پكن- ایرنا- روزنامه 'هرالد' كره جنوبی گزارش كرد به دنبال تهدید آمریكا برای اعمال تعرفه بر واردات خودرو از كره جنوبی، مناقشات تجاری و جنگ تعرفه ها بین دو كشور شدت گرفته است.

به گزارش ایرنا تارنمای این روزنامه روز شنبه نوشت: كره جنوبی كه پیشتر متحمل تعرفه های سنگین آمریكا بر روی فولاد و آلومینیوم شده است، دست به تلافی جویی زده و صدها میلیون دلار از كالاهای آمریكایی را مشمول تعرفه مشابه كرده است.
با این وصف اعتراضات از سوی دولتمردان و دست اندركاران صنعت خودرو در كره جنوبی بالا گرفته و آنها از آمریكا خواسته اند از اعمال تعرفه روی خودروهای وارداتی خودداری كند.
روزنامه هرالد گزارش كرد شماری از نهادهای دولتی، فدراسیون های صنعتی و صنایع خودروسازی با انتشار بیانیه هایی خواستار برخورد با آمریكا و حراست از منافع تجاری كره جنوبی شده اند در این بیانیه های اعتراضی آمده است خودروهای صادراتی كره جنوبی به آمریكا هیچ تهدیدی برای اقتصاد آن كشور به حساب نمی آید و نباید مشمول تعرفه های بیشتر شود.
كمیته ویژه وزارت خارجه آمریكا به نمایندگان كره جنوبی اعلام كرده است این كشور به دنبال اعمال 25 درصد تعرفه بر روی خودروهای وارداتی از كره جنوبی است.
'كانگ سونگ چیون' معاون وزیر تجارت كره جنوبی به این روزنامه گفته است بر اساس توافق تجارت آزاد دو كشور كه بتازگی اصلاح شده است، به خودروهای آمریكایی و قطعات وارداتی از آن كشور، معافیت مالیاتی اعطا شده است این امكان باید برای طرف كره ای نیز فراهم باشد.
با این وصف خبرگزاری یونهاپ از كره جنوبی هم گزارش كرد دو كشور هنوز توافقنامه تجارت آزاد اصلاح شده را امضا نكرده اند كره جنوبی به آمریكا هشدار داده است كه بالا بردن تعرفه ها می تواند روند امضای توافقنامه تجارت آزاد دو كشور را كه از ماه مارس (اسفند) روی آن مذاكره شده است مختل كند.
سئول می گوید كره ای ها در آمریكا برای صنایع خودروسازی 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری كرده اند و باعث ایجاد 110 هزار فرصت شغلی شده اند.
كره جنوبی همچنین می گوید كه در شش سال گذشته میزان واردات خودرو از آمریكا 3 برابر شده است.
آمریكا در راستای یكجانبه گرایی تجاری اما با نام حمایت از تولید ملی، بر روی كالاهای وارداتی از بیشتر كشورهای دنیا از جمله چین، كره جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا تعرفه های 10 تا 25 درصد وضع كرده است.
آساق**231**1904**