به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس خطیبی عصر چهارشنبه در نشست بررسی وضعیت خط آهن چابهار- زاهدان افزود: این مسیر ریلی به طول 610 كیلومتر برای توسعه ترانزیت كالا در محور شرق كشور اهمیت زیادی دارد و پیشرفت فیزیكی زیرسازی این مسیر به 45 درصد رسیده است.
خطیبی یادآوری كرد: تفاهمنامه ساخت این مسیر ریلی در سال 1389 بین دولت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شد اما از اوایل 1393 عملیات اجرایی این پروژه در شرق كشور آغاز شد.
«خوشبختانه دولت و مجلس به تكمیل این پروژه اهمیت زیادی قائلند و پیمانكار توانمند آن (قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا) تاكنون پیشرفت این پروژه را به خوبی دنبال كرده است و امیدواریم با تكمیل این پروژه دستاوردهای مهمی در یكی از محروم ترین منطقه كشور باعث رشد اقتصادی كشور شود».
وی ادامه داد: این مسیر ریلی از 2 قطعه اصلی دارد كه 310 كیلومتر آن بین چابهار تا ایرانشهر و 300 كیلومتر آن بین ایرانشهر تا زاهدان ساخته می شود.
اكنون زیرسازی قطعه چابهار به ایرانشهر بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
معاون شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: بودجه مورد نیاز برای تكمیل خط آهن چابهار- زاهدان 45 هزار میلیارد ریال برآورد شده است و تاكنون 10 هزار میلیارد ریال به صورت نقدی یا اوراق مشاركتی و اسنادی برای این ابرپروژه ریلی كشور هزینه شده است.
وی ادامه داد: این پروژه ریلی در تكمیل مسیر چابهار به سرخس است كه در آینده بتواند به عنوان یكی از مهمترین راهگذرهای ترانزیتی ایران، كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه و افغانستان را به آب های آزاد متصل كند.
خطیبی اعلام كرد: تاكنون در این پروژه 25 میلیون مترمكعب عملیات خاكبرداری و 12 میلیون مترمكعب خاكریزی شده و برای آماده سازی آن 720 هزار مترمكعب بتن ریزی صورت گرفته است.
معاون شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور یادآوری كرد: برای تكمیل این پروژه در محور شرق، اتصال به خط آهن زاهدان تا ایستگاه یونسی ادامه می یابد و مطالعات اولیه این مسیر نیز به طول 750 كیلومتر به پایان رسیده است.
بیست و هفتم تیرماه مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار ایرنا گفت: همه همت و پیگیری های اركان مختلف مدیریتی كشور برای تكمیل هر چه سریعتر راه آهن چابهار - زاهدان به دلیل اهمیت فوق العاده آن در توسعه محور شرق معطوف شده است.
سعید محمدزاده افزود: در سه سال گذشته بیش از یك هزار میلیارد تومان از سوی دولت به این خط ریلی اعتبار نقدی تزریق و تاكنون هزینه شده است.
هدف اصلی از ساخت راه آهن چابهار- زاهدان- میلك ایجاد راهگذر ریلی شرق كشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی كشور به شبكه ریلی، كمك به توسعه سواحل مكران، پیوند كشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و منطقه است.
اقتصام*1108*3061*1961*
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
تهران- ایرنا- معاون شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: این پروژه ملی راه آهن چابهار- زاهدان تاكنون 33 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.