به گزارش ایرنا، حسن نجفی سولاری روز پنجشنبه در نشست با مدیران رسانه ها و فعالان فضای مجازی خراسان جنوبی افزود: این كار زحمت دارد، وقت می خواهد، باید انرژی گذاشت و حوصله و سعه صدر داشت.
وی بیان كرد: از بیرون مدام برای كشور مساله می سازند كه ما را سرگرم كنند لذا باید هوشمند بود و تولید محتوای مناسب در برابر این هجمه رسانه ای داشته باشیم.
این استاد دانشگاه تاكید كرد: چاره ای نداریم جز اینكه از درون حركتی عظیم در فضای مجازی انجام دهیم و هر كسی را دیدید كه جلوی این حركت ایستاد به او شك كنید.
وی افزود: باید در فضای سایبر و مجازی شبكه شویم و اگر تیم نشویم به طور حتم شكست می خوریم.
نجفی سولاری تولید محتوا را یكی از خلاهای نظام دانست و اظهار داشت: آسیب فضای مجازی این است كه انفرادی كار می كنیم در حالی كه شبكه است و به طور حتم باید جامعه شبكه ای شكل بگیرد.
وی بر اساس یك مدل ارتباطی توضیح داد كه اكنون از عصر اطلاعات عبور كرده و وارد عصر خرد و فرزانگی (حكمت) شده ایم و منبع قدرت در جهان، ایده و خلاقیت شده است.
مشاور صدا و سیما با تشریح سیر تحول و دگرگونی تاریخی رسانه ها در ایران گفت: در حالی كه مسلمانان و ایرانیان قرن ها پیش در رسانه سازی قدرت داشتند ولی در صنایع پیشرفته و رسانه های نوین از غربی ها عقب افتادیم و مصرف كننده شدیم.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه افزود: ما در فضای مجازی هم با اختلاف كوچكی نسبت به گذشته كه ناشی از وجود انقلاب اسلامی است، در حال اقتباس و مصرف كننده هستیم تا اینكه تولیدكننده باشیم.
وی با طرح این پرسش كه آمار آپلود و دانلود ایرانیان چقدر است؟ پاسخ داد كه از نظر اقتصادی دانلود نوعی مصرف و هزینه كردن و آپلود تولید و كسب درآمد است.
نجفی سولاری اظهار داشت: گاهی كه دشمن حمله می كند، نگران می شویم و البته هجمه زیاد است ولی همه به صورت پراكنده كارهایی انجام می دهیم و مشخص نیست آیا به هدف می زنیم.
او با ترسیم روند تغییرات جهانی و دورنمای سال 2030 متاثر از فناوری های نوین گفت: حكومت ها از جنگ نرم به جنگ شناختی روی آوردند یعنی نیاز نیست عملیات نظامی و قبل از آن جنگ نرم انجام دهند.
پژوهشگر فضای مجازی بیان كرد: اكنون به مردم یك كشور نگاه و نگرشی می دهند كه می خواهند همان كار را انجام دهند و در مصاحبه ها سئوالاتی را می پرسند كه همان جنگ شناختی است.
وی افزود: مدل قدرت عوض می شود و جایگاه نهادهای بین المللی تغییر می كند و جهانی شدن با انتفاع بعضی كشورهای نوظهور استفاده كننده از فناوری های نوین را تجربه می كنیم.
وی نخستین چالش اصلی جهان متاثر از فناوری ها را محیط زیست و دومین چالش را فناوری اطلاعات ذكر كرد و گفت: شتاب كار ما از سرعت تغییرات كمتر است لذا عقب می مانیم و امروز صنعت موبایل در حال تبدیل شدن به رسانه هیبرید است.
نجفی سولاری تصریح كرد: تا پایان این دهه پهنای باند شبكه های تلفن همراه 90 درصد جمعیت جهان را زیرپوشش قرار می دهد و نیاز و عطش مخاطب امروزی به فیلم و كلیپ های ویدئویی است.
وی گفت: بسیاری از خانوارهای ایرانی اكنون تجهیزات، بستر و شبكه استفاده از اینترنت را در خانه دارند و محدودیت پهنای باند در حال برداشته شدن است در حالی كه مشكل اصلی ما تولید محتوای مناسب برای مخاطبان است.
رییس سابق مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: اگر می پذیریم كه هدف راهبردی دشمن براندازی نظام و جامعه هدف آنان نخبگان و جوانان است باید بپذیریم عرصه نبرد هم اطلس رسانه و فضای مجازی است.
وی گفت: كشور در بخش زیرساختی و تجهیزات ارتباطی پیشرفت های خوبی داشته و اصلی ترین دلیل ناموفق بودن ما افتراق است و آسیب ها و مشكلات مدیریتی داریم.
نجفی سولاری كاهش اعتماد عمومی به محتوا و خدمات دولتی را از دلایل اصلی افزایش آسیب ها در این حوزه دانست و اظهار داشت: اگر به فكر حفظ كشور، جامعه و خانواده های خود هستیم باید شبكه ملی اطلاعات را با تولید محتوای مناسب و موردنیاز مردم تقویت كنیم و دانش و مهارت افراد را افزایش دهیم.
وی همچنین فضای مجازی را فرصتی برای ایجاد كسب و كارهای نوین عنوان كرد و افزود: مدل پیشنهادی ما «اختر سولار» با شعار نیت خیر، تولید پاك و رزق حلال است و این شبكه از خانه شروع می شود.
وی گفت: باید در استان ها مراكز جذب و سازماندهی توانمندان از بخش های مختلف راه اندازی و گروه نخبه و هوشمند ایجاد شود تا نیازهای بازار را شناسایی و هدف گیری كنند.
این نشست آموزشی به همت بسیج رسانه در صدا و سیمای خراسان جنوبی برگزار شد.
3028
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶
بیرجند - ایرنا - مدرس دانشگاه امام صادق تهران و پژوهشگر فضای مجازی گفت: فضای مجازی راهی جز جامعه شبكه ای ندارد و فعالان این حوزه در رسانه های مختلف به جای پراكنده كاری باید در قالب قرارگاه فعالیت كنند.