الجزیره - ایرنا - الجزایر از بهار سال 1396 تاكنون سه نخست وزیر به چشم دیده كه البته دو نفر از آنها به صورت ناگهانی و در حالی كه كمتر كسی پیش بینی می كرد، بركنار شدند .

به گزارش ایرنا، «عبدالمالك سلال» نخست وزیر الجزایر سوم خرداد سال گذشته و در پی اعلام نتایج انتخابات مجلس جای خود را به «عبدالمجید تبون» وزیر انرژی و معادن این كشور داد.
دفتر ریاست جمهوری الجزایر آن زمان اعلام كرد كه سلال استعفا داده، اما روزنامه «الشروق » این كشور نوشت، نخست وزیر در حقیقت بركنار شد . سلال از سال 2012 تا 2017 به مدت پنج سال عهده دار این پست بود . او از جمله افراد مستقلی بود كه وابستگی به هیچ حزبی نداشت و مورد اعتماد رئیس جمهوری الجزایر بود.
سوم خرداد سال 1396 تبون كه سكان دولت این كشور را به دست گرفت، شعار دولت خود را مبارزه با فساد اداری، سیاسی و اقتصادی اعلام كرد و گفت كه مسائل اقتصادی و بهبود شرایط كشور اولویت نخست دولت او است.
«عمیره ایسر» نویسنده الجزایری در این خصوص گفت: نتایج انتخابات مجلس باعث شد، رئیس جمهوری دست به تغییرات فوری در هرم قدرت و مقام های دولتی بزند و عبدالمجید تبون در این میان بهترین گزینه برای نخست وزیری بود. او مورد اعتماد رئیس جمهوری و تجربه میدانی و علمی خوبی در خصوص اداره امور داشت .
در حالی كه دولت جدید الجزایر با قدرت به كار خود ادامه می داد و شاید كسی انتظار تغییر در كابینه را نداشت، از اواسط مرداد 1396 زمزمه هایی مبنی بر اختلاف نظر تبون با نهاد ریاست جمهوری به گوش می رسید و بالاخره 24 مرداد این سال در حالی كه كمتر از 90 روز از نخست وزیری او می گذشت، در اقدامی تقریبا غیرمنتظره بركنار شد و «احمد اویحیی » رئیس دفتر «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری الجزایر كه سابقه چند دوره نخست وزیری را داشت و به مرد روزهای سخت معروف بود، جایگزین تبون شد.
نكته قابل توجه در این جابجایی ها این است كه بیشتر وزیران كابینه با تغییر نخست وزیر ابقا می شوند و پس از بركناری نخست وزیر، دیگر خبری از او نیست و رسانه ها بسیار كم به این موضوع می پردازند و یا خود آن ها ترجیح می دهند به دور از هیاهو به سر برند. اویحیی پس از سر كار آمدن تنها سه وزیر كابینه تبون را تغییر داد.
از زمان روی كار آمدن اویحیی كه برخاسته از دومین حزب بزرگ این كشور یعنی «مجمع ملی دمكراتیك » است، شایعات زیادی در مورد تغییر كابینه یا اختلاف او با نهاد ریاست جمهوری و بركناری وی در آینده نزدیك منتشر شده است.
برخی رسانه های الجزایری مهرماه گذشته در حالی كه تنها دو ماه از تشكیل دولت جدید الجزایر به ریاست اویحیی می گذشت، اخباری در خصوص تصمیم وی برای تغییر برخی وزیران كابینه منتشر كردند. روزنامه «الخبر» در گزارشی در این خصوص نوشت، برخی نزدیكان اویحیی می گویند، وی از برخی وزیران راضی نیست به ویژه آنهایی كه قبلا والی (استاندار) بوده و پس از آن به پست وزارت رسیده اند.
آن زمان شایعاتی در خصوص تغییر تعدادی از وزیران به گوش می رسید كه البته برخی از آن ها در جریان نخستین اقدام برای ترمیم كابینه ، از وزات كنار گذاشته شدند و در عین حال برخی همچنان با قدرت به كار خود ادامه می دهند.
تارنمای «الجزائر 1» اوایل دیماه سال گذشته خبری با اطمینان منتشر كرد كه در آن آمده بود، نخست وزیر به دلیل اختلاف نظرهایی كه با رئیس جمهوری دارد، طی روزهای آینده بركنار می شود، اما این اتفاق نیفتاد و اویحیی 17 دی ماه گذشته، شایعه ترمیم كابینه را در آینده نزدیك تكذیب كرد .
شایعات همچنان وجود داشت تا اینكه 15 فروردین، بوتفلیقه اقدام به بركناری شماری از وزیران كابینه كرد، اما نخست وزیر همچنان به كار خود ادامه داد. بوتفلیقه آن زمان چهار وزیر از مجموع 26 وزیر كابینه را تغییر داد. «محجوب بده» را به عنوان وزیر روابط با پارلمان، «السعید جلاب» را به عنوان وزیر بازرگانی، «عبدالقادر بن مسعود» را وزیر گردشگری و صنایع دستی و «محمد حطاب» را وزیر ورزش و جوانان الجزایر تعیین كرد.
بوتفلیقه تغییراتی در وزارتخانه های كلیدی و مهم مانند وزارت كشور ، دفاع یا وزارت خارجه نداد و این وزیران از زمان روی كار آمدن عبدالمجید تبون و حتی مدتی پیش از آن نیز عهده دار این پست ها بوده اند.
این بحث تغییرات با وجود ترمیم كابینه در 15 فروردین 97 همچنان ادامه داشت و برخی اصرار داشتند كه اویحیی به زودی بركنار می شود، اما این اتفاق تاكنون روی نداده است.
تارنمای الجزایری «دزایر تیوب» 20 تیرماه با اطمینان از بركناری احمد اویحیی نخست وزیر این كشور خبر داد و این در حالی بود كه منابع رسمی این خبر را تایید نكردند و پس از آن نیز خبری در این خصوص منتشر نشد.
اكنون مشخص نیست چرا برخی رسانه های الجزایری، اخباری كه از وقوع آن اطمینان ندارند، منتشر می كنند، برخی می گویند آن ها برای جذب مخاطب شایعات را به نقل از منابع ناشناس منتشر می كنند و برخی دیگر اعتقاد دارند چنین اخباری از مدت ها پیش وجود دارد .
رئیس جمهوری بالاخره اویحیی را بركنار می كند، اما منتظر زمان مناسب است و از سو ی دیگر برخی دیگر نیز معتقدند، این نقشه برخی سیاستمداران برای نبض سنجی جامعه است تا بییند مردم چه واكنشی به این تغییرات انجام می دهند.
نكته قابل توجه در محافل رسانه ای الجزایر این است كه اصحاب رسانه با سابقه از مدت ها پیش از تغییر و تحولات در كابینه خبر می دادند و البته چهار وزیر در فروردین ماه بركنار شدند و هنوز هم این اخبار و شایعات وجود دارد و همه می گویند، امسال، تابستان داغی از نظر تغییر و تحولات در كابینه پیش روی خواهیم داشت، اما هیچ یك استدلال درستی در مورد ادعای علت اختلاف نخست وزیر با ریاست جمهوری ارائه نمی كنند.
نكته قابل توجه در مورد نخست وزیر این است كه تاكنون خبری در مورد مخالفت او با رئیس جمهوری منتشر نشده و با اینكه برخی رسانه ها او را نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در سال 2019 می دانستند، او چند هفته پیش اعلام كرد كه از نامزدی بوتفلیقه برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت می كند.
شبكه «النهار» كه گفته می شود به نهاد ریاست جمهوری نزدیك است، روز جمعه به نقل از یك منبع آگاه كه نامی از وی نبرد، نوشت: بر خلاف شایعات موجود، تصمیمی برای تغییر در كابینه دست كم در شرایط كنونی وجود ندارد و اخباری كه در برخی رسانه ها در این خصوص منتشر می شود، فقط پیش بینی و بی اساس است، البته این رسانه با قید 'دست كم اكنون' راه را برای پیش بینی ها در این خصوص بازگذاشت و ننوشت هیچ تغییری در كار نیست و شاید می خواست این مطلب را برساند كه قرار بود تغییراتی انجام شود، اما به زمان دیگری موكول شده یا به نوعی می خواست بگوید دنیای سیاست قابل پیش بینی نیست .
خاورم **2041**1651