به گزارش ایرنا، نهادهای دولتی شرایط مطلوبی برای استخدام و جذب نیرو ندارد و بیشترین سهم اشتغالزایی با بخش خصوصی به ویژه در بخش صنعت است كه ورود به آن به مهارت ویژه نیاز دارد و دانشگاه ها از ارایه این مهارتها سهم كمی دارند و دانشآموختگان نیز شرایط لازم را برای كسب شغل ندارند.
تعداد دانشجویان كشور بین چهار تا پنج میلیون نفر تخمین زده می شود و نسبت به 30 سال گذشته حدود 20 برابر شده است در حالی كه ظرفیت اشتغالزایی كشور چنین رشدی نداشته و این مساله باعث سرگردانی و معطل ماندن بسیاری از آنان برای كسب شغل و برنامهریزی برای آینده میشود.
به گفته مسوولان امر، اكنون 40 درصد بیكاران كشور دانشآموختگان دانشگاهها هستند كه باید روشن شود كدام از واحدها و موسسات آموزشی به سمت بازار كار موفق بوده اند و بیشتر بر روی آنها تمركز شود.
كارشناسان معتقدند، واحدهای فنی و حرفه ای از دیگر مراكز دانشگاهی در ایجاد بازار كار، موفق ترند و انتظار آن است كه تصویر روشنی از میزان موفقیت 180 واحد فنی و حرفه ای كه متولی تربیت نیروهای كاردان هستند، داشته باشیم.
ماده 21 قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی به طور مفصل تكالیفی برای دولت در جهت افزایش آموزش های مهارتی تعیین كرده است، از آخرین مصوبات این بخش میتوان به تصویب 'نظام آموزش مهارت و فناوری' مصوب سال 1390 و 'نظام صلاحیت حرفهای' مصوب سال 1391 در هیات وزیران اشاره كرد.
در اسفند 1394 طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما با وجود بسیاری از زیرساخت ها و قوانین موردنیاز برای استقرار نظام آموزش های مهارتی در كشور، موضوع آموزشهای مهارتی و فنی وحرفهای آن طور كه باید در جامعه رسوخ نكرده است.
بیش از یكصد و 20 هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان اسمنان تحصیل می كنند و براساس آمار اداره كل تعاون،كار و رفاه اجتماعی سمنان بیش از 40 درصد جمعیت بیكار سمنان از افراد دانش آموخته دانشگاه ها هستند.
نرخ بیكاری در استان سمنان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی 8.8 درصد اعلام شده كه از متوسط كشوری به میزان حدود 11.5 درصد كمتر است، بر اساس آمار رسمی موجود، سهم اشتغال بخش خدمات در استان سمنان 48 درصد و بخش صنعت 33 درصد و بخش كشاورزی 19 درصد اعلام شد.
همچنین 950 نفر در بهار 97 از طریق سامانه كار و رفاه اجتماعی و 16 دفتر كاریابی جذب بازار كار سمنان شدند، بر اساس آخرین اعلام كشوری، نرخ بیكاری بهار امسال در استان 8.8 درصد و پس از استان مركزی دارای كمترین نرخ بیكاری در بین استانهای كشور است.
سمنان 2 هزار و 10 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 50 هزار بهره بردار در بخش های مختلف كشاورزی دارد، سهم اشتغال استان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در كشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش كشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است؛ طبق برنامه ریزی های انجام گرفته تا پایان سال 97 باید برای 10هزار از سوی دستگاه های اجرایی استان سمنان ایجاد شغل شود.
به باور كارشناسان، در بسیاری از كشورهای پیشرفته ، بیشتر جوانان یا افراد جویای كار پیش از اینكه به تحصیل در دانشگاهها و اخذ مدارك رسمی دانشگاهی فكر كنند، به طی دورههای مهارتی و فنی و حرفهای مبادرت میورزند و همین مهارتها برای ورود آنها به بازار كار كافیست وعلاوه بر این بسیاری از افرادی كه با مدارك دانشگاهی در جایگاه های شغلی مختلف قرار می گیرند، موظفند برای به روزرسانی دانش حرفهای خود یا ارتقای شغلی همه ساله به گذراندن دورههای مهارتی كوتاه مدت و میان مدت اقدام كنند.
نگاهی به نظام طبقه بندی مشاغل در كشورهای پیشرفته نشان میدهد كه در فهرست دانش و مهارت مورد نیاز برای احراز بسیاری از شغلهای تخصصی، بیش از مدرك تحصیلی، مهارت عمومی و تخصصی مورد نیاز است.
**دانشجویان از آینده شغلی خود خبری ندارند
استاد دانشگاه سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: صنعت و دانشگاه هر كدام رسالتی دارند كه تكمیل كننده هم هستند و مهارت های آموزش داده شده در دانشگاه ها طوری است كه دانش آموختگانی بتواند برای حضور در بازار كار در شاخه های مختلف یك رشته مانند كارآفرینی ،فعالیت در صنایع مختلف مرتبط با رشته موفق و دارای علم و آگاهی باشد.
سیف الله سعدالدین افزود: یك دانش آموخته در دوره دانشجویی از آینده شغلی خود خبر ندارد بنابراین دانشگاه آموزش های جامع ، عمومی و پایه برای آمادگی كار در صنایع مختلف را ارایه می دهد و زمینه آموزش تخصصی دانشجویان برای ورود به بازاركار مرتبط با رشته و انجام كار جدید را فراهم می كند.
وی اظهارداشت : تربیت دانشجو به صورت مستقیم متناسب با نیاز شركت صنعتی خاص باید دانشجو بورس شود كه در صورت تحقق این مهم بخشی از نیاز صنعت رفع و موجب ارتباط صنعت با دانشگاه می شود.
سعدالدین تصریح كرد : نداشتن آگاهی دانش آموختگان از صنعت قضاوت درست نیست و هر دانشجو بعد ازپایان چهار سال تحصیل آمادگی كار و فعالیت در صنایع مختلف را دارد و با مهارت آموزی به صورت تخصصی بعد از انتخاب شغل نیروی كار تحصیل كرده و كار بلد است.
وی اضافه كرد : هر بخش صنعت باید نیازهای خود را شناسایی و به دانشگاه معرفی كند، تا دانشگاه متناسب با نیاز آموزش ارایه دهد.
سعدالدین یكی از مشكلات فضای كسب و كار ، تولید و صنعت را وجود نیروهای غیرمرتبط با صنعت دانست و گفت :در چنین شرایطی كه فرد هیچدانش پایه ای از موضوع ندارد مهارت آموزی بی فایده است و اثربخشی و كارآمدی در حد انتظار نخواهد داشت.
وی گفت : حضور و پذیرش دانش آموختگان ایرانی در شركت های خارج كشور نشان از كار آمدی آموزش ها در كشور است كه كشور های خارجی با فراهم كردن بستر مهارت آموزی متناسب با شغل استعدادهای دانش آموختگان را در جهت پیشرفت و ترقی شركت شكوفا و بهره برداری می كنند.
سعدالدین خاطرنشان كرد : صنعت نیازهای خود را اعلام نمی كند تا دانشگاه براساس نیاز آن ها طرح های پژوهشی تدوین كند.
استاد دانشگاه سمنان ایجاد مركز كار آفرینی در قلب دانشگاه را اقدامی ارزشمند برای آموزش و افزایش مهارت به صورت رایگان به دانشجویان برای ارتباط با صنعت برشمرد و گفت: مطالب آموزشی علمی باید به صورت فشرده و در زمان اندك انجام شود.
**مهارت آموزی نیاز امروز جامعه ایران
مدیركل آموزش و پرورش سمنان در گفت وگو با ایرنا گفت: یكی از راهكارهای اصولی برای كاهش یارفع معضل بیكاری روی آوردن دانش آموزان و متقاضیان كار به مهارت آموزی است كه استان سمنان در تحقق این امر مهم در كشور، پیشرو است.
محمد دستورانی افزود: تلاش برای گسترش شعاع آموزشهای فنی و حرفهای در بدنه جامعه و همچنین استقرار این نظام آموزشی، امری است كه باید بیش از گذشته به آن پرداخت.
وی اظهارداشت: براساس آمار 40 درصد بیكاران كشور و استان سمنان دانشآموختگان دانشگاهها هستند كه مهارت آموزی از راهبردهای اصلی نجات جامعه در شرایط كنونی برای خروج از بیكاری و ایجاد اشتغال است.
دستورانی ، مهارت آموزی و خلاقیت در بخش علمی و آموزشی را جزو اولویت این نهاد آموزشی برشمرد و گفت : همزمان با سمنان پنج استان دیگر در كشور در بخش مهارت آموزی آغاز به كار كردهاند كه سمنان در این امر پیشرو است.
وی با بیان اینكه در سال جاری 6 هزار نفر به عنوان طرح ایران مهارت، از ظرفیت سازمان آموزش فنی و حرفهای و آموزشكده فنی آزاد بهره مند می شوند.
دستورانی اظهارداشت : بهرهمندی از ظرفیت آموزشكده فنی و دانشگاه آزاد و كارگاهها و امكانات آن در قالب قرارداد از جمله برنامههای اولویت دار آموزش و پرورش برای ترویج مهارت آموزی است.
وی تجهیز كارگاه ها و آزمایشگاه ها در هنرستانها و دبیرستانها كه مراكز مهارت آموزی به شمار می روند را ضروری دانست گفت : ساماندهی دبیرستانهای كار و دانش كه از امكانات كارگاهی و آزمایشگاه مستهلك برخوردارند برای ترویج فرهنگ مهارت آموزی در استان ضروری است.
دستورانی تصریح كرد : مهارتآموزی فرصت شغلی ارزشمند برای دانش آموختگان آینده است و این طرح پاسخگوی بخش بزرگی از نیازهای امروز جامعه در بحث بیكاری است.
مدیركل آموزش و پرورش سمنان گفت : دانشآموزانی كه در شاخه های نظری مانند علوم تجربی، ریاضی و علوم انسانی تحصیل میكنند مكلف به گذراندن دوره مهارت آموزی زندگی و حرفهای خواهند شد و طبق بررسیهای میدانی تعداد دانش آموختگان فاقد مهارت در استان قابل توجه است.
** فرهنگ مهارت آموزی در كشور نهادینه نشد
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا گفت: ریشه كنی معضل بیكاری با وجود شمار زیادی از جوانان به ویژه دانشآموختگان فاقد مهارت در گرو تغییر فرهنگ اشتغال و ترویج آموزش های مهارتی به عنوان راهگشای افزایش اشتغالزایی در سمنان است.
ابوالفضل حسن بیگی افزود: جایگاه آموزش فنی و حرفهای از ضروریات و نیاز امروز جامعه ماست كه باید تقویت شود.
وی اظهارداشت: آموزشگاه های فنی و حرفهای استان سمنان دارای امكانات مناسبی است كه باید از این ظرفیت بهخوبی بهره گرفت و جوانان جویای كار را برای كسب مهارت و وارد شدن به بازار كار به این مراكز سوق داد.
حسن بیگی با تاكید بر این كه توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارت آموزی برای شتابدهی به تولید ملی امری حیاتی و مهم است، گفت : تولید ملی در جامعه یك سرمایه است و باید با برنامهریزی درست و صحیح از آن استفاده كرد تا زمینه حمایت و ورود آن به جامعه فراهم شود.
وی ادامه داد : مهارتهای فنی و حرفهای نمونهای از اقتصاد مقاومتی است كه امیدواریم طرحها و برنامههای سازمان آموزش فنی و حرفهای با هدف رشد و تربیت نیروی انسانی كارآمد برای كار محقق شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان این كه خانواده ها نگاه مثبتی به آموزش فنی و حرفه ای ندارند، خاطرنشان كرد : در سال گذشته برای معرفی حرفه های مهارتی در برنامه ای رسمی از تمام خانواده های دانش آموختگان كار و دانش دعوت كردیم تا بخشی از یك روز آموزشی را در كنار فرزندانشان باشند اما با استقبال كمی از سوی خانواده ها مواجه شدیم و این بدان معناست كه هنوز هویت مهارت های فنی حرفه ای برای خانواده ها و دانش آموزان معنا سازی نشده است.
وی نبود مهارت های لازم در بین جوانان را عامل مهمی در بیكاری آن ها دانست و افزود : باید در توانمندسازی آنان اقدامات بیشتری صورت گیرد تا بازار كار، جوانان دارای مهارت را به خوبی جذب كند.
حسن بیگی ادامه داد: توانمندی های فردی در اولویت است و جوانان برای یافتن شغل، چاره ای جز مهارت آموزی ندارند و این امر مهم در دنیا مرسوم شده و درجه های مهارت از مدارك دانشگاهی معتبرتر است.
** دانشجویان مفهوم مهارت آموزی را درك نمی كنند
استاد دانشگاه آزاد سمنان در گفت وگو با ایرنا با بیان اینكه، مدرك گرایی وضع دردناكی برای اقتصاد كشور رقم زده است، افزود: در ایران 2 هزار 640 دانشگاه وجود دارد كه از این تعداد سهم وزارت علوم از جمعیت دانشجویی 68 درصد و سهم دانشگاه آزاد 32 درصد است.
علی جهان اظهارداشت : این تعداد دانشگاه حدود 50 هزار میلیارد ریال از بودجه كل كشور را می بلعد و این در حالی است كه نتیجه این سرمایه گذاری تولید 50 درصد جمعیت بیكار كشور است.
وی ادامه داد : براساس آمار بیشتر علت خروج نخبگان در سال های گذشته از كشور صورت گرفته كه خود موجب از بین رفتن سرمایه ملی است.
به گفته جهان، وضعیت كسب و كار كشور در مقایسه با جهان در رتبه 118 و از لحاظ نوآوری رتبه 120 و از لحاظ صنعتی رتبه 97 است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی سمنان خاطرنشان كرد : آمارها نشان دهنده رشد نامتوازن و شكاف بین صنعت و تولیدات علمی است كه چالش بزرگی را برای كشور ایجاد كرده است.
وی گفت: خرید یك نوع دانش فنی برای چندین بار و تكراری به صورت مستقیم به وسیله صنعت نشاندهنده شكاف بین صنعت و دانشگاه است كه هدر رفت سرمایه از پیامدهای ان است.
جهان ادامه داد: ورود دانش فنی از راه دانشگاه به عنوان مسوول توسعه،مطالعه و تحقیق به صنعت موجب خودكفایی كشور در بخش دانش فنی می شود .
وی با بیان اینكه، مهارت آموزی نیاز اشتغال در كشور است گفت: باید بررسی شود در زمان حاضر مشكل صنعت كمبود نیروی انسانی است یا مولفه های دیگر دچار ضعف هستند.
استاد دانشگاه آزاد سمنان خاطر نشان كرد: بیكاری در قشر تحصیل كرده گویای آن است كه مشكل صنعت كمبود نیروی انسانی نیست و باید چالش های صنعت بررسی شود.
وی دانشگاه، صنعت ، دولت و فنی و حرفه ای در كنار هم را یك زنجیره ارتباطی برشمرد و اضافه كرد: برای ارتباط هرچه بهتر دانشگاه با صنعت دولت به عنوان حلقه ارتباط بین زنجیره ها باید سیاست گذاری كند.
**طرح مهارت آموزی در سمنان اجرا شود
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا گفت : طرح توانمندسازی و مهارت آموزی برای كاهش آمار بیكاری و مهاجرت در استان سمنان اجرا شود.
غلامرضا كاتب افزود : یكی از رویكردهای نهادهای اجرایی سمنان برای افزایش اشتغال، اجرای طرح توانمندسازی و مهارت آموزی با هدف آموزش رشته های فنی، خدمات كشاورزی و صنایع دستی براساس ظرفیت ها است.
وی اظهارداشت : مركز آموزش فنی حرفه ای استان سمنان با توجه به آماده شدن طرح های تدوین شده توسط دستگاه مجری باید آماده افزایش خدمات رسانی به روستاییان باشد.
كاتب ادامه داد : سمنان در كشور به عنوان قطب اجرای برنامه های اینترنتی و الكترونیكی است و از سال گذشته تاكنون بیش از 90 درصد مناطق روستایی استان به سامانه ارتباطی به روز مجهز شدند.
وی خاطرنشان كرد : با توجه به تأكید رهبر انقلاب در خصوص توسعه مناطق روستایی، زیرساخت لازم برای افزایش اشتغال و مهارت آموزی در تمامی مناطق استان به خصوص در روستاها فراهم است.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با بیان این كه هر آنچه اشتغالزایی بیشتری در بخش روستایی حاصل شود، به همان میزان مهاجرت از این مناطق كاهش می یابد ،گفت: تقویت و ارتقا زیرساخت ها و امكانات در مناطق روستایی، نقش بسزایی در پیشگیری از مهاجرت های بی رویه از روستاها به مناطق شهری ایفا می كند.
كاتب افزود: مهارت آموزی و توسعه مشاغل خانگی و صنایع دستی 2 دستوركار اصلی در عرصه روستایی به شمار می رود و به نظر می رسد در صورت حصول اهداف مورد نظر در بخش های مورد اشاره، رونق و توسعه هر چه بیشتری در روستاهای استان حاصل می شود
**دانشگاه های ایران مدرك محورند
مدیركل فنی و حرفه ای استان سمنان در گفت وگو با ایرنا گفت : برای رفع معضل بیكاری باید فرهنگ پشت میزنشینی به فرهنگ مهارت آموزی از دوران مدرسه تغییر یابد.
فاطمه منصوری نبود ارتباط بین رشته های دانشگاهی با صنعت را بزرگترین چالش و علت بیكاری برشمرد و اظهار داشت: یكی از راهكارهای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه ایجاد رشته های دانشگاهی مرتبط با صنعت است.
وی مهارت آموزی و آموزش عملی به صورت تكمیلی را لازمه وروددانش آموختگان پس از تحصیل به صنعت دانست.
منصوری ادامه داد : به منظور آموزش هر چه بهتر افراد و تربیت نیروی مهارت دیده و تامین نیاز صنعت ، توسعه مهارت آموزی در دستور كار اداره كل فنی و حرفه ای قرار دارد.
وی خاطرنشان كرد : اداره فنی و حرفه ای با هدف افزایش شایستگی نیروی تحصیل كرده از طریق آموزش مهارت تكمیلی و تسهیل زمینه ورود دانشجویان به بازاركار بعد از دانش آموختگی در دانشگاه مراكز مهارت آموزی را ایجاد كرده است.
مدیركل فنی و حرفه ای سمنان، افزایش سطح توقع قشر تحصیل كرده به واسطه داشتن مدرك تحصیلی را دلیل افزایش آمار بیكاری اشتغال دانست و اضافه كرد: در برخی رشته ها بازار كار وجود دارد ولی متاسفانه افراد به دنبال كارهای پشت میز نشینی هستند.
وی تلاش دستگاه های اجرایی و رسانه ها را در ترویج فرهنگ كارآموزی و مهارت آموزی یك ضرورت دانست و تصریح كرد:توسعه و پیشرفت كشور در گرو مهارت آموزی است.
منصوری بیان داشت : راه اندازی سامانه و بانك اطلاعاتی با هدف برنامه ریزی و برگزاری دوره های مهارت آموزی تخصصی و اعلام گزارش صنعت از نیازها ، توقعات، نیروی كار و نوع مهارت راهكاری برای تربیت نیروهای مهارت آموخته و تخصصی متناسب با نیاز بازار كار و كاهش آمار بیكاری قشر تحصیل كرده است.
وی تصریح كرد : اداره كل فنی و حرفه ای سمنان تدوین سند راهبردی مهارت با هدف شناسایی ظرفیت های این استان و نیازهای صنعت در بخش مهارت آموزی در دستور كار قرار داده است.
منصوری استفاده از مراكز جوار كارگاهی برای مهارت آموزی به دانشجویان در كنار افراد شاغل را گامی مثبت در جهت ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و رفع خلا قانونی و منع دوره كارآموزی برای دانشجویان برشمرد.
وی اظهار داشت : براساس بررسی انجام شده بین 130 كشور جهان از لحاظ ارتباط دانشگاه با صنعت ایران رتبه 130 دارد كه این نشاندهنده شكافی بزرگ است كه باید برای شناسایی ورفع چالش ها تدابیری اندیشیده شود.
**65 درصد بیكاران سمنان فاقد مهارت هستند
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی سمنان در گفت وگو با ایرنا با بیان اینكه در طرح كارورزی سهم استان 2 هزار نفر و تعداد ثبت نام كنندگان واجد شرایط 600 تَن است، افزود: سهم شهرستان سمنان 700 نفر است كه تاكنون 130 كارورز واجد شرایط یعنی حدود 19 درصد از سهمیه درنظر گرفته شده و سهم شهرستان شاهرود 590 تن است كه تاكنون 270 تن حدود 27 درصد ازسهمیه لحاظ شده در سامانه طرح كارورزی ثبت نام كردند.
اسماعیل غنیان با بیان اینكه 65 درصد بیكاران استان را افراد فاقد مهارت و 35 درصد را افراد دارای مهارت تشكیل می دهند، خاطرنشان كرد: در بهار 97 ، 950 نفر در استان به كارگمارده شده اند.
وی ادامه داد: تحقق 25 درصد از تعهد اشتغال دستگاههای اجرایی استان برای سال 97 به تعداد 2 هزار و 250 نفر در فصل بهار در سامانه ملی رصد ثبت شد.
وی اظهارداشت: اقدامات، سرمایهگذاری و ظرفیت اشتغال 40 دستگاه اجرایی استان سمنان از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جمعآوری شده و با نظرات كارشناسی برای امسال ایجاد 11 هزار و 47 شغل در نهادهای اجرایی پیشبینی شده است.
غنیان با اشاره به نامگذاری سال 97 به نام حمایت از كالای ایرانی و مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سمنان بیان داشت: در برنامه ششم توسعه، ایجاد سالانه 950 هزار شغل در كشور در دستور كار قرار دارد و با توجه به سهم یك درصدی استان، سالانه باید 9 هزار 500 شغل در سمنان ایجاد شود كه امسال دستگاه های اجرایی رقمی بالاتر از تعهد برنامه ششم متعهد شده اند.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی سمنان با بیان اینكه این میزان اشتغال تعهد شده با نظرات كارشناسی و با توجه به طرح های دستگاهها و سرمایه گذاری این میزان هدفگذاری شده است، گفت: تاكنون سه هزار و 119 دانشآموخته استان و 85 واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی برای مشاركت در طرح كارورزی اعلام آمادگی كردهاند.
وی با اشاره به اینكه افراد برای شركت در طرح كارورزی نباید حداكثر بیشتر از سه ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، گفت: برای شركت در این طرح، آقایان باید دارای كارت پایان خدمت و یا معافیت از وظیفه عمومی باشند و سابقه شركت در طرح های كارورزی نداشته باشند.
غنیان با اشاره به شرایط سنی برای دانشآموختگان حاضر در طرح كارورزی، گفت: حداكثر سن برای دارندگان فوق دیپلم 25 سال، دارندگان مدرك كارشناسی 28 سال و كارشناسی ارشد و دكتری 29 سال است، كسانی كه دوره خدمت سربازی را انجام داده باشند 2 سال دوران وظیفه عمومی به سنشان اضافه می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
سمنان- ایرنا- تغییر فرهنگ اشتغال در كشور با توجه به افزایش روز افزون دانش آموختگان و نبود شغل متناسب با رشته تحصیلی ضروری است،كارشناسان حل معما بیكاری را با كلید مهارت آموزی امكانپذیر می دانند.