تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

مشهد- ایرنا- این روزها تردد در برخی خیابان های شهر با اتوبوس های داغ فاقد كولر چندان تفاوتی با نشستن در سونای خشك ندارد و با توجه به گرمای 40 درجه هوا، طاقت شهروندان را طاق كرده است.

به گزارش ایرنا، حمل و نقل عمومی از مهمترین حوزه ها در جوامع امروزی به خصوص كلانشهرها و از اصلی ترین راهكارها برای كاهش ترافیك و آلودگی هواست اما فراهم نشدن زیرساختها و فرسودگی ناوگان، استفاده از این نوع حمل و نقل را دچار چالش كرده است.
اغلب نقاط كشور این روزها گرمای طاقت فرسا و دماهای بالای 40 درجه را تجربه كرده اند، گرمایی كه تردد در سطح شهر را مشكل كرده و در این میان جابه جایی با ناوگان عمومی فاقد كولر، رنج داغی هوا را بر جسم شهروندان مضاعف كرده است.
كلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد نیز این روزها گرمای طاقت فرسایی را تجربه می كند و طبق پیش بینی اداره كل هواشناسی، دمای هوا در این كلانشهر به 41 درجه رسیده است.
روزانه حدود یك میلیون نفر توسط یكهزار و 800 دستگاه اتوبوس در كلانشهر مشهد جابه جا می شوند، این درحالی است كه حدود 19 درصد از ناوگان اتوبوسی فاقد سامانه سرمایشی است و این امر عدم رضایت شهروندان را رقم زده است.

*نارضایی مسافران
یكی از شهروندان كه در روز چندین سفر با اتوبوس های درون شهری انجام می دهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: خط 88 كه مسیر پایانه آزادی تا خواجه ربیع را پوشش می دهد از خطوطی است كه به رغم حوزه گسترده تحت پوشش، اغلب اتوبوس های فاقد كولر را به كار می گیرد.
مینا عبداللهی افزود: گرمای هوا داخل این اتوبوس ها بیشتر از فضای بیرون است و بوی نامطبوع و فرسودگی اتوبوس نیز این گرما را مضاعف می كند.
وی خاطرنشان كرد: سازمان اتوبوسرانی باید حداقل در مسیرهای طولانی از ناوگان كولردار استفاده كند، شهروندان در قبال هزینه ای كه پرداخت می كنند توقع دریافت خدمات دارند.
یك دانشجوی مشهدی كه روزانه 2 تا 3 بار با ناوگان اتوبوسرانی تردد می كند، نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در مسیرهایی كه از اتوبوس های نو استفاده شده، مسافران از سفر خود رضایت دارند اما متاسفانه توزیع پراكنش اتوبوس های نو و فرسوده در خطوط رعایت نشده است.
علی حسینی افزود: به عنوان نمونه در مسیر خطوط 10 و 37 اتوبوس های فرسوده به كار گرفته شده و اغلب ناوگان فعال در این خطوط فاقد سامانه سرمایشی هستند.
وی با بیان اینكه در تردد با ناوگان فرسوده اغلب مسافران زبان به شكایت می گشایند، بیان كرد: اگر خودرو شخصی داشتم و ناچار به تردد با اتوبوس نبودم، هیچ وقت از این ناوگان استفاده نمی كردم.

*332 دستگاه اتوبوس بدون سامانه سرمایشی
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینك یكهزار و 800 دستگاه اتوبوس و مینی بوس در مشهد فعالیت می كنند.
عباس اتحادی افزود: یكهزار و 468 دستگاه از این تعداد دارای سامانه سرمایشی و بقیه فاقد آن هستند.
وی بیان كرد: حدود 30 دستگاه از ناوگان فاقد سامانه سرمایشی مربوط به بخش سازمانی و 300 دستگاه مربوط به بخش خصوصی است.
اتحادی خاطرنشان كرد: از سال 89 خصوصی سازی ناوگان اتوبوسرانی آغاز و مقرر شد خطوط پردرآمد در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا برای آنان بازده اقتصادی داشته باشد.
وی ادامه داد: عمده اتوبوس های فعال در بخش خصوصی حدود 8 سال قبل واگذار شده كه این اتوبوس ها توسط دولت تامین شده بود و شهرداری تنها 17.5 درصد مبلغ این اتوبوس ها را پرداخت كرده بود لذا سازمان اتوبوسرانی در انتخاب نوع، رنگ و مدل آن دخالتی نداشت.
اتحادی افزود: در آن بازه زمانی از 2 هزار دستگاه اتوبوس فعال در مشهد تنها 400 دستگاه دارای سامانه سرمایشی بود اما به مرور ناوگان نوسازی و تعداد اتوبوسهای فاقد سرمایش به حدود 330 دستگاه كاهش یافت.

*98، پایان عمر اتوبوسهای فاقد كولر
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد اظهار داشت: قرارداد با بخش خصوصی 10 ساله است و دوره تعهد این اتوبوس ها سال 98 به پایان می رسد و باید نسبت به نوسازی ناوگان اقدام كرد.
اتحادی بیان كرد: تا سال 98 می كوشیم اتوبوس های فاقد كولر را از ناوگان خارج كنیم.
وی خاطرنشان كرد: در گرمای تابستان تردد با اتوبوسهای فاقد كولر شرایط سختی را برای مسافران رقم می زند ولی امكان خواباندن اتوبوس های فاقد كولر نیز وجود ندارد و این اقدام موجب افزایش سرفاصله زمانی سرویس دهی و نارضایی بیشتر شهروندان خواهد شد.
اتحادی ادامه داد: امكان سوار كردن سامانه سرمایشی بر روی اتوبوسهای قدیمی نیز از لحاظ فنی وجود ندارد.

*پیگیری برای نوسازی 300 دستگاه اتوبوس
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پیگیر هستیم از محل تسهیلات دولتی و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت؛ سهمیه نوسازی 300 دستگاه اتوبوس برای كلانشهر مشهد را اخذ كنیم.
وحید بركچی افزود: همچنین اتوبوس هایی در ناوگان وجود دارد كه مهلت 10 ساله فعالیتشان به پایان رسیده ولی این اتوبوس ها دارای كولر و سامانه سرمایشی هستند.
وی ادامه داد: در حال رایزنی با كمیته فنی استانداری هستیم تا مجوز استفاده مجدد از این اتوبوسها را دریافت كنیم و با بازسازی، این اتوبوس ها را جایگزین اتوبوس های بدون كولر كنیم.
7505/5132