تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴

تهران- ایرنا- در آستانه نودمین سال روابط رسمی ایران و ژاپن، مستند زندگی، آثار و اندیشه های پروفسور توشیهیكو ایزوتسو اسلام شناس ژاپنی با نام «شرقی» در توكیو رونمایی می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مستند «شرقی»، دوم مرداد ماه برابر با 24 جولای با حضور آكیرا ماتسوموتو آخرین بازمانده از شاگردان پروفسور توشیهیكو ایزوتسو اسلام شناس ژاپنی و همچنین حجت الاسلام محمدرضا حشمتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توكیو رونمایی می شود.
مستند «شرقی» ساخته مسعود طاهری مستندی است از زندگی، آثار و افكار ایزوتسو كه سرانجام در خرداد ماه امسال به اتمام رسید و اكنون آماده نمایش شده است.
ایزوتسو اندیشمند، فیلسوف، اسلام شناس و قرآن پژوه ژاپنی، توجه ویژه ای به سنت های شرقی اعم از عرفانی، فلسفی و آیین های شرقی مانند اسلام، تائوئیسم و بودیسم داشت كه در نهایت به مطرح كردن فلسفه اصلی‌اش یعنی فلسفه شرقی شد كه بخش بزرگی از فیلم به شكل گیری پایه‌ها و نقد همین فلسفه اختصاص دارد.
در این فیلم بیش از شصت تن از افراد و شخصیت های برجسته در مورد زندگی، آثار و افكار این شخصیت علمی ژاپنی به اظهارنظر پرداخته‌اند كه از جمله آنها می‌توان به سید حسین نصر، هرمان لندولت، مهدی محقق، مرحوم توشیو كورودا، آكیرا ماتسوموتو، راهب بزرگ كوسی موری موتو، پیر لوری، ویسنوسكی، خوان خوزه لوپز، داریوش شایگان و بسیاری از شخصیت های مطرح و شناخته شده اشاره كرد.
این مراسم از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران ، با همكاری مسعود طاهری نویسنده، تهیه كننده و كارگردان مجموعه و حمایت و پشتیبانی اداره كل فرهنگی و امور ایرانیان خارج از كشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9246**1055