آنكارا- ایرنا- سرپرست هیات آمریكایی مذاكره كننده با مقامات آنكارا درباره تحریم ایران گفت: تركیه اعلام كرده است كه آمریكا را در اعمال تحریم علیه ایران، همراهی نخواهد كرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، مارشال بیلینگسلی كه معاون وزیر خزانه داری آمریكاست، امروز پس از دیدار با مقامات سیاسی و اقتصادی تركیه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: در این مذاكرات علت تصمیم آمریكا را درباره خروج از موافقت نامه هسته ای با ایران به طرف تركیه توضیح داده و نگرانی آمریكا را درباره فعالیت های منطقه ای ایران اعلام كردیم.
وی با بیان اینكه دولت آمریكا درباره تاثیرات تحریم علیه ایران بر اقتصاد تركیه حساس است، اظهار كرد: با مقامات ترك درباره جزئیات تحریم ایران در پی خروج آمریكا از توافق هسته ای و اعلام برقراری دوباره تحریم مذاكره كردیم.
بیلینگسلی كه برای راضی كردن مقامات تركیه به همراهی در تحریم علیه ایران به آنكارا سفر كرده است، از انجام دیدار و مذاكره با نمایندگان، مسئولان بخش ها و نهادهای مختلف تركیه در آنكارا و رایزنی بین متولیان خزانه داری دو كشور در خصوص مبارزه با تامین مالی تروریسم خبر داد.
وی از تداوم مذاكرات و تماس بین مقامات آنكارا و واشنگتن در زمینه تحریم علیه ایران خبر داد و بیان كرد: دو مرحله تحریم در ماه های اوت و نوامبر علیه ایران اعمال خواهد شد و به همین علت زمان كمی پیش رو داریم و لازم است شركت ها و بانكهای تركیه از زمان باقی مانده 180روزه استفاده كنند.
سرپرست هیات اعزامی آمریكا به آنكارا، مذاكره با مقامات تركیه درباره تحریم ایران را مثبت خواند اما گفت: مذاكره در حالی انجام شد كه طرف ترك اعلام كرده است كه در اعمال تحریم علیه ایران، آمریكا را همراهی نخواهد كرد.
معاون وزیر خزانه داری همچنین با بیان این كه 'حكومت ایران تهدیدی علیه تركیه، آمریكا و اعضای ناتو است'، ادعا كرد: ایران حامی اصلی حزب الله، طالبان، القاعده و دیگر گروه های تروریستی در منطقه به شمار می رود و هدف اصلی آمریكا از مذاكره با كشورهای هم پیمان، مقابله با ایران به عنوان بزرگترین حامی و تامین كننده منابع مالی ترور در دنیاست.
وی علت تحریم ایران را 'نگرانی آمریكا درباره اقدامات تهران در ناآرام سازی منطقه خاورمیانه' اعلام كرد و گفت: 'اگر یكی از موشك های ایرانی ریاض را هدف قراردهد، چه می شود و اگر شبه نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه یك اقدام اشتباه انجام دهند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ما اكنون در وضعیت خطرناكی قرار داریم كه ایران مسبب آن است.'
مسئول مذاكره كننده آمریكا با مقامات تركیه ادامه داد: تحریم های این دوره آمریكا علیه ایران با تحریم های اعمال شده قبلی متفاوت خواهد بود چرا كه تحریم های خزانه داری بسیار تهاجمی تر و به شیوه ای جامع تر از قبل در نظر گرفته شده است.
این مقام آمریكایی اضافه كرد: معتقدیم تحریم های اقتصادی مناسب ترین راه برای مقابله با ایران است و بر این اساس بیشتر از گذشته فعال خواهیم بود و فكر می كنم دولت تركیه نیز این موضع كنونی آمریكا را درك می كند.
وی تاكید كرد: از ماه آگوست مبادله و خرید و فروش طلا توسط ایران را از نزدیك تعقیب و بررسی خواهیم كرد و كسانی كه فكر می كنند می توانند برای فرار از تحریم های آمریكا، با استفاده از طلا به تجارت با ایران بپردازند، سخت در اشتباه هستند.
بیلینگسلی ادامه داد: شركت ها فرصت دارند تا زمان آغاز تحریم ها علیه ایران در ماه نوامبر، فعالیت های مشترك خود را با این كشور كاهش دهند ولی تصمیم در این زمینه بر عهده خود آنهاست و آمریكا تصمیم خاصی را به شركت های تركیه را در این زمینه دیكته نمی كند اما آنها باید در این زمینه تصمیم آگاهانه ای بگیرند و این را بدانند كه اگر به همكاری با ایران ادامه دهند، دیگر نمی توانند در بازارهای آمریكا و نیز با سیستم های تامین مالی بین المللی فعالیت و همكاری كنند.
سرپرست هیات آمریكایی اعزامی به آنكارا همچنین با اشاره به سفر خود به هندوستان و مذاكره با مقامات دهلی نو در زمینه تحریم ایران و درخواست برخی كشورها مبنی معاف شدن از تحریم های آمریكا گفت: هنوز صحبت كردن درباره موضوعاتی مثل معافیت از تحریم های آمریكا خیلی زود است چرا كه طرف های ما باید نخست وضعیت را درك كنند.
وی با بیان این كه پیشنهادها و درخواست ها در این باره در واشنگتن امكان بررسی دارد، افزود: در این زمینه بهترین راهكار ممكن را پیدا خواهیم كرد.
به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه تركیه در پی سفر یك هیات آمریكایی به آنكارا برای مذاكره درباره تحریم های ایران با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه تركیه تحریم آمریكا علیه ایران را از نزدیك دنبال می كند.
در این بیانیه عنوان شده است: ایران هم از نظر اقتصادی و تجاری و هم از نظر تامین نیازهای انرژی، كشوری مهم در همسایگی تركیه به شمار می رود و تماس و مذاكره با طرف های آمریكایی برای جلوگیری از ضرر به تركیه در پی اجرای تحریم های واشنگتن علیه ایران ادامه دارد.
وزارت امور خارجه تركیه در این بیانیه خروج آمریكا از برجام و تصمیم به اعمال تحریم علیه ایران را برای تركیه بسیار مهم عنوان كرده است.
خبرگزاری آناتولی تركیه امروز به نقل از رفعت حصارجیكلی اوغلو رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های تركیه در دیدار با این هیات آمریكایی اعلام كرد كه تحریم آمریكا علیه ایران به ضرر كشورش خواهد بود.
اعلام خروج آمریكا از برجام از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا موجب نگرانی و اعتراض مقامات آنكارا شده به طوری كه دولت تركیه اعلام كرده است كه در تحریم های احتمالی اعلام شده، آمریكا را همراهی نخواهد كرد.
دولت ترامپ تلاش دارد تا خرید نفت از ایران را به حداقل برساند و با توجه به مخالفت ضمنی مقامات آنكارا با این تصمیم و تامین بخش زیادی از نیاز نفتی تركیه توسط ایران، مقامات آمریكایی تلاش دارند كه تركیه را برای همراهی با خود راضی كنند.
تركیه اعلام كرده است كه خرید گاز طبیعی از ایران در فهرست تحریم های اعمالی آمریكا علیه ایران قرار ندارد.
شبد**1905*9122