تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶

بیرجند - ایرنا - مدرس دانشگاه امام صادق تهران و پژوهشگر فضای مجازی گفت: فضای مجازی راهی جز جامعه شبكه ای ندارد و فعالان این حوزه در رسانه های مختلف به جای پراكنده كاری باید در قالب قرارگاه فعالیت كنند.

به گزارش ایرنا، حسن نجفی سولاری روز پنجشنبه در نشست با مدیران رسانه ها و فعالان فضای مجازی خراسان جنوبی افزود: این كار زحمت دارد، وقت می خواهد، باید انرژی گذاشت و حوصله و سعه صدر داشت.
وی بیان كرد: از بیرون مدام برای كشور مساله می سازند كه ما را سرگرم كنند لذا باید هوشمند بود و تولید محتوای مناسب در برابر این هجمه رسانه ای داشته باشیم.
این استاد دانشگاه تاكید كرد: چاره ای نداریم جز اینكه از درون حركتی عظیم در فضای مجازی انجام دهیم و هر كسی را دیدید كه جلوی این حركت ایستاد به او شك كنید.
وی افزود: باید در فضای سایبر و مجازی شبكه شویم و اگر تیم نشویم به طور حتم شكست می خوریم.
نجفی سولاری تولید محتوا را یكی از خلاهای نظام دانست و اظهار داشت: آسیب فضای مجازی این است كه انفرادی كار می كنیم در حالی كه شبكه است و به طور حتم باید جامعه شبكه ای شكل بگیرد.
وی بر اساس یك مدل ارتباطی توضیح داد كه اكنون از عصر اطلاعات عبور كرده و وارد عصر خرد و فرزانگی (حكمت) شده ایم و منبع قدرت در جهان، ایده و خلاقیت شده است.
مشاور صدا و سیما با تشریح سیر تحول و دگرگونی تاریخی رسانه ها در ایران گفت: در حالی كه مسلمانان و ایرانیان قرن ها پیش در رسانه سازی قدرت داشتند ولی در صنایع پیشرفته و رسانه های نوین از غربی ها عقب افتادیم و مصرف كننده شدیم.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه افزود: ما در فضای مجازی هم با اختلاف كوچكی نسبت به گذشته كه ناشی از وجود انقلاب اسلامی است، در حال اقتباس و مصرف كننده هستیم تا اینكه تولیدكننده باشیم.
وی با طرح این پرسش كه آمار آپلود و دانلود ایرانیان چقدر است؟ پاسخ داد كه از نظر اقتصادی دانلود نوعی مصرف و هزینه كردن و آپلود تولید و كسب درآمد است.
نجفی سولاری اظهار داشت: گاهی كه دشمن حمله می كند، نگران می شویم و البته هجمه زیاد است ولی همه به صورت پراكنده كارهایی انجام می دهیم و مشخص نیست آیا به هدف می زنیم.
او با ترسیم روند تغییرات جهانی و دورنمای سال 2030 متاثر از فناوری های نوین گفت: حكومت ها از جنگ نرم به جنگ شناختی روی آوردند یعنی نیاز نیست عملیات نظامی و قبل از آن جنگ نرم انجام دهند.
پژوهشگر فضای مجازی بیان كرد: اكنون به مردم یك كشور نگاه و نگرشی می دهند كه می خواهند همان كار را انجام دهند و در مصاحبه ها سئوالاتی را می پرسند كه همان جنگ شناختی است.
وی افزود: مدل قدرت عوض می شود و جایگاه نهادهای بین المللی تغییر می كند و جهانی شدن با انتفاع بعضی كشورهای نوظهور استفاده كننده از فناوری های نوین را تجربه می كنیم.
وی نخستین چالش اصلی جهان متاثر از فناوری ها را محیط زیست و دومین چالش را فناوری اطلاعات ذكر كرد و گفت: شتاب كار ما از سرعت تغییرات كمتر است لذا عقب می مانیم و امروز صنعت موبایل در حال تبدیل شدن به رسانه هیبرید است.
نجفی سولاری تصریح كرد: تا پایان این دهه پهنای باند شبكه های تلفن همراه 90 درصد جمعیت جهان را زیرپوشش قرار می دهد و نیاز و عطش مخاطب امروزی به فیلم و كلیپ های ویدئویی است.
وی گفت: بسیاری از خانوارهای ایرانی اكنون تجهیزات، بستر و شبكه استفاده از اینترنت را در خانه دارند و محدودیت پهنای باند در حال برداشته شدن است در حالی كه مشكل اصلی ما تولید محتوای مناسب برای مخاطبان است.
رییس سابق مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: اگر می پذیریم كه هدف راهبردی دشمن براندازی نظام و جامعه هدف آنان نخبگان و جوانان است باید بپذیریم عرصه نبرد هم اطلس رسانه و فضای مجازی است.
وی گفت: كشور در بخش زیرساختی و تجهیزات ارتباطی پیشرفت های خوبی داشته و اصلی ترین دلیل ناموفق بودن ما افتراق است و آسیب ها و مشكلات مدیریتی داریم.
نجفی سولاری كاهش اعتماد عمومی به محتوا و خدمات دولتی را از دلایل اصلی افزایش آسیب ها در این حوزه دانست و اظهار داشت: اگر به فكر حفظ كشور، جامعه و خانواده های خود هستیم باید شبكه ملی اطلاعات را با تولید محتوای مناسب و موردنیاز مردم تقویت كنیم و دانش و مهارت افراد را افزایش دهیم.
وی همچنین فضای مجازی را فرصتی برای ایجاد كسب و كارهای نوین عنوان كرد و افزود: مدل پیشنهادی ما «اختر سولار» با شعار نیت خیر، تولید پاك و رزق حلال است و این شبكه از خانه شروع می شود.
وی گفت: باید در استان ها مراكز جذب و سازماندهی توانمندان از بخش های مختلف راه اندازی و گروه نخبه و هوشمند ایجاد شود تا نیازهای بازار را شناسایی و هدف گیری كنند.
این نشست آموزشی به همت بسیج رسانه در صدا و سیمای خراسان جنوبی برگزار شد.
3028