سنندج - ایرنا - معاون نهاد كتابخانه های عمومی كشور گفت: با هدف ترویج فرهنگ كتابخوانی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید طرح ایجاد كتابخانه های عمومی در مدارس كشور كلید می خورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل شفاعی روز یكشنبه در آیین تكریم و معارفه مدیران كل كتابخانه های عمومی كردستان اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح تعدادی از دانش آموزان به عنوان یاوران كتاب در مدارس انتخاب و آموزش های لازم را در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی می بینند.
وی با بیان اینكه مسئولیت اصلی یاوران كتاب ترویج مطالعه در میان دانش آموزان و همسن و سالانشان است، افزود: اجرای این طرح موجب می شود افراد زیادی به كتاب خواندن علاقمند شده و نگاه به مطالعه در میان كودكان و نوجوانان تقویت شود.
معاون اداری و مالی نهاد كتابخانه های عمومی كشور تاكید كرد: مقدمات این طرح برای اجرای آزمایشی در شهرستان بهارستان فراهم شده و پس از آن و همزمان با شروع سال تحصیلی به همه مدارس كشور تعمیم داده می شود.

** خیرین به افزایش فضای كتابخانه ای كمك كنند
وی با بیان اینكه یكی از برنامه های اولویت دار نهاد كتابخانه های عمومی كشور دسترسی آسان مردم به كتابخانه و كتابخوانی است، گفت: باید تلاش كنیم فضاهای كتابخانه ای در مناطق مختلف افزایش پیدا كند.
شفاعی با بیان اینكه استان كردستان از لحاظ فضای كتابخانه ای وضعیت مطلوبی ندارد، اضافه كرد: خیرین باید جهادی در زمینه افزایش مساحت كتابخانه ها و فضای كتابخانه ای در این استان ورود پیدا كنند.
معاون نهاد كتابخانه های عمومی كشور همچنین با تقدیر از خدمات مدیركل كتابخانه های عمومی استان كردستان افزود: با مشورت استاندار این مسئولیت به نیروی جوان تری سپرده شد كه امید می رود این انتخاب به توسعه هر چه بیشتر فرهنگ كتابخوانی در كردستان منجر شود.

** كمبود زیربنای كتابخانه ای از چالش های حوزه كتاب در كردستان است
مدیركل سابق كتابخانه های عمومی كردستان نیز در این آیین گفت: كردستان در شاخص های مختلف فرهنگی دارای ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی است اما در برخی از این شاخص ها جذابیت چندانی ندارد.
اسماعیل احمدی با بیان اینكه یكی از چالش های فرهنگی ما در استان كمبود زیربنا و دسترسی به فضای كتابخانه ای است، افزود: كتابخانه های استان با تمام ظرفیت سرویس دهی می كنند اما پراكندگی زیربنایی منجر به ایجاد مشكل در این حوزه شده است.
وی اظهار داشت: مردم استان كردستان كتابخوان و كتاب دوست هستند اما بسترها در این استان ضعیف است و انتظار می رود خیرین، دولت، نمایندگان مجلس هر كدام به اندازه ظرفیت و توان خود در این زمینه نهاد كتابخانه ها را یاری دهند.

** حمایت از مولفان بومی در راس برنامه هایم قرار دارد
سرپرست جدید كتابخانه های عمومی كردستان نیز در این آیین با بیان اینكه برنامه های مختلفی برای توسعه كتابخانه های استان داریم، گفت: یكی از مهمترین برنامه های ما حمایت جدی از مولفان بومی است كه امید می رود با همكاری كاركنان این نهاد و مسئولان سایر دستگاه های فرهنگی این مهم محقق شود.
محمد عبدالملكی حمایت از مطبوعات و نشریات محلی و توسعه فضاهای كتابخانه ای را از دیگر برنامه های خود اعلام كرد و افزود: بنا داریم در نقاط مختلف استان بویژه روستاها و مناطق محروم استان فضای كتابخوانی را توسعه دهیم.
وی اظهار داشت: همچنین باید برنامه ریزی های لازم در زمینه اتمام پروژه های نیمه تمام كتابخانه ای داشته باشیم كه در این راستا نیز نیازمند توجه جدی خیرین هستیم.
به گزارش ایرنا، در ادامه این آیین از خدمات اسماعیل احمدی تقدیر و محمد عبدالملكی به عنوان سرپرست جدید اداره كل كتابخانه های عمومی استان كردستان معرفی شد.
عبدالملكی از نیروهای بومی و رسمی كتابخانه‌های عمومی استان كردستان و دارای مدرك دكترای تاریخ فرهنگ و تمدن ملل ایران اسلامی است.
وی پیش از این به عنوان كارشناس منابع در كتابخانه‌های عمومی استان كردستان مشغول به خدمت بود.
اسماعیل احمدی از سال 92 به عنوان مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان كردستان فعالیت داشت.
7348/9102