قم- ایرنا- قم درهفته ای كه گذشت، شاهد سفر هیات لبنانی به این استان وتعمیق روابط درموضوعات مورد علاقه بین قم و نبطیه و استمرار جلسات مختلف اقتصادی با هدف گره گشایی از مشكلات و موانع تولید و همچنین كنترل بازار بود.

به گزارش ایرنا، سفر رئیس شورا و شهردار شهر نبطیه لبنان برای تعمیق روابط فرهنگی، ورزشی و اقتصادی به قم، بزرگداشت حمله رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه، بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از چهار واحد صنعتی در قم، دیدار جمعی از استادان نخبه مدارس دینی چین با آیت الله مكارم شیرازی ، برگزاری پانزدهمین یادواره 152شهید شهرك شهدای قم و جلسات متعدد با موضوع اقتصادی از جمله مهمترین سرخط اخبار قم در هفته گذشته بود.

** سفر مقام های مختلف كشوری به قم
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی،سردار عروج مشاور عالی فرمانده كل سپاه پاسداران، سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و نیز سردار شیرزاد رئیس پلیس بین المللی ناجا از جمله مسئولانی كشوری بودند كه در هفته گذشته به قم سفر كردند.

** سالگرد شهادت امام صادق(ع) و حمله رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه
مراسم پنجاه و هفتمین سالگرد حمله وحشیانه دژخیمان رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم درسالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) عصر دوشنبه با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه كشور، حجت الاسلام و المسلمین علوی وزیر اطلاعات و تعدادی از شخصیت های برجسته حوزوی و علمی در این مدرسه برگزار شد.
عصر روز دوم فروردین 1342 برابر با 25 شوال 1382 هجری قمری از طرف آیت الله گلپایگانی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) مجلس سوگواری در مدرسه فیضیه قم برپا شد، ولی پس از شروع مراسم، ناگهان افرادی كه خود را به شكل دهقانان و مردم عادی درآورده بودند، مجلس را به هم زدند كه با واكنش مردم و طلاب نسبت به این موضوع، نیروهای پلیس وارد عمل شده و به ضرب و جرح مردم و طلبه‏ ها پرداختند.

** ارتقای سطح روابط فرهنگی، ورزشی و اقتصادی قم و نبطیه لبنان
برگزاری هفته فرهنگی قم كه در اواخر اردیبهشت ماه امسال درنبطیه لبنان برگزار شد، فصل جدیدی از روابط فرهنگی و اقتصادی میان قم و این شهر را آغاز كرد. با گذشته حدود 2 ماه از برگزاری این نمایشگاه، تاكنون چندین جلسه در قم و نبطیه برای استمرار و گسترش روابط میان 2 شهر مهم برگزار شد كه در این راستا شهردار و رئیس شورای شهر نبطیه و همچنین مسئول شهرداران حزب الله درجنوب لبنان روز چهارشنبه گذشته وارد قم شدند تا گام عملی دیگری درتعمیق این روابط برداشته شود.دیدار با حجت الاسلام والمسلمین رحیمیمان تولیت مسجد مقدس جمكران ،مدیركل ورزش وجوانان، شهردار و بازدید از واحدهای مختلف صنعتی از جمله برنامه های آنان دراین استان بود.

** خبرهای پلیسی هفته
روند برخورد مقتدارانه پلیس با سارقان، هفته گذشته دستبند قانون را بر دستان اعضای باند 6 نفره سارقان منازل زد. سرهنگ احمد كرمی رئیس پلیس آگاهی قم در این باره گفت: باند 6 نفره دستگیر شده به 17 فقره سرقت از منازل مسكونی در این استان اعتراف كردند.2 هفته پیش نیز سردار كاظم مجتبایی فرمانده انتظامی قم از انهدام 4 باند سرقت منازل،خودرو و مغازه و دستگیری 21 سارق در سطح استان خبر داد كه این افراد به بیش از 50 فقره سرقت اعتراف كردند.سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین المللی ناجا نیز هفته گذشته با سفر به قم و دیدار با آیت الله علیرضا اعرافی رئیس حوزه های علمیه سراسر كشور با اشاره به این كه 192 كشور عضو اینترپل هستند، گفت: پلیس دومین محل ارتباط مستقیم و رسمی جمهوری اسلامی ایران با خارج از كشور است.

** هفته حجاب و عفاف
پنجشنبه گذشته هفته عفاف و حجاب در كشور آغاز شد. هفته ای كه به مناسبت سالروز واقعه مسجد گوهر شاد و به خاك وخون كشیده شدن مردم توسط ماموران رضاشاه به جرم داشتن حجاب به هفته حجاب نامگذاری شده است. دراین رابطه مسئول بسیج جامعه زنان سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم از برنامه ریزی برای اجرای 92 برنامه متنوع فرهنگی به این مناسبت در این استان خبر داد.

** بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از چهار واحد صنعتی در قم
رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور درشهرك صنعتی شكوهیه قم، از سه واحد صنعتی و غذایی فعال ومجتمع تخصصی آزمایشگاه صنعتی بازدید و از نزدیك با ظرفیت های صنعتی، موانع و مشكلات صنعتگران استان آشنا شد.لاریجانی همچنین پیش از حضور در شهرك صنعتی شكوهیه، با حضور در محل ساخت موزه انقلاب و دفاع مقدس قم از آخرین وضعیت روند ساخت این موزه نیز بازدید كرد.

** دیدار جمعی از استادان نخبه مدارس دینی چین با آیت الله مكارم شیرازی
درهفته ای كه گذشت، جمعی از استادان نخبه مدارس دینی چین با آیت الله ناصر مكارم شیرازی از مراجع تقلید دیدار كردند. دراین دیدار وی، مشكلات ناشی از عقاید وهابیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید ثابت كنیم اسلام دین محبت، دوستی و همزیستی مسالمت آمیز است و خشونت در آن وجود ندارد.

** پانزدهمین یادواره 152شهید شهرك شهدای قم
مراسم بزرگداشت 150شهید شهرك شهدای قم و همچنین شهید مدافع حرم مجید عسكری جمكرانی و حجت الاسلام تقوی كه در جریان حادثه تروریستی حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی در هفدهم خرداد سال 96 به شهادت رسید، پنجشنبه شب هفته گذشته با حضور سردار خسرو عروج مشاور فرمانده كل سپاه برگزار شد.
مشاور عالی فرمانده كل سپاه پاسداران، در این یادواره، ملت ایران را مقاومترین مردم جهان در برابر زورگویی ها و زیاده طلبی های دولتمردان آمریكا دانست و گفت: ‌جریان انقلاب اسلامی بزرگترین مانع برای سیطره كامل آمریكا بر جهان است.

** كارگروهی برای نهادینه كردن فرهنگ مشاوره
كارگروه نهادینه كردن فرهنگ مشاوره روز شنبه هفته گذشته در دانشگاه مفید با حضور مدیران كل امور اجتماعی استانداری و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم،اعضای هیات رییسه اتاق اصناف و اعضای كانون وكلای این استان برگزار شد. در این كارگروه عطاء الله قاسمی مدیركل امور اجتماعی استانداری قم، ترویج فرهنگ مشاوره راهكار حل آسیب های اجتماعی دانست و سعید كاویانی مدیركل پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری نیز از اجرای طرح مشاوره درپنج مسجد شاخص قم خبر داد.

** جلسات اقتصادی هفته
هفته گذشته همچنین قم شاهد برگزاری جلسات متعدد با موضوع اقتصادی بود. چهارمین جلسه كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ،جلسه تنظیم بازار و كارگروه اشتغال از جمله جلسه ها و نشست های اقتصادی در این استان بود. وجود 27 هكتار گلخانه فعال دراین استان و افزایش مساحت گلخانه های قم تا 50 هكتار، نیمه فعال بودن 30 درصد واحدهای صنعتی و كشاورزی ، آبیاری 6 هزار هكتار اراضی كشاورزی به شیوه های نوین قطره ای و بارانی،تاكید بر مدرنیزه كردن كشاورزی، برخورد قاطعانه تعزیرات با گران فروشی، ضرورت تشدید نظارت ها در بازار به صورت منظم و مستمر، بررسی علل نوسان های قیمت نان و دادن یارانه ویژه به نانوایان استان قم، نظارت برگوشت قرمز وارداتی، تسریع در راه اندازی كشتارگاه مرغ زمستانه، تسهیلات اشتغال برای روستاییان و هدفمند كردن توزیع بسته های حمایتی اشتغال روستایی از جمله مهمترین مطالب ارائه شده در این جلسات بود.

** سفر رئیس سازمان بسیج مستضعفین به قم
حدود 500 دانشجوی بسیجی از استان فارس به مدت یك هفته در دوره راهبردی طرح ولایت درقم حضور یافته اند كه این دانشجویان هفته گذشته میزبان سردار غلامحسنی غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین بودند. وی در جمع این دانشجویان، نخستین تهدید دشمنان جنگ روانی علیه مردم كشورمان در ابعاد گوناگون دانست گفت:امروز مشكلات دركشور درحوزه های مختلف وجود دارد،اما دشمنان این مشكلات را بسیار بزرگنمایی كرده و نظام اسلامی را تخریب می كنند.

** تودیع و معارفه هفته
در هفته ای كه گذشت آیین تكریم احمد فرج اللهی و معارفه سید داود حاجی حسینی بخشدار جدید بخش مركزی در قم برگزار شد. سجاد چهره قانی مدیركل امور روستایی و شوراهای استانداری قم در این آیین با تاكید بر این كه روستاها قطب اقتصادی و اشتغال هستند گفت: كمیته های مختلف رسیدگی به وضعیت تولیدكنندگان و اشتغال در سطح استان و بخشداری ها تشكیل شده است.طبق سرشماری عمومی نفوس و مسكن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساكن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است كه در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می كنند.

** خبرهای آبی هفته
با افزایش دمای هوا درقم و كاهش كیفیت آب در برخی مناطق قم، هفته گذشته اخبار آبی هم داغ بود، رضا سیار فرماندار قم روز یكشنبه در آیین تكریم بخشدار سابق مركزی قم و معارفه بخشدار جدید این بخش،گفت:با لوله كشی آب شیرین به روستاهای بخش مركزی قم هیچ روستایی از این بخش بدون آب نمی ماند. علی جان صادق پور مدیرعامل شركت آب و فاضلاب قم نیز در هفته گذشته با بیان این كه نظام جمهوری اسلامی هزینه‌های زیادی برای تامین آب استان پرداخت كرده است، گفت: با این وجود همچنان با مشكل كم‌آبی مواجه هستیم و عمده این مسائل ناشی از سوء مدیریت در مصرف است.

** آمادگی برای برگزاری جشن های دهه كرامت
هفته گذشته آخرین هماهنگی ها برای هرچه باشكوهتر برگزار شدن این جشن ها در این استان برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین صفر معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) در نشست خبری از برنامه ریزی برای برگزاری 256 برنامه در قالب 2 هزار و 627 ریزبرنامه دینی، علمی و فرهنگی توسط ستاد آیین های فاطمی این مكان مقدس خبر داد وگفت: استقبال از خادمان آستان های امام رضا(ع)، حضرت احمد بن موسی(ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مسجد جمكران، آیین تعویض پرچم گنبد حرم مطهر و نقاره خوانی، خطبه خوانی و همچنین اعزام سه هزار مبلغ در دهه كرامت به مناطق محروم از جمله برنامه های دهه كرامت است. برنامه های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی آستان كریمه اهل بیت(س) از 23 تیرماه آغاز می شود و تا 20 مردادماه ادامه دارد.

** مسجد محور كنترل آسیب های اجتماعی
كارگروه ساماندهی آسیب های اجتماعی از جمله دیگر جلسات هفته گذشته قم بود. سیدمحمدرضا هاشمی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه با اشاره به اهمیت تبیین راهكارها و روش های موثر و اثر بخش برای مقابله با آسیب های اجتماعی گفت: كنترل و مدیریت آسیب های اجتماعی باید به صورت میدانی و با محوریت مساجد هر محله انجام شود. وی اظهار داشت: برغم برخورداری قم از پتانسیل های متعدد فرهنگی مانند مركزیت نشر جهان اسلام، وجود حوزه های علمیه، علما و مراجع عظام تقلید اما آسیب هایی مانند طلاق، اعتیاد و مسائل اخلاقی كه در استان های مختلف وجود دارد، دامنگیر قم نیز شده است.
7404/ 6133/