تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

تهران - ایرنا- معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مجتمع آبگینه واقع در منطقه 9 تهران با نظر شورای ملی صنایع دستی به عنوان دهكده شیشه ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 11 تیرماه امسال جلسه شورای ملی صنایع دستی شهرها و روستاهای كشور كه با حضور برخی از كارشناسان و معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عمارت تاریخی كوشك تهران برگزار شد كه هر استان توانست شاخصه های رشته هنرهای سنتی خود را در آن مطرح كند.
براین اساس نخستین دهكده تخصصی و علمی آبگینه تهران با نگاه كار آفرینی، جذب و آموزش استعدادها، برند سازی و فروش محصولات ایجاد شد.
پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی كشور امروز فهرست 11 شهر و روستای جدید ملی صنایع دستی پس از بررسی شاخص‌ها را معرفی كرد.
وی گفت: شهر تهران در رشته شیشه، روستای سمقاور استان مركزی در رشته منبت، روستای كردوان استان بوشهر در رشته عبابافی، روستای هرسین استان كرمانشاه در رشته گلیم و شهر ارومیه استان آذربایجان غربی در رشته ریزه‌كاری چوب نیز به صورت مشروط ثبت شده‌اند.
محمد انشایی معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز عصر یكشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سرآمد فعالیت هنرهای سنتی این نهاد در تهران توجه به فعالیت رشته های شیشه گری بوده تا بتوانیم در مجامع مختلف تهران را به عنوان شهر جهانی شیشه آبگینه بیش از گذشته مطرح كنیم.
معاون صنایع دستی استان تهران با بیان اینكه دهكده هنرهای سنتی و شیشه با همكاری شهرداری منطقه 9 تهران راه اندازی می شود گفت: در این دهكده 5 كارگاه تخصصی و علمی و نیز امكان فروش و نمایشگاهها صنعت شیشه گری استان تهران برای گردشگران داخلی و خارجی دیده شده است.
انشایی خاطر نشان كرد: ساخت دهكده شیشه تهران به مدت یك سال (تا پایان 97) در زمینی به مساحت 7هزار متر مربع با اعتبار 3 میلیارد تومان از طریق شهرداری ایجاد می شود.
به گفته وی امروز (یكشنبه)در موزه فرش افتتاح گلیم و گلیم فرش در موزه فرش تهران برگزار شد.
تهرام/7247//1348