مهاباد- ايرنا- رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان مهاباد با اشاره به افزايش دماي هوا گفت: امسال به همين علت 90 هكتار از مراتع روستايي اين شهرستان در آتش سوخته است.

مجيد پاتو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ميزان خسارت اين آتش سوزي فقط در بخش توليد علوفه بيش از 300 ميليون ريال است و ساير جنبه هاي زيست محيطي ناشي از عواقب آتش سوزي هنوز برآورد نشده است.
وي ادامه داد: افزايش دماي هواي، خشك شدن مراتع و سهل انگاري عوامل انساني علت عمده آتش گرفتن مراتع است.
وي با اشاره به اينكه آتش سوزي موجب تخريب مراتع و از بين رفتن پوشش گياهي مي شود، بيان كرد: فرهنگ سازي براي جلوگيري از رفتارهايي كه موجب بروز آتش سوزي در طبيعت مي شود، ضروري است.
رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان مهاباد از شهروندان و دوستداران طبيعت خواست از روشن كردن آتش در مناطق مرتعي و جنگلي براي جلوگيري از آتش سوزي خودداري كنند.
وي ادامه داد: در صورتي كه مجبور به روشن كردن آتش هستيد با رعايت فاصله از درختان اقدام كنيد و اطراف محل مورد نظر را از گياهان علوفه اي خشك شده پاك كنيد.
پاتو با بيان اينكه در زماني كه باد مي وزد احتمال پخش شدن آتش چند برابر مي شود، گفت: شهرداري و دهياري ها از آتش زدن زباله ها خودداري كرده و در صورت اقدام به اين كار پوشش گياهي اطراف زباله را به عرض 10 متر پاك كنند.
وي همچنين از شهرونداني كه براي تفريح به طبيعت مي روند خواست، درپايان تفريح و پخت غذا و آماده كردن چاي به وسيله خاك و آب، آتش را خاموش و زغال را از بين ببرند.
وي بيان كرد: در صورت مشاهده هر گونه تخريب، تصرف يا آتش‌سوزي به شماره تلفن رايگان 1504 اطلاع رساني كرده و منابع طبيعي را در حفاظت از اين سرمايه هاي ملي ياري كنيد.
به گزارش ايرنا سال گذشته نيز 60 هكتار از مراتع شهرستان مهاباد در آتش سوخته بود.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي قرار دارد.
3093/2093