تهران- ايرنا- معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش گفت: دروازه ورود منابع انساني به حوزه پرورشي را بايد گشود و گسست‌هاي موجود در نظام آموزشي به ويژه مسائل فرهنگي و پرورشي را برطرف كنيم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ايرنا، عليرضا كاظمي روز سه شنبه در آئين تجليل از برگزيدگان كشوري هفتمين جشنواره تجارب برتر تربيتي و چهارمين جشنواره الگوي برتر تدريس درس تفكر و سبك زندگي افزود: اكنون تنها مسئول در حوزه برنامه هاي فرهنگي و تربيتي در مدرسه مربي تربيتي است در حالي كه مسائل پرورشي به همكاري ساير بخش‌هاي مدرسه هم نياز دارد.
وي تاكيد كرد: وزير آموزش و پرورش حمايت جدي از برنامه‌هاي پرورشي دارد و با پشتيباني مادي و معنوي يكي از مهمترين برنامه‌ها ايجاد كارگروه احياي معاونت پرورشي و فرهنگي در سطح وزارتخانه با حضور معاونان و مسئولان مربوطه است.
معاون وزير آموزش و پرورش نيروي انساني را يكي از امور مهم موفقيت در حوزه پرورشي و فرهنگي دانست و ادامه داد: سال‌ها است كه در آموزش و پرورش شاهد رويكرد انفعالي در حوزه پرورشي و فرهنگي هستيم و اين چالش در حال تبديل شدن به يك بحران است كه بايد براي آن فكري كنيم.
وي ادامه داد: انتقاد به حوزه منابع انساني و روش‌هاي انجام كارها در بخش هاي مختلف آموزش و پرورش وارد است چرا كه همچنان اين نظام با روش قديمي اداره مي‌شود.
كاظمي تصريح كرد: بايد ساختار قديمي آموزش و پرورش را به هم بريزيم تا صرفا دانش‌آموزان محصور در كلاس درس نباشند و نسبت به مسائل پرورشي و فرهنگي توجه بيشتري داشته باشند.
وي با اشاره به اينكه اكنون درس تفكر و سبك زندگي صرفا با رويكرد دانش‌‌اندوزي تدريس مي‌شود، يادآور شد: با اين روش اهداف در نظر گرفته شده براي نظام آموزشي به نتيجه نمي‌رسد و بايد دانش‌آموزان را به سمت رويكردهاي مهارت‌ آموزي سوق دهيم.
معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش بيان داشت: ارتقاي منزلت و معيشت معلمان صرفا با صحبت‌ كردن به دست نمي‌آيد و بايد توانمندي‌هاي معلمان با برنامه‌ريزي اصولي مورد توجه قرار بگيرد.
كاظمي در ادامه مهمترين مانع در برنامه‌هاي تربيتي و فرهنگي را «كنكور» دانست و گفت: در سند تحول بنيادين به دنبال تربيت دانش‌آموزان مسلط بر مهارت‌هاي زندگي هستيم اما كنكور اجازه چنين تربيتي را به ما نمي دهد در حالي كه امروز بيش از اينكه به دانشمند نياز داشته باشيم نيازمند شهروندان خوب در خانه‌هاي خود هستيم.
وي افزود: بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي و گسست‌هاي فرهنگي ناشي از غفلت از نظام تعليم و تربيتي است كه اميدواريم با توجه ويژه به اين موضوع توسعه پايدار هر چه زودتر به نتيجه برسد.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش همچنين با بيان اينكه دروس فيزيك و شيمي جايگزين تربيتي شده است، اظهار داشت: درس تربيتي بيشتر جنبه عملياتي دارد و بايد دانش‌آموزان را در قالب مهارت‌هاي ده‌گانه موجود در نظام پرورشي تقويت كنيم بر همين اساس الگوهاي برتر تدريس درس تفكر و سبك زندگي را مورد توجه قرار داديم.
كاظمي يادآورشد: اشكال نظام آموزشي اين است كه در مدارس صرفا به دروس كنكوري توجه‌ مي‌شود و فيزيك و شيمي بر ساير دروس همچون تفكر و سبك زندگي ارجحيت دارد.
علمي**1883*2017