سنندج - ايرنا - مدير عامل شركت گاز كردستان گفت: تاكنون 102 روستا همچنين 15 كوخ (خانه هاي ساخته شده در مزارع مناطق كوهستاني) شهرستان بانه از نعمت گاز برخوردار شده اند.

احمد فعله گري روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با وجود صعب العبور بودن و پراكندگي روستاها و كوخ ها، گاز رساني به اين مناطق توسط اين شركت انجام شده است.
وي افزود: صعب العبور بودن و پراكندگي روستاها و كوخ هاي شهرستان مرزي بانه يكي از مشكلات مهم در گاز رساني است كه هزينه هاي زيادتري نسبت به ساير مناطق بر اين شركت تحميل مي كند.
فعله گري اضافه كرد: طبق استاندارد براي نصب يك علمك گاز حدود 20 متر لوله گذاري نياز است اما در استان كردستان بويژه مناطق صعب العبور براي اين كار گاهي بيش از 100 متر لوله گذاري مي شود.
وي يادآور شد: سال گذشته 45 خانوار كوخ نشين بانوان، كنده سوره و بله كي در شهرستان بانه از نعمت گاز برخوردار شدند و گاز رساني به سه روستاي قولستره، گه وره دار و سوتو نيز در دست انجام است و همزمان با اين پروژه گاز رساني به كوخ هاي اين مسير نيز در دستور كار قرار گرفته است.
فعله گري با بيان اينكه امسال 2 مجتمع گاز رساني در قالب 2 پروژه بياندره و ساركه در دستور كار شركت گاز كردستان است، گفت: مجتمع بياندره شامل روستاهاي بياندره، بادمجان و هفتاش، شه شه، كاني پري، وزمله، بروشكاني و گوزه كوره و مجتمع ساركه شامل روستاهاي ساركه عليا، ساركه سفلي، بايزي، ره شكي،الي مكان، كندل، كوزله و ده كونه است.
وي با اشاره به اينكه 2 پروژه گاز رساني بياندره و ساركه در مرحله مناقصه است و به زودي پيمانكار آن مشخص و عمليات اجراي شهريور امسال آغاز مي شود، افزود: براي گازساني به اين 16 روستا 80 ميليارد ريال اعتبار نياز است و بايد 85 كيلومتر لوله گذاري انجام شود تا 350 خانوار ساكن در اين مناطق از نعمت گاز برخوردار شوند.
مديرعامل شركت گاز كردستان تاكيد كرد: تلاش مي شود امسال به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي پروژه گاز رساني به تعدادي از اين روستاها به بهره برداري برسد.
وي اظهار داشت: چهار شهر بانه، كاني سور، بويين و آرمرده 100 درصد از نعمت گاز برخوردار هستند ولي هر سال بحث توسعه گاز در نقاط مختلف اين شهرها اجرايي مي شود.
فعله گري يادآور شد: سال گذشته براي گازرساني به شهرك رفاه در شهر بانه 10 هزار و 600 متر لوله گذاري انجام شد و سكونتگاه هاي غير رسمي هم در قالب توسعه شبكه گاز رساني زير پوشش قرار گرفتند.
وي به صادرات گاز به اقليم كردستان عراق نيز اشاره كرد و گفت: خط انتقال گاز 56 اينچي سراسري از منطقه ديواندره و سقز عبور مي كند و از دهگلان تا مياندوآب در حال اجراست و ظرفيت انتقال گاز بسياري قوي دارد كه امكان صادرات گاز از اين خط انتقال به اقليم كردستان فراهم است.
به گزارش ايرنا، شهرستان بانه 46 هزار مشترك گاز دارد كه در سال گذشته چهار هزار و 161 مشترك جديد و مربوط به يكسال گذشته است و امسال نيز با اجراي اين 2 پروژه و گاز رساني به مناطق حاشيه شهر سه هزار مشترك خانگي به مشتركان گاز شهرستان اضافه مي شود.
شهرستان 158 هزار نفري بانه در 270 كيلومتري غرب سنندج واقع شده و 170 روستاي ثبت شده دارد كه روستاي سبدلو در پنج كيلومتري اين شهر نخستين روستايي بود كه سال 86 از نعمت گاز برخوردار شد.
7469/9102