كرمان - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان با بیان اینكه صنایع دستی كرمان به سمت جهانی شدن حركت می كند گفت: سال گذشته یك میلیون دلار صنایع دستی بصورت چمدانی از این استان صادر شد.

غلامرضا فرخی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش زیادی از صادرات صنایع دستی كرمان از گمركات تهران و استان های دیگر انجام می شود كه به دلیل وسعت و پراكندگی، آمار دقیقی از این صادرات در دست نیست.
وی بیان كرد: گلیم شیركی پیچ، قالی، پته، شال و صنایع فلزی بیشترین میزان صادرات صنایع دستی كرمان را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح كرد: درصدد هستیم برای برندسازی صنایع دستی كرمان، نشان جغرافیایی طراحی كنیم و گلیم شیركی پیچ سیرجان نخستین محصول در استفاده از این نوع برندسازی خواهد بود.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان بیان كرد: این اداره با اجرای دوره های آموزشی صنایع دستی، از فعالان، علاقه مندان این حوزه حمایت می كند.
وی با اشاره به ثبت جهانی گلیم شیركی پیچ سیرجان تصریح كرد: 80 درصد از تولیدات این بخش به خارج از كشور صادر می شود و در حال حاضر تقاضا برای خرید گلیم افزایش یافته است.
فرخی با بیان اینكه برخی از رشته های صنایع دستی در كرمان منسوخ شده و یا در حال فراموشی است افزود: میراث فرهنگی برای احیای صنایعی مانند مسگری، چاقو سازی، زیورآلات و غیره در حال برنامه ریزی و حمایت است.
وی با اشاره به قدمت دیرینه شالبافی در كرمان گفت: این صنعت با همت مسئولان و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال احیا شدن است و در سالهای آینده یكی از صنایع دستی شاخص استان خواهد بود.
مدیركل میراث فرهنگی، صنای دستی و گردشگری استان كرمان اظهار داشت: رونق صنایع دستی در گرو تولید، تجارت و صادرات است و باید با بازاریابی، روشهای فروش نوین و شركت در نمایشگاه ها اقتصادی این حوزه تقویت شود.
با توجه به تنوع اقلیمی و وجود فرهنگ ها در كرمان، تولیدات صنایع دستی مختلفی را در این استان شاهد هستیم.
قالی، گلیم، پته، صنایع فلزی از مهمترین صنایع دستی استان كرمان به شمار می رود كه آوازه جهانی دارد و در سال 96 شهر سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم به ثبت رسیده است.
در حال حاضر حدود 70 هزار نفر در 60 رشته صنایع دستی در استان كرمان فعالیت می كنند.
3029/7437/ 5054