تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

شهركرد - ایرنا - دبیر سیاست محیط زیست در مركز بررسی استراتژیك نهاد ریاست جمهوری، افزایش ضریب یادگیری تا 25 درصد و كاهش 40 درصدی میزان بیش فعالی را از مزیت های بهره مندی كودكان از مدارس طبیعت اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، محمد درویش روز شنبه در آیین راه اندازی دومین مدرسه طبیعت چهارمحال و بختیاری در پارك «تهلیجان» شهركرد افزود: طبق تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی تهران و فردوسی مشهد، كودكانی كه از مدارس طبیعت بهره مند بوده اند، در سن پنج سالگی مفاهیم اولیه ریاضی را براحتی فرا گرفته و نسبت به دیگر كودكان حافظه بهتری داشته و از اعتماد به نفس بیشتری برخودار بودند.
وی افزود: در مدارس طبیعت با حذف حس رقابت و مقایسه بین كودكان و دانش آموزان، امنیت روانی تا حدی تامین و زمینه بروز خلاقیت آنان فراهم می شود.
عضو هیات علمی مركز تحقیقات سازمان جنگل ها و مراتع ادامه داد: توسعه شهرنشینی و قطع پیوند كودكان با طبیعت، نه تنها در یادگیری دانش آموزان عوارض دارد، بلكه آنان را به سمت انزوا طلبی و تكروی سوق داده است.
درویش تصریح كرد: سامانه آموزشی با تقویت روحیه رقابت و مقایسه بین كودكان و دانش آموزان، ارزش های اخلاقی بین آنان را برای كسب نمره بالاتر به ورطه نابودی كشانده است.
وی با بیان اینكه در آموزه های دینی ما تاكید شده كه بزرگ شدن كودكان در گرو كودكی كردن در سنین خردسالی است، افزود: خانواده های ما ناخواسته با پرورش و ستایش روحیه انفعال و سكوت در كودكان، خلاقیت را از آنان گرفته اند.
درویش، سكوت و انفعال موجود كشور را برابر بحران های زیست محیطی ناشی از همین تفكرهای نادرست در روش های تربیتی والدین دانست.
وی بیان كرد: برای حل مشكلات موجود بویژه در حوزه هایی نظیر كاهش آلودگی هوا و كاستن از آمار چند 100 هزار نفری مرگ و میر ناشی از این پدیده مخرب زیست محیطی باید فرهنگ سازی و طبیعت دوستی را از سنین كودكی آغاز كرد.
به گزارش ایرنا، دومین مدرسه طبیعت چهارمحال و بختیاری در فضایی به گستره چهار هزار و 300 مترمربع با امكاناتی نظیركارگاه های كاشت سبزی و صیفی، ساخت سرپناه، كارگاه حشره و ساخت خانه حشرات، ساخت مسیر پا برهنه رو، كارگاه ساخت خشت، ماست بندی، پخت نان و بهره مندی از همكاری تسهیل گران و مربیان در بوستان جنگلی تهلیجان شهركرد بهره برداری شد.
8125/6021