به گزارش ايرنا، نهادهاي دولتي شرايط مطلوبي براي استخدام و جذب نيرو ندارد و بيشترين سهم اشتغالزايي با بخش خصوصي به ويژه در بخش صنعت است كه ورود به آن به مهارت ويژه نياز دارد و دانشگاه ها از ارايه اين مهارتها سهم كمي دارند و دانشآموختگان نيز شرايط لازم را براي كسب شغل ندارند.
تعداد دانشجويان كشور بين چهار تا پنج ميليون نفر تخمين زده مي شود و نسبت به 30 سال گذشته حدود 20 برابر شده است در حالي كه ظرفيت اشتغالزايي كشور چنين رشدي نداشته و اين مساله باعث سرگرداني و معطل ماندن بسياري از آنان براي كسب شغل و برنامهريزي براي آينده ميشود.
به گفته مسوولان امر، اكنون 40 درصد بيكاران كشور دانشآموختگان دانشگاهها هستند كه بايد روشن شود كدام از واحدها و موسسات آموزشي به سمت بازار كار موفق بوده اند و بيشتر بر روي آنها تمركز شود.
كارشناسان معتقدند، واحدهاي فني و حرفه اي از ديگر مراكز دانشگاهي در ايجاد بازار كار، موفق ترند و انتظار آن است كه تصوير روشني از ميزان موفقيت 180 واحد فني و حرفه اي كه متولي تربيت نيروهاي كاردان هستند، داشته باشيم.
ماده 21 قانون پنجم توسعه جمهوري اسلامي به طور مفصل تكاليفي براي دولت در جهت افزايش آموزش هاي مهارتي تعيين كرده است، از آخرين مصوبات اين بخش ميتوان به تصويب 'نظام آموزش مهارت و فناوري' مصوب سال 1390 و 'نظام صلاحيت حرفهاي' مصوب سال 1391 در هيات وزيران اشاره كرد.
در اسفند 1394 طرح نظام جامع آموزش و تربيت فني، حرفه اي و مهارتي در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد اما با وجود بسياري از زيرساخت ها و قوانين موردنياز براي استقرار نظام آموزش هاي مهارتي در كشور، موضوع آموزشهاي مهارتي و فني وحرفهاي آن طور كه بايد در جامعه رسوخ نكرده است.
بيش از يكصد و 20 هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي استان اسمنان تحصيل مي كنند و براساس آمار اداره كل تعاون،كار و رفاه اجتماعي سمنان بيش از 40 درصد جمعيت بيكار سمنان از افراد دانش آموخته دانشگاه ها هستند.
نرخ بيكاري در استان سمنان از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي 8.8 درصد اعلام شده كه از متوسط كشوري به ميزان حدود 11.5 درصد كمتر است، بر اساس آمار رسمي موجود، سهم اشتغال بخش خدمات در استان سمنان 48 درصد و بخش صنعت 33 درصد و بخش كشاورزي 19 درصد اعلام شد.
همچنين 950 نفر در بهار 97 از طريق سامانه كار و رفاه اجتماعي و 16 دفتر كاريابي جذب بازار كار سمنان شدند، بر اساس آخرين اعلام كشوري، نرخ بيكاري بهار امسال در استان 8.8 درصد و پس از استان مركزي داراي كمترين نرخ بيكاري در بين استانهاي كشور است.
سمنان 2 هزار و 10 پروانه بهره برداري در بخش صنعت و معدن و بيش از 50 هزار بهره بردار در بخش هاي مختلف كشاورزي دارد، سهم اشتغال استان در بخش صنعت و معدن بيش از 38 درصد و در كشاورزي بيش از 14 درصد و توليد ناخالص سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش كشاورزي و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است؛ طبق برنامه ريزي هاي انجام گرفته تا پايان سال 97 بايد براي 10هزار از سوي دستگاه هاي اجرايي استان سمنان ايجاد شغل شود.
به باور كارشناسان، در بسياري از كشورهاي پيشرفته ، بيشتر جوانان يا افراد جوياي كار پيش از اينكه به تحصيل در دانشگاهها و اخذ مدارك رسمي دانشگاهي فكر كنند، به طي دورههاي مهارتي و فني و حرفهاي مبادرت ميورزند و همين مهارتها براي ورود آنها به بازار كار كافيست وعلاوه بر اين بسياري از افرادي كه با مدارك دانشگاهي در جايگاه هاي شغلي مختلف قرار مي گيرند، موظفند براي به روزرساني دانش حرفهاي خود يا ارتقاي شغلي همه ساله به گذراندن دورههاي مهارتي كوتاه مدت و ميان مدت اقدام كنند.
نگاهي به نظام طبقه بندي مشاغل در كشورهاي پيشرفته نشان ميدهد كه در فهرست دانش و مهارت مورد نياز براي احراز بسياري از شغلهاي تخصصي، بيش از مدرك تحصيلي، مهارت عمومي و تخصصي مورد نياز است.
**دانشجويان از آينده شغلي خود خبري ندارند
استاد دانشگاه سمنان در گفت و گو با ايرنا افزود: صنعت و دانشگاه هر كدام رسالتي دارند كه تكميل كننده هم هستند و مهارت هاي آموزش داده شده در دانشگاه ها طوري است كه دانش آموختگاني بتواند براي حضور در بازار كار در شاخه هاي مختلف يك رشته مانند كارآفريني ،فعاليت در صنايع مختلف مرتبط با رشته موفق و داراي علم و آگاهي باشد.
سيف الله سعدالدين افزود: يك دانش آموخته در دوره دانشجويي از آينده شغلي خود خبر ندارد بنابراين دانشگاه آموزش هاي جامع ، عمومي و پايه براي آمادگي كار در صنايع مختلف را ارايه مي دهد و زمينه آموزش تخصصي دانشجويان براي ورود به بازاركار مرتبط با رشته و انجام كار جديد را فراهم مي كند.
وي اظهارداشت : تربيت دانشجو به صورت مستقيم متناسب با نياز شركت صنعتي خاص بايد دانشجو بورس شود كه در صورت تحقق اين مهم بخشي از نياز صنعت رفع و موجب ارتباط صنعت با دانشگاه مي شود.
سعدالدين تصريح كرد : نداشتن آگاهي دانش آموختگان از صنعت قضاوت درست نيست و هر دانشجو بعد ازپايان چهار سال تحصيل آمادگي كار و فعاليت در صنايع مختلف را دارد و با مهارت آموزي به صورت تخصصي بعد از انتخاب شغل نيروي كار تحصيل كرده و كار بلد است.
وي اضافه كرد : هر بخش صنعت بايد نيازهاي خود را شناسايي و به دانشگاه معرفي كند، تا دانشگاه متناسب با نياز آموزش ارايه دهد.
وي يكي از مشكلات فضاي كسب و كار ، توليد و صنعت را وجود نيروهاي غيرمرتبط با صنعت دانست و گفت :در چنين شرايطي كه فرد هيچدانش پايه اي از موضوع ندارد مهارت آموزي بي فايده است و اثربخشي و كارآمدي در حد انتظار نخواهد داشت.
وي گفت : حضور و پذيرش دانش آموختگان ايراني در شركت هاي خارج كشور نشان از كار آمدي آموزش ها در كشور است كه كشور هاي خارجي با فراهم كردن بستر مهارت آموزي متناسب با شغل استعدادهاي دانش آموختگان را در جهت پيشرفت و ترقي شركت شكوفا و بهره برداري مي كنند.
سعدالدين خاطرنشان كرد : صنعت نيازهاي خود را اعلام نمي كند تا دانشگاه براساس نياز آن ها طرح هاي پژوهشي تدوين كند.
استاد دانشگاه سمنان ايجاد مركز كار آفريني در قلب دانشگاه را اقدامي ارزشمند براي آموزش و افزايش مهارت به صورت رايگان به دانشجويان براي ارتباط با صنعت برشمرد و گفت: مطالب آموزشي علمي بايد به صورت فشرده و در زمان اندك انجام شود.
**مهارت آموزي نياز امروز جامعه ايران
مديركل آموزش و پرورش سمنان در گفت وگو با ايرنا گفت: يكي از راهكارهاي اصولي براي كاهش يارفع معضل بيكاري روي آوردن دانش آموزان و متقاضيان كار به مهارت آموزي است كه استان سمنان در تحقق اين امر مهم در كشور، پيشرو است.
محمد دستوراني افزود: تلاش براي گسترش شعاع آموزشهاي فني و حرفهاي در بدنه جامعه و همچنين استقرار اين نظام آموزشي، امري است كه بايد بيش از گذشته به آن پرداخت.
وي اظهارداشت: براساس آمار 40 درصد بيكاران كشور و استان سمنان دانشآموختگان دانشگاهها هستند كه مهارت آموزي از راهبردهاي اصلي نجات جامعه در شرايط كنوني براي خروج از بيكاري و ايجاد اشتغال است.
دستوراني ، مهارت آموزي و خلاقيت در بخش علمي و آموزشي را جزو اولويت اين نهاد آموزشي برشمرد و گفت : همزمان با سمنان پنج استان ديگر در كشور در بخش مهارت آموزي آغاز به كار كردهاند كه سمنان در اين امر پيشرو است.
وي با بيان اين كه در سال جاري 6 هزار نفر به عنوان طرح ايران مهارت، از ظرفيت سازمان آموزش فني و حرفهاي و آموزشكده فني آزاد بهره مند مي شوند.
وي اظهارداشت : بهرهمندي از ظرفيت آموزشكده فني و دانشگاه آزاد و كارگاهها و امكانات آن در قالب قرارداد از جمله برنامههاي اولويت دار آموزش و پرورش براي ترويج مهارت آموزي است.
وي تجهيز كارگاه ها و آزمايشگاه ها در هنرستانها و دبيرستانها كه مراكز مهارت آموزي به شمار مي روند را ضروري دانست گفت : ساماندهي دبيرستانهاي كار و دانش كه از امكانات كارگاهي و آزمايشگاه مستهلك برخوردارند براي ترويج فرهنگ مهارت آموزي در استان ضروري است.
دستوراني تصريح كرد : مهارتآموزي فرصت شغلي ارزشمند براي دانش آموختگان آينده است و اين طرح پاسخگوي بخش بزرگي از نيازهاي امروز جامعه در بحث بيكاري است.
مديركل آموزش و پرورش سمنان گفت : دانشآموزاني كه در شاخه هاي نظري مانند علوم تجربي، رياضي و علوم انساني تحصيل ميكنند مكلف به گذراندن دوره مهارت آموزي زندگي و حرفهاي خواهند شد و طبق بررسيهاي ميداني تعداد دانش آموختگان فاقد مهارت در استان قابل توجه است.
** فرهنگ مهارت آموزي در كشور نهادينه نشد
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايرنا گفت: ريشه كني معضل بيكاري با وجود شمار زيادي از جوانان به ويژه دانشآموختگان فاقد مهارت در گرو تغيير فرهنگ اشتغال و ترويج آموزش هاي مهارتي به عنوان راهگشاي افزايش اشتغالزايي در سمنان است.
ابوالفضل حسن بيگي افزود: جايگاه آموزش فني و حرفهاي از ضروريات و نياز امروز جامعه ماست كه بايد تقويت شود.
وي اظهارداشت: آموزشگاه هاي فني و حرفهاي استان سمنان داراي امكانات مناسبي است كه بايد از اين ظرفيت بهخوبي بهره گرفت و جوانان جوياي كار را براي كسب مهارت و وارد شدن به بازار كار به اين مراكز سوق داد.
وي با تاكيد بر اين كه توسعه آموزشهاي فني و حرفهاي و مهارت آموزي براي شتابدهي به توليد ملي امري حياتي و مهم است، گفت : توليد ملي در جامعه يك سرمايه است و بايد با برنامهريزي درست و صحيح از آن استفاده كرد تا زمينه حمايت و ورود آن به جامعه فراهم شود.
حسن بيگي ادامه داد : مهارتهاي فني و حرفهاي نمونهاي از اقتصاد مقاومتي است كه اميدواريم طرحها و برنامههاي سازمان آموزش فني و حرفهاي با هدف رشد و تربيت نيروي انساني كارآمد براي كار محقق شود.
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه خانواده ها نگاه مثبتي به آموزش فني و حرفه اي ندارند، خاطرنشان كرد : در سال گذشته براي معرفي حرفه هاي مهارتي در برنامه اي رسمي از تمام خانواده هاي دانش آموختگان كار و دانش دعوت كرديم تا بخشي از يك روز آموزشي را در كنار فرزندانشان باشند اما با استقبال كمي از سوي خانواده ها مواجه شديم و اين بدان معناست كه هنوز هويت مهارت هاي فني حرفه اي براي خانواده ها و دانش آموزان معنا سازي نشده است.
وي نبود مهارت هاي لازم در بين جوانان را عامل مهمي در بيكاري آن ها دانست و افزود : بايد در توانمندسازي آنان اقدامات بيشتري صورت گيرد تا بازار كار، جوانان داراي مهارت را به خوبي جذب كند.
حسن بيگي ادامه داد: توانمندي هاي فردي در اولويت است و جوانان براي يافتن شغل، چاره اي جز مهارت آموزي ندارند و اين امر مهم در دنيا مرسوم شده و درجه هاي مهارت از مدارك دانشگاهي معتبرتر است.
** دانشجويان مفهوم مهارت آموزي را درك نمي كنند
استاد دانشگاه آزاد سمنان در گفت وگو با ايرنا با بيان اين كه، مدرك گرايي وضع دردناكي براي اقتصاد كشور رقم زده است، افزود: در ايران 2 هزار 640 دانشگاه وجود دارد كه از اين تعداد سهم وزارت علوم از جمعيت دانشجويي 68 درصد و سهم دانشگاه آزاد 32 درصد است.
علي جهان اظهارداشت : اين تعداد دانشگاه حدود 50 هزار ميليارد ريال از بودجه كل كشور را مي بلعد و اين در حالي است كه نتيجه اين سرمايه گذاري توليد 50 درصد جمعيت بيكار كشور است.
وي ادامه داد : براساس آمار بيشتر علت خروج نخبگان در سال هاي گذشته از كشور صورت گرفته كه خود موجب از بين رفتن سرمايه ملي است.
به گفته جهان، وضعيت كسب و كار كشور در مقايسه با جهان در رتبه 118 و از لحاظ نوآوري رتبه 120 و از لحاظ صنعتي رتبه 97 است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامي سمنان خاطرنشان كرد : آمارها نشان دهنده رشد نامتوازن و شكاف بين صنعت و توليدات علمي است كه چالش بزرگي را براي كشور ايجاد كرده است.
وي گفت: خريد يك نوع دانش فني براي چندين بار و تكراري به صورت مستقيم به وسيله صنعت نشاندهنده شكاف بين صنعت و دانشگاه است كه هدر رفت سرمايه از پيامدهاي ان است.
وي ادامه داد: ورود دانش فني از راه دانشگاه به عنوان مسوول توسعه،مطالعه و تحقيق به صنعت موجب خودكفايي كشور در بخش دانش فني مي شود .
جهان با بيان اين كه، مهارت آموزي نياز اشتغال در كشور است گفت: بايد بررسي شود در زمان حاضر مشكل صنعت كمبود نيروي انساني است يا مولفه هاي ديگر دچار ضعف هستند.
استاد دانشگاه آزاد سمنان خاطر نشان كرد: بيكاري در قشر تحصيل كرده گوياي آن است كه مشكل صنعت كمبود نيروي انساني نيست و بايد چالش هاي صنعت بررسي شود.
وي دانشگاه، صنعت ، دولت و فني و حرفه اي در كنار هم را يك زنجيره ارتباطي برشمرد و اضافه كرد: براي ارتباط هرچه بهتر دانشگاه با صنعت دولت به عنوان حلقه ارتباط بين زنجيره ها بايد سياست گذاري كند.
**طرح مهارت آموزي در سمنان اجرا شود
نماينده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايرنا گفت : طرح توانمندسازي و مهارت آموزي براي كاهش آمار بيكاري و مهاجرت در استان سمنان اجرا شود.
غلامرضا كاتب افزود : يكي از رويكردهاي نهادهاي اجرايي سمنان براي افزايش اشتغال، اجراي طرح توانمندسازي و مهارت آموزي با هدف آموزش رشته هاي فني، خدمات كشاورزي و صنايع دستي براساس ظرفيت ها است.
وي اظهارداشت : مركز آموزش فني حرفه اي استان سمنان با توجه به آماده شدن طرح هاي تدوين شده توسط دستگاه مجري بايد آماده افزايش خدمات رساني به روستاييان باشد.
وي ادامه داد : سمنان در كشور به عنوان قطب اجراي برنامه هاي اينترنتي و الكترونيكي است و از سال گذشته تاكنون بيش از 90 درصد مناطق روستايي استان به سامانه ارتباطي به روز مجهز شدند.
كاتب خاطرنشان كرد : با توجه به تأكيد رهبر انقلاب در خصوص توسعه مناطق روستايي، زيرساخت لازم براي افزايش اشتغال و مهارت آموزي در تمامي مناطق استان به خصوص در روستاها فراهم است.
نماينده مردم شهرستان هاي گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه هر آنچه اشتغالزايي بيشتري در بخش روستايي حاصل شود، به همان ميزان مهاجرت از اين مناطق كاهش مي يابد ،گفت: تقويت و ارتقا زيرساخت ها و امكانات در مناطق روستايي، نقش بسزايي در پيشگيري از مهاجرت هاي بي رويه از روستاها به مناطق شهري ايفا مي كند.
كاتب افزود: مهارت آموزي و توسعه مشاغل خانگي و صنايع دستي 2 دستوركار اصلي در عرصه روستايي به شمار مي رود و به نظر مي رسد در صورت حصول اهداف مورد نظر در بخش هاي مورد اشاره، رونق و توسعه هر چه بيشتري در روستاهاي استان حاصل مي شود
**دانشگاه هاي ايران مدرك محورند
مديركل فني و حرفه اي استان سمنان در گفت وگو با ايرنا گفت : براي رفع معضل بيكاري بايد فرهنگ پشت ميزنشيني به فرهنگ مهارت آموزي از دوران مدرسه تغيير يابد.
فاطمه منصوري نبود ارتباط بين رشته هاي دانشگاهي با صنعت را بزرگترين چالش و علت بيكاري برشمرد و اظهار داشت: يكي از راهكارهاي برقراري ارتباط بين صنعت و دانشگاه ايجاد رشته هاي دانشگاهي مرتبط با صنعت است.
وي مهارت آموزي و آموزش عملي به صورت تكميلي را لازمه وروددانش آموختگان پس از تحصيل به صنعت دانست.
وي ادامه داد : به منظور آموزش هر چه بهتر افراد و تربيت نيروي مهارت ديده و تامين نياز صنعت ، توسعه مهارت آموزي در دستور كار اداره كل فني و حرفه اي قرار دارد.
منصوري خاطرنشان كرد : اداره فني و حرفه اي با هدف افزايش شايستگي نيروي تحصيل كرده از طريق آموزش مهارت تكميلي و تسهيل زمينه ورود دانشجويان به بازاركار بعد از دانش آموختگي در دانشگاه مراكز مهارت آموزي را ايجاد كرده است.
مديركل فني و حرفه اي سمنان، افزايش سطح توقع قشر تحصيل كرده به واسطه داشتن مدرك تحصيلي را دليل افزايش آمار بيكاري اشتغال دانست و اضافه كرد: در برخي رشته ها بازار كار وجود دارد ولي متاسفانه افراد به دنبال كارهاي پشت ميز نشيني هستند.
وي تلاش دستگاه هاي اجرايي و رسانه ها را در ترويج فرهنگ كارآموزي و مهارت آموزي يك ضرورت دانست و تصريح كرد:توسعه و پيشرفت كشور در گرو مهارت آموزي است.
منصوري بيان داشت : راه اندازي سامانه و بانك اطلاعاتي با هدف برنامه ريزي و برگزاري دوره هاي مهارت آموزي تخصصي و اعلام گزارش صنعت از نيازها ، توقعات، نيروي كار و نوع مهارت راهكاري براي تربيت نيروهاي مهارت آموخته و تخصصي متناسب با نياز بازار كار و كاهش آمار بيكاري قشر تحصيل كرده است.
وي تصريح كرد : اداره كل فني و حرفه اي سمنان تدوين سند راهبردي مهارت با هدف شناسايي ظرفيت هاي اين استان و نيازهاي صنعت در بخش مهارت آموزي در دستور كار قرار داده است.
وي استفاده از مراكز جوار كارگاهي براي مهارت آموزي به دانشجويان در كنار افراد شاغل را گامي مثبت در جهت ايجاد ارتباط بين صنعت و دانشگاه و رفع خلا قانوني و منع دوره كارآموزي براي دانشجويان برشمرد.
وي اظهار داشت : براساس بررسي انجام شده بين 130 كشور جهان از لحاظ ارتباط دانشگاه با صنعت ايران رتبه 130 دارد كه اين نشاندهنده شكافي بزرگ است كه بايد براي شناسايي ورفع چالش ها تدابيري انديشيده شود.
**65 درصد بيكاران سمنان فاقد مهارت هستند
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي سمنان در گفت وگو با ايرنا با بيان اين كه در طرح كارورزي سهم استان 2 هزار نفر و تعداد ثبت نام كنندگان واجد شرايط 600 تَن است، افزود: سهم شهرستان سمنان 700 نفر است كه تاكنون 130 كارورز واجد شرايط يعني حدود 19 درصد از سهميه درنظر گرفته شده و سهم شهرستان شاهرود 590 تن است كه تاكنون 270 تن حدود 27 درصد ازسهميه لحاظ شده در سامانه طرح كارورزي ثبت نام كردند.
اسماعيل غنيان با بيان اين كه 65 درصد بيكاران استان را افراد فاقد مهارت و 35 درصد را افراد داراي مهارت تشكيل مي دهند، خاطرنشان كرد: در بهار 97 ، 950 نفر در استان به كارگمارده شده اند.
وي ادامه داد: تحقق 25 درصد از تعهد اشتغال دستگاههاي اجرايي استان براي سال 97 به تعداد 2 هزار و 250 نفر در فصل بهار در سامانه ملي رصد ثبت شد.
وي اظهارداشت: اقدامات، سرمايهگذاري و ظرفيت اشتغال 40 دستگاه اجرايي استان سمنان از دبيرخانه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي جمعآوري شده و با نظرات كارشناسي براي امسال ايجاد 11 هزار و 47 شغل در نهادهاي اجرايي پيشبيني شده است.
غنيان با اشاره به نامگذاري سال 97 به نام حمايت از كالاي ايراني و مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي سمنان بيان داشت: در برنامه ششم توسعه، ايجاد سالانه 950 هزار شغل در كشور در دستور كار قرار دارد و با توجه به سهم يك درصدي استان، سالانه بايد 9 هزار 500 شغل در سمنان ايجاد شود كه امسال دستگاه هاي اجرايي رقمي بالاتر از تعهد برنامه ششم متعهد شده اند.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي سمنان با بيان اين كه اين ميزان اشتغال تعهد شده با نظرات كارشناسي و با توجه به طرح هاي دستگاهها و سرمايه گذاري اين ميزان هدفگذاري شده است، گفت: تاكنون سه هزار و 119 دانشآموخته استان و 85 واحد توليدي و بنگاه اقتصادي براي مشاركت در طرح كارورزي اعلام آمادگي كردهاند.
وي با اشاره به اين كه افراد براي شركت در طرح كارورزي نبايد حداكثر بيشتر از سه ماه سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشد، گفت: براي شركت در اين طرح، آقايان بايد داراي كارت پايان خدمت و يا معافيت از وظيفه عمومي باشند و سابقه شركت در طرح هاي كارورزي نداشته باشند.
غنيان با اشاره به شرايط سني براي دانشآموختگان حاضر در طرح كارورزي، گفت: حداكثر سن براي دارندگان فوق ديپلم 25 سال، دارندگان مدرك كارشناسي 28 سال و كارشناسي ارشد و دكتري 29 سال است، كساني كه دوره خدمت سربازي را انجام داده باشند 2 سال دوران وظيفه عمومي به سنشان اضافه مي شود.
استان سمنان بيش از 700 هزار نفر جمعيت دارد.
6026/7339
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
سمنان- ايرنا- تغيير فرهنگ اشتغال در كشور با توجه به افزايش روز افزون دانش آموختگان و نبود شغل متناسب با رشته تحصيلي ضروري است،كارشناسان حل معما بيكاري در جامعه را با كليد مهارت آموزي امكانپذير مي دانند.