آنكارا- ایرنا- ابراهیم كالین سخنگوی ریاست جمهور تركیه گفت كه اسرائیل با پشتیبانی آمریكا برای قانونی كردن اشغال سرزمین فلسطین و به چالش كشیدن مسلمانان جهان تلاش می كند .

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، كالین در مقاله ای در روزنامه دیلی صباح، تصویب طرح 'تشكیل كشور ملی یهودی' در پارلمان رژیم صهیونیستی را اقدامی نادرست خواند و نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با پشتیبانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا بی شرمانه تلاش می كند تا اشغال سرزمین فلسطین را قانونی كند.
وی در این مقاله همچنین نوشت: لایحه تاسیس كشور ملی مردم یهود كه حتی رسانه های غربی نیز آن را جنجال برانگیز می خوانند، باید به عنوان اقدام نژادپرستانه و حمایت رسمی از سیستم آپارتاید ارزیابی شود.
سخنگوی ریاست جمهوری تركیه با بیان این كه 'اسرائیل با این اقدام بر روی تابوت امید دستیابی به راه ‌حل دو دولت مستقل آخرین میخ را زد' نوشت: هر كسی كه به عدالت و صلح اطمینان دارد، باید این لایحه را محكوم كند.
كالین مفاد مصوبه پارلمان رژیم صهیونیستی مبنی بر شناسایی سرزمین های اشغالی به عنوان میهن تاریخی تمام یهودیان جهان و قائل شدن حق تعیین سرنوشت تنها برای مردم یهود در این سرزمین را به منزله یك پیام وحشتناك برای میلیون ها آواره فلسطینی خواند و در مقاله خود آورد: اسرائیل كه در مناطق تحت اشغال این سرزمین به سر می برد ولی با این مصوبه موقعیت شهروندان فلسطینی تبار اسرائیل كه در حال حاضر به عنوان شهروند درجه دو محسوب می شوند، بدتر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی در سایه سكوت كشورهای عربی و اسلامی در منطقه و حمایت های بی دریغ و نامحدود آمریكا و در اقدامی گستاخانه، لایحه «دولت- ملت یهود» را روز پنجشنبه 28 تیر 1397 در كنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تصویب كرد.
این مصوبه، سرزمین های اشغالی فلسطین متعلق به تمام یهودیان عنوان كرده و رژیم صهیونیستی را كشوری برای یهودیان با حق برتری برای آنها نسبت به دیگر ساكنان معرفی می‌كند و عبری را تنها زبان رسمی می‌داند و امتیازات ساخت ‌و ساز برای یهودیان در بیت‌المقدس و شهرك‌ها را بیشتر می‌كند.
بلافاصله پس از تصویب این قانون، مقامات تركیه واكنش تندی نشان داده و این اقدام را به شدت محكوم كردند.
وزارت امور خارجه تركیه با انتشار بیانیه ای تصویب قانون 'كشور یهود' از سوی مجلس رژیم صهیونیستی را مغایر با اصول و قوانین بین‌المللی و ناقض حقوق مردم فلسطین دانست و آن را محكوم كرد.
در این بیانیه عنوان شد: جامعه جهانی اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در این قانون را به رسمیت نمی شناسد.
در این بیانیه همچنین اختصاص حق تعیین سرنوشت تنها برای یهودیان 'قانون ما قبل تاریخ' و حاصل تفكر تبعیض آمیز ارزیابی شد.
این قانون در حالی تصویب شده كه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 21 دسامبر 2017 تصمیم آمریكا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رسمی اسرائیل را با 128 رای موافق در مقابل 9 رای منفی رد كرد.
خاورم/1905