لاهيجان - ايرنا - رئيس سازمان چاي گفت: 102 ميليارد تومان از مطالبات چايكاران شمال كشور بابت خريد تضميني برگ سبز چاي پرداخت شده است.

حبيب جهانساز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از اين مبلغ سه ميلياد و 400 ميليون تومان ديروز (يكشنبه) به حساب بانك سپه چايكاران واريز شده و بقيه مطالبات نيز از آغاز فصل برداشت چاي در ارديبهشت ماه سال جاري بتدريج پرداخت شده است.
وي خاطرنشان كرد: تاكنون 73 هزار و 777 تن برگ سبز چاي به ارزش اقتصادي 156 ميليارد و 500 ميليون تومان توسط چايكاران شمال كشور برداشت و تحويل كارخانه هاي چايسازي شده كه از نظر وزني، شش درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش نشان مي دهد.
رئيس سازمان چاي ادامه داد: از مجموع برگ سبز چاي برداشت شده، 36 هزار و 442 تن درجه يك و 37هزار و 335 تن درجه 2 است.
به گفته جهانساز، از 152 كارخانه چايسازي گيلان و مازندران، 37 كارخانه در تحويل گرفتن برگ سبز چاي فعال هستند و تاكنون 16 هزار و 600 تن چاي خشك با كيفيت توسط اين واحدها عمل آوري شده است.
استان هاي گيلان و مازندران بين 25 تا 28 هزار هكتار باغ چاي دارند كه 21 هزار هكتار آن در چرخه توليد است. بيش از 50 هزار خانوار چايكار نيز در استان هاي يادشده، در توليد برگ سبز چاي فعاليت دارند و يكصد هزار خانوار، زندگي و درآمدشان از راه چايكاري تامين مي شود.
همه ساله برداشت برگ سبز چاي از باغ هاي شمال كشور در سه چين بهاره، تابستانه و پاييزه صورت مي گيرد كه چين بهاره از اوايل ارديبهشت ماه، تابستانه از نيمه دوم خردادماه و چين پاييزه در شهريور و مهرماه انجام مي شود.
چتر حمايت هاي دولت تدبير و اميد از محصول چاي همچنان ادامه دارد و از سال 1392 تاكنون بيش از 92ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت به كشاورزان چايكار و دست اندركاران صنعت چاي پرداخت شده است.
نرخ خريد تضميني برگ سبز چاي درجه يك و درجه 2 در سال زراعي جاري از سوي شوراي عالي اقتصاد، به ترتيب 27 هزار و 292 ريال و همچنين 15 هزار و 283 ريال تعيين شده است.
لاهيجان در 40 كيلومتري شرق مركز استان گيلان واقع است و سازمان چاي كشور، در اين شهرستان قرار دارد.
6029/2007