تبريز - ايرنا - مديركل امور اجتماعي استانداري و دبير هماهنگي مبارزه با مواد مخدر آذربايجان شرقي با اشاره به نرخ پايين اعتياد در اين خطه گفت: ما از نظر آسيب هاي اجتماعي و اعتياد استان سبز محسوب مي شويم.

به گزارش ايرنا، بهروز مهدوي روز شنبه در جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر شهرستان بناب با بيان اينكه بيش از 65 درصد آسيب هاي اجتماعي با مواد مخدر درگير است، افزود: آذربايجان شرقي در بين 31 استان كشور در رده 28 از لحاظ اعتياد قرار دارد.
وي اظهار داشت: با اين وجود اعتياد در استان در حال رشد است كه بايد با تلاش همه جانبه نگذاريم از اين رتبه پايين تر برود.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر آذربايجان شرقي با بيان اينكه بايد تا اتمام برنامه ششم توسعه تمامي آسيب هاي اجتماعي 25 درصد كاهش يابد، يادآوري كرد: دولت امسال اعتبارهاي خوبي را براي حوزه هاي فرهنگي اختصاص داده و اين اعتبارها نسبت به سال قبل 2 برابر افزايش يافته است.
مهدوي با بيان اينكه دولت اعتبارهاي خوبي نيز در خصوص مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده است، از مسوولان ادارات خواست نسبت به پيگيري و جذب اين اعتبارها از ادارات كل استان اقدام كنند.
وي از تشكيل شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر در بخشداري ها به رياست بخشداران خبر داد و گفت: بر اين اساس جلسات شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر در بخشداري ها نيز تشكيل مي شود.
فرماندار بناب نيز در اين جلسه با اشاره به قرار گرفتن اين شهرستان در مسير مواصلاتي و ترانزيت قاچاق كالا و مواد مخدر از غرب كشور گفت: اين موضوع موجب توسعه حاشيه نشيني و مهاجرپذيري بناب شده است.
امين رفيعي با بيان اينكه 40 درصد جمعيت شهري بناب را افراد مهاجر و حاشيه نشين تشكيل مي دهند، افزود: با تلاش و همكاري اعضاي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر اين شهرستان موفقيت هاي خوبي در اين زمينه به دست آمده است.
وي آموزش، فرهنگ سازي و مبارزه با قاچاقچيان و توزيع كنندگان مواد مخدر را جزو برنامه هاي اصلي اين شورا اعلام كرد و اظهار داشت: سال گذشته 541 مورد جلسات آموزشي در نقاط مختلف اين شهرستان تشكيل و 44 هزار و 340 نفر در اين كلاس ها شركت كرده اند.
رييس شوراي مبارزه با مواد مخدر بناب با قدرداني از اقدام هاي فرماندهي و عوامل نيروي انتظامي و تلاش هاي شبانه روزي سربازان گمنام امام عصر(عج)، سپاه و بسيج در امر مبارزه با مواد مخدر گفت: اين همكاري ها و عمليات هاي مشترك باعث شده تا كشفيات مواد مخدر در اين شهرستان افزايش يابد.
رفيعي، ادامه داد: در سال 96 مقدار 311 كيلوگرم انواع مواد مخدر در شهرستان بناب كشف و ضبط شده است و 423نفر توزيع كننده مواد مخدر نيز دستگير شدند.
وي از اجراي 110 مورد عمليات پاكسازي نقاط آلوده در محلات مختلف اين شهرستان طي سال گذشته خبر داد و اظهار اميدواري كرد اين طرح در سال جاري نيز ادامه يابد.
فرمانده انتظامي بناب نيز در اين جلسه از گرايش جوانان به سمت استفاده از مواد مخدر به عنوان تهديدي جدي براي جامعه نام برد و گفت: گرايش بانوان به استفاده از مواد مخدر نيز در حال افزايش بوده و نگران كننده است.
سرهنگ رمضان اللهورديان با بيان اينكه بيش از 60 درصد سارقان را معتادان تشكيل مي دهند، افزود: اقدام هاي خوبي در راستاي آموزش خانواده ها انجام شده است كه اين امر در پايين آمدن آمار جرايم نقش بسزايي ايفا مي كند.
وي آمار گرايش جوانان به استفاده از مواد مخدر صنعتي را نگران كننده دانست و از همكاري مسوولان و نيروهاي اداره اطلاعات، فرماندهي سپاه و نيروهاي بسيج كه با تغذيه اطلاعاتي و انجام عمليات هاي مشترك در سال گذشته موجب افزايش 100 درصدي كشفيات مواد مخدر شده اند، قدرداني كرد.
فرمانده انتظامي بناب از كشف 55 كيلوگرم انواع مواد مخدر در سه ماه اول سال جاري خبر داد و گفت: 307 معتاد انگشت نما و 270 نفر توزيع كننده مواد مخدر نيز دستگير شده اند.
سرهنگ اللهورديان افزود: در سه ماه گذشته 40 طرح پاكسازي در نقاط مختلف اين شهرستان اجرا شده و با همكاري شبكه بهداشت و درمان براي يك هزار و 800 نفر در قالب 60 كلاس آموزش هاي لازم داده شده است.
وي با اشاره به كمبود امكانات در برابر حجم گسترده عمليات يادآوري كرد: با وجود پيگيري مصوبات اين شورا قرار بود شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان خودرو در اختيار نيروي انتظامي قرار دهد كه تاكنون اين امر تحقق نيافته است.
مهدوي دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان نيز قول داد در اسرع وقت نسبت به تامين خودروي مورد نياز نيروي انتظامي بناب اقدام كند.
شهرستان 140 هزار نفري بناب در 110 كيلومتري جنوب تبريز مركز استان آذربايجان شرقي واقع شده است.
8023/518