متذكر شد.
بامري بيان كرد: در سالهاي اخير 315 مركز كاهش آسيب مانند دي آي سي، ام ام تي، كودكان و غيره در سيستان و بلوچستان ايجاد شده است.
فرماندار شهرستان خاش نيز در اين نشست گفت: اعتياد و معضل مواد مخدر يكي از آسيب هاي مهمي است كه در سطح كلان كشور مطرح است.
حميدالدين يوسفي بر شفاف سازي اعتبارات و وظايف دستگاههاي اجرايي در مبحث مقابله با اعتياد و مبارزه با مواد مخدر از سوي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر سيستان و بلوچستان تاكيد كرد.
وي بيان كرد: تلاش براي كاهش آسيب ها و مديريت بحران از وظايف مهم مديران و اعضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
فرماندار سابق سرباز اظهار داشت: مقابله كمي و كيفي با معضلات و تلاش شبانه روزي براي رفع دغدغه‌هاي مردم با توجه به شرايط خاص سيستان و بلوچستان و همجواري با 2 كشور بحران زا و تلاش هاي دشمنان بايد بيش از پيش با حساسيت دنبال شود.
وي با اشاره به اينكه يكسان سازي آمار بايد در اولويت كاري مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر باشد، ادامه داد: اجراي برنامه هاي اجتماع محور و بهره گرفتن از ظرفيت هاي جامعه بايد مورد توجه مسئولان باشد.
يوسفي با مهم برشمردن مهارت آموزي و ايجاد اشتغال براي بهبود يافتگان گفت: تشكيل مجمع خيران صيانت از حريم خانواده و پيشگيري از اعتياد در خاش نيز بايد مورد توجه باشد.
دبير شوراي مبارزه با مواد مخدر خاش نيز بيان كرد: سال گذشته 8 تن و 880 كيلوگرم انواع مواد مخدر در اين شهرستان كشف شده است.
عيد محمد قلندرزهي اظهار داشت: بر حسب برخي آمارهاي گرفته شده حدود سه هزار فرد معتاد در خاش وجود دارد كه اين امر در كنار پايين آمدن سن اعتياد و گرايش به مصرف مواد مخدر از سنتي به صنعتي نگران كننده است.
ادريس تمنداني رئيس بهزيستي خاش نيز با اشاره به اينكه فعاليت ها در حوزه خدمات اين نهاد اجتماع محور است گفت: در 20 نقطه شهري و روستايي حدود 2 هزار و 300 نفر در حوزه مقابله با اعتياد و آسيب هاي اجتماعي پارسال آموزش هاي لازم را در اين شهرستان فرا گرفتند.
به گزارش ايرنا شهردار خاش، مديران ادارات آموزش و پرورش، مركز بهداشت، بيمارستان و غيره نيز ضمن ارائه گزارش عملكردي، به بيان ديدگاههاي خود در رابطه با كاهش آسيب هاي اجتماعي بويژه اعتياد پرداختند.
خاش از توابع سيستان و بلوچستان در 185 كيلومتري جنوب زاهدان مركز اين استان واقع شده است.
7310**3213