دوحه - ایرنا - بروز مشكلات اقتصادی، فرار شاهزاده اهل فجیره به قطر و نارضایتی رو به گسترش از مصایب جنگ یمن، اختلافات میان شیخ نشین های امارات را بیش از گذشته علنی كرده، به نحوی كه ناظرین احتمال انشقاق و جدایی میان آنها را مطرح كرده اند.

اختلافات پس از آن گسترش یافت كه شش امیر نشین دیگر امارات، از بی توجهی ابوظبی به امور آنها و نادیده گرفته شدن در اتخاذ تصمیمات مهم كشور ، با تحریم دولت مركزی از حضور در جلسات هیات دولت خودداری كردند.

** جنگ یمن
از فروردین ماه سال 1394 امارات و عربستان در اقدامی مداخله جویانه با ادعای حمایت از رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، جنگ خانمان سوزی علیه مردم این كشور به راه انداخته اند كه حاصل آن كشته شدن عده زیادی از مردم غیر نظامی و نابودی بخش مهمی از زیر ساخت ها یمن بوده است .
این جنگ البته خسارات مادی و معنوی بسیاری هم برای متجاوزان بر جای گذاشته است . اگرچه امارت های كشو امارات با تصور كوتاه بودن جنگ در یمن، امكانات و سرباز لازم را در اختیار ابوظبی برای مشاركت در ماجراجویی علیه یمن گذاشتند، اما اكنون با فرسایشی شدن این جنگ و عدم دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، خواستار پایان دادن به این رسوایی هستند.
هدف قرار گرفتن تاسیسات هسته ای در حال ساخت 'البراكه' امارات از سوی یگان موشكی ارتش و كمیته های مردمی یمن كه نشانه محكمی از دستیابی 'جنبش انصارالله' به فناوری ساخت موشك های بالستیك بود، معادلات جنگ را به هم ریخت و اعتراضات به ادامه جنگ حتی موجب شد، لشكركشی به بندر 'الحدیده' در یمن با رهبری امارات متوقف شود.
اعتراض اصلی به ابوظبی ناشی از میلیاردها دلار هزینه برای جنگی بوده كه تاكنون هیچ دستاوردی برای امارات نداشته و حتی موجب شده تا مردم این كشور به دلیل مشكلات اقتصادی به تنگنا بیفتند.
طبق گزارش مراكز مطالعاتی، هزینه جنگ در یمن برای امارات سالانه حدود 16 میلیارد دلار است، یعنی معادل 1.3 میلیارد دلار در ماه. این میزان جدای از هزینه هایی است كه به كشورهای دیگر برای حمایت از ائتلاف خودخوانده سعودی علیه یمن پرداخت می شود.
امارات و عربستان ناچار هستند برای حمایت برخی كشورهای اروپایی، عربی و آفریقایی از تجاوز نظامی به یمن، علاوه بر اعطای نفت مجانی یا ارزان قیمت، میلیاردها دلار در این كشورها سرمایه گذاری كنند تا در مقابل جنایات آنها در یمن سكوت كنند.
گزارش های منتشره نشان می دهد، جنگ یمن طی سال 2015 تا پایان 2017 بار سنگینی بر دوش اقتصاد امارات گذاشته و برای جبران كسری بودجه ای كه این كشور با آن روبرو است، شهروندان مجبور به تحمل تبعات اقتصادی آن هستند.
به اعتقاد كارشناسان، جنگ یمن به حفره ای تبدیل شده كه اقتصاد امارات را بلعیده و افزایش مالیات و عوارض را بر شهروندان ساكن این كشور به دنبال داشته است. دولتمردان امارات برای حل مشكلات خود به 'صندوق ذخایر ملی' روی آورده اند، به نحوی كه دارایی های این صندوق از 502 میلیارد دلار در سال 2014 به كمتر از 350 میلیارد دلار در پایان سال 2017 كاهش یافته است .
این مشكلات در امارات به حدی جدی است كه از ابتدای سال جاری میلادی در این كشور قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده و حتی به امارت دبی كه به قوانین خاص و بدون مالیات بودن فعالیت‌های تجاری مشهور بود نیز سرایت كرده است. این قانون با وجود مخالفت مقامات دبی و با پافشاری ابوظبی به تصویب رسید.
زندگی در امارات به ویژه ابوظبی و دبی بسیار گران شده و از این دو شهر می توان به عنوان گرانترین مناطق دنیا از نظر معیشتی یاد كرد. این موضوع به سرمایه گذاری در امارات نیز ضربه زده و با افزایش تورم و گرانی سرمایه گذاران، امارات را ترك می كنند.
این شرایط صدای برخی از امارت ها را در آورده است . حاكم شارجه كه از ورود امارات به جنگ یمن و همراهی این كشور با عربستان ناراضی است و تصمیمات ابوظبی را مانع توسعه اقتصادی امارات می‏داند، هر از چندگاهی با اتخاذ تصمیمات متفاوت و یك‏جانبه نارضایتی خود را از روند موجود ابراز می‏ كند.
در پی افزایش ده درصدی حقوق كارمندان غیر اماراتی دوایر دولتی شارجه از سوی 'شیخ سلطان بن محمد القاسمی' حاكم شارجه، اختلافاتی میان نخست وزیر امارات و حاكم شارجه در خصوص تخصیص منابع مالی ایجاد شده ‏است.
'شیخ محمد بن راشد آل مكتوم' اعتراض خود را از اینكه حاكم شارجه بدون هرگونه هماهنگی با دولت و با تشخیص خودش دست به این كار زده، به گوش وی رسانده است. این اختلافات تا حدی بوده كه منجر به عدم حضور نمایندگان شارجه در جلسه اخیر هیئت وزیران به ریاست شیخ محمد بن راشد شده‏ است.
همچنین برخی منابع مطلع خبر داده‌اند كه در امارات میان سران امارت‌های فقیرتر از جمله عجمان، فجیره، رأس الخیمه و ام القیوین با سران ابوظبی در خصوص جنگ یمن و تلفات ناشی از این جنگ اختلاف نظر وجود دارد.
آنها همچنین به تصمیم اخیر ابوظبی برای افزایش دوران خدمت سربازی از 12 به 16 ماه به شدت اعتراض دارند.
مقامات چهار امارت شمالی امارات كه از ابوظبی و دبی فقیرتر هستند، به تبعیض‌های ساختاری در ارتش امارات در قبال نیروهایی كه از این استان‌ها به جنگ یمن اعزام می‌شوند، اعتراض كرده اند .
این درحالی است كه بیشتر تلفات نیروهای اماراتی در سه سال اخیر جنگ یمن از امارت‌های معترض و فقیرتر بوده و نیروهای ابوظبی بیشتر در مسئولیت‌های ستادی و پشتیبانی حضور یافته‌اند كه این مسئله خشم دیگر امارت‌ها را برانگیخته است.

** فرار شاهزاده
چند ماه پس از انتشار خبری مبنی بر فرار یك شاهزاده اماراتی به قطر و درخواست پناهندگی سیاسی از این كشور، روزنامه آمریكایی 'نیویورك‌ تایمز' در گفت و گو با وی، این خبر را تایید كرد.
شبكه 'الجزیره' قطر به نقل از این روزنامه آمریكایی گزارش داد: فرار شاهزاده اماراتی به قطر اتفاقی نادر است كه می‌توان از طریق آن تنش‌های موجود میان حاكمان این كشور را مشاهده كرد. این اتفاق همچنین می‌تواند باعث پیچیدگی‌های بیشتر منازعه موجود میان دوحه و ابوظبی شود.
بر اساس این گزارش، شاهزاده 'شیخ راشد بن حمد الشرقی' 31 ساله و فرزند دوم حاكم امارت 'الفجیره' است كه از 16 ماه می (26 اردیبهشت) با حضور در فرودگاه 'حمد' دوحه از این كشور درخواست پناهندگی كرده است .
وی كه پیش از پناهندگی مسئول یك موسسه تبلیغاتی وابسته به دولت در امارت الفجیره بود، در خصوص دلایل درخواست پناهندگی گفت كه نسبت به جان خود در هراس است .
الجزیره با بیان اینكه نماینده سفارت امارات در آمریكا واكنشی به این خبر نداشته، اضافه كرد: الشرقی در گفت و گو با روزنامه نیویورك تایمز حاكمان ابوظبی را به باجگیری و پولشویی متهم كرده است.
وی همچنین به صورت علنی از وجود تنش‌های گسترده در میان امارت‌های مختلف امارات خبر داده و گفته است كه بسیاری از این امارت‌ها نسبت به تصمیم ابوظبی برای مداخله نظامی در یمن ناخرسند هستند.
وی گفت: ابوظبی با امارت‌های دیگر قبل از شركت در جنگ یمن و اعزام نیروهای خود به این كشور مشورت نكرد، با این وجود خط مقدم نیروهای خود را از نیروهای امارت‌های كوچك‌تر نظیر الفجیره پر كرده است.
وی همچنین اعلام كرد كه تعداد كشته های اماراتی در جنگ یمن بسیار بیشتر از آماری است كه رسانه‌های ابوظبی ادعا می كنند.
راشد همچنین گفته است كه سرویس‌های جاسوسی امارات فشارهای زیادی بر وی وارد كرده اند تا میلیونها دلار پول را به نیابت از آن‌ها به اشخاصی ناشناس در كشورهای دیگر پرداخت كند.
سردرگمی مقامات امارات در واكنش به فرار این شاهزاده را در مواضع توئیتری 'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی این كشور به خوبی می توان دید.
او با فرافكنی و متهم كردن قطر، نوشت: بدخواهان به خاندان حاكم، علیه آن توطئه می‌كنند و مانند گذشته شجاعت ندارند. لذا اقدام به درز اطلاعات و گفت و گوهای مطبوعاتی می‌كنند، چرا كه از تقابل واهمه دارند.
وی در این توئیت افزود: این یك بازی رسوا شده است كه بحران و سقوط اخلاقی آن را افزایش می‌دهد.
واكنش قطر به اتهامات تلویحی قرقاش بلافاصله از سوی 'احمد سعید الرمیحی' مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه قطر منتشر شد. وی در مطلبی اعلام كرد: كسی كه از پادشاه ورشكسته استقبال می‌كند، نباید از شجاعت حرف بزند.
وی افزود: كسانی از مقابله عاجر هستند كه از میز گفت وگوها فرار می‌كنند.
به نظر می رسد امارات كه روزگاری محل جذب گردشگران و مصداق آرامش در منطقه بود، اكنون به شدت از درون آسیب‌پذیر شده و احتمال انشقاق و جدایی میان امارت های این شیخ نشین فراهم شده است .
خاورم**1508**1651