رضا تیموری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رانندگان و كامیونداران خراسان رضوی هیچگونه تجمع و اعتراضی ندارند زیرا پس از اعلام مطالبات صنفی و سراسری كامیونداران طی ماههای گذشته این خواسته ها در سطح سه قوه در كشور در حال پیگیری است.
وی به فعالیت دو 'سالن اعلام بار' در مشهد و نیشابور اشاره و بیان كرد: توزیع عادلانه بار در مراكز توزیع بار كشور خواسته اصلی كامیونداران است و اگر این موضوع از ابتدا رفع می شد 90 درصد مشكلات صنف كامیوندار هم اكنون وجود نداشت.
رئیس كانون انجمنهای صنفی كارفرمایی كامیونداران خراسان رضوی ادامه داد: باید فرایند عرضه بار برای كامیونداران از یك كانال و از مسیر سالن اعلام بار انجام شود. در مشهد تا 10 روز پیش این روند بسیار ضعیف انجام می شد اما طی روزهای اخیر وضعیت اعلام بار نسبت به قبل بهتر شده است.
وی گفت: وقتی در موضوع اعلام بار هرج و مرج حاكم باشد كرایه واقعی به راننده پرداخت نمی شود لذا برخی به دنبال عدم فراهم شدن زیرساختها در زمینه اعلام همه بارها در 'سالن اعلام بار' هستند. رانندگان با دریافت بار از 'سالن اعلام بار' و بدون واسطه دلال دست كم 30 درصد بیشتر كرایه بار می گیرند زیرا در روشهای دیگر عرضه بار این مبلغ را باید به دلالان و واسطه ها بپردازند.
مسئول انجمن صنفی كامیونداران شهرستان نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طی روزهای اخیر هیچ اعتراض و اعتصاب صنفی از سوی كامیونداران نیشابوری صورت نگرفته است. وقتی مطالبات صنفی و بر حق رانندگان ازسوی مسئولان پذیرفته شده و در حال پیگیری است دلیلی برای اعتصاب وجود ندارد.
مهدی سیدحسینی افزود: روزانه 400 تا 500 برگ بارنامه در نیشابور صادر می شود كه بین 100 تا 150 مورد آن مربوط به مجتمع فولاد نیشابور است. صدور بارنامه برای حمل فولاد از ابتدا در پایانه بار نیشابور انجام می شد و این روند تاكنون ادامه دارد اما فقط بارهای كارخانه فولاد در 'سالن اعلام بار' عرضه می شود و حدود 350 بارنامه خارج ازاین كانال صادر می شود.
* صدور روزانه 6500 بارنامه
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: بطور میانگین روزانه شش هزار و 500 تا هفت هزار فقره بارنامه حمل و نقل كالا در این استان صادر می شود.
ابراهیم نصری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیروز شش هزار و 500 برگ، روز نخست مرداد پنج هزار و 850برگ و 31 تیر ماه شش هزار و 400 برگ بارنامه در سراسر خراسان رضوی صادر شده كه در فصل جاری رقم خوبی برای استان محسوب می شود.
وی همه شایعات بی اساس پیرامون كاستی فعالیت رانندگان ناوگان حمل و نقل را در خراسان رضوی تكذیب و بیان كرد: عوامل ضدانقلاب و وابسته به خارج تصویر چند كامیون متوقف شده در یك قهوه خانه بین راهی و یا كامیونهای در انتظار بار در مراكز تحویل بار را به عنوان كذب اعتصاب رانندگان و تعطیلی حمل و نقل نشان می دهند.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: كامیونداران جزو پایبندترین اقشار جامعه به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی هستند كه در دوران جنگ تحمیلی و بازسازی و پس از آن رشادتهای زیادی در این راه از خود نشان داده اند و از طرفی در مقاطع مختلف از جمله هدفمندی یارانه ها بیشترین فشار اقتصادی را تحمل كرده اند.
وی گفت: خواسته های صنفی رانندگان كه طی ماه گذشته با مسئولان كشوری مطرح شده در حال پیگیری و انجام است و تاكنون 80 درصد مطالبات به حق این صنف زحمتكش محقق شده است. در حقیقت می توان گفت اقداماتی كه باید برای آنان طی یك دهه صورت می گرفت طی 45 روز گذشته انجام شده است.
نصری افزود: گرچه هم اكنون اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای فراتر از وظایفش، به بخش تامین لوازم یدكی از جمله لاستیك ورود كرده اما رفع همه مشكلات رانندگان نیازمند توجه و همكاری تمام متولیان امر از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، دارایی، تامین اجتماعی و دیگر نهادهای دولتی مرتبط است.
وی به مشكل تامین لوازم یدكی رانندگان نیز اشاره و بیان كرد: این موضوع تحت تاثیر شرائط عمومی اقتصاد و افزایش غیرواقعی قیمت كالاها قرار گرفته است. نباید قیمت لوازم یدكی بر اساس قیمتهای غیرواقعی بازار سنجیده شود.
490 شركت حمل و نقل كالای داخلی و بین المللی در سطح خراسان رضوی فعالیت دارند. از این تعداد 276 شركت در حوزه حمل و نقل داخلی خدمت می كنند. پارسال افزون بر 30 میلیون تن بار توسط 40 هزار راننده با 37 هزار وسیله نقلیه در حوزه حمل و نقل بار جاده ای بخشهای داخلی و بین المللی از خراسان رضوی جابه جا شد.
3221/1858
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
مشهد- ایرنا- رئیس كانون انجمنهای صنفی كارفرمایی كامیونداران خراسان رضوی گفت: هم اكنون رانندگان و كامیونداران در این استان به روال عادی مشغول كار هستند و شاهد آن نیز آمار روزانه صدور بارنامه است.