بندرعباس- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان گفت: 30هزار هكتار عمليات آبخيزداري امسال با مشاركت مردم در شهرستان بشاگرد اجرا مي شود.

اميد ذاكري روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: اين طرح در حوزه جگين و گابريك و با هدف حفاظت خاك و اشتغالزايي با توسعه زمين كشاورزي و نخسلتان ها اجرا مي شود.
وي افزود: مجموع ميزان حجم آب قابل كنترل توسط اين سازه ها حدود 5 ميليون متر مكعب و اعتبار اجراي ان 71 ميليارد ريال است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان تصريح كرد: امسال در مجموع 8 طرح آبخيزداري در حوزه هاي آبخيز آخران، دستگرد ناگرد، زه بارك، تجك، وائن، آهون، درشهر و بشنو بشاگرد اجرا خواهد شد.
ذاكري خاطرنشان كرد: اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان هر ساله با توجه به كاركردهاي چندگانه عمليات آبخيزداري برنامه مستمر و ويژه اي براي گسترش عمليات آبخيزداري در شهرستان بشاگرد دارد.
وي با اشاره به نقش مهم مردم و خيران در تحقق اهداف آبخيزداري در هرمزگان و با تاكيد بر ضرورت توسعه فعاليت هاي آبخيزداري و آبخوانداري در استان گفت: كنترل آبهاي مرزي، تغذيه آبخوان هاي زيرزميني، تقويت منابع آب شرب روستايي، پيشگيري و مهار سيل، حفاظت خاك و كنترل فرسايش و رسوب از جمله مهمترين مزاياي اجراي طرح هاي آبخيزداري است.
وي احياي پوشش گياهي عرصه هاي منابع طبيعي، پايداري منابع آب كشاورزي، كمك به تامين آب شرب دام، پايداري اكوسيستم هاي طبيعي و بهبود و استمرار توليد و اشتغال را از ديگر مزاياي اجراي طرح هاي آبخيزداري عنوان كرد.
7 هزار و 451 سازه آبخيزداري و بيش از 110 هزار هكتار عمليات بيولوژيك و بيومكانيك با ظرفيت آبگيري 400 ميليون مترمكعب در سال در سطح استان هرمزگان اجرا شده است.
از مساحت 7 ميليون و200 هزار هكتاري استان هرمزگان ، شش ميليون و 900 هزار هكتار جزو عرصه هاي منابع طبيعي است كه يك ميليون و 80 هزار هكتار آن جنگل، 4 ميليون و 93هزار هكتار مرتع و يك ميليون و 565 هزار هكتار آن را بيابان تشكيل مي دهد.
شهرستان بشاگرد در 330 كيلومتري شرق بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده و از جمله مناطق محروم و كمتربرخوردار استان و كشور است كه البته در سالهاي پس از پيروزي انقلاب و به ويژه در چندسال اخير گام هاي مهمي جهت عمران و آباداني آن برداشته شده است.
7198/ 6048