مشهد- ايرنا- نخستين باشگاه كارآفريني، كارآفرينان نوجوان خراسان رضوي با همكاري مشترك وزارتخانه هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و آموزش و پرورش روز شنبه طي مراسمي در مشهد آغاز به كار كرد.

مديركل توسعه كارآفريني و بهره وري نيروي كار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در حاشيه اين همايش به خبرنگار ايرنا گفت: هدف اين طرح تربيت افرادي خلاق و كارآفرين است تا در شهر و استان خود ايجاد اشتغال كنند.
رحيم سرهنگي افزود: خراسان رضوي به عنوان پايلوت باشگاه كارآفريني، كارآفرينان نوجوان انتخاب شده و با استفاده از تجربياتي كه در مدت يك هفته برگزاري اين طرح با حضور كارآفرينان نوجوان بدست مي آيد تا پايان امسال در 15 استان و سال آينده ديگر استانهاي باقيمانده در سطح كشور نيز اجرا خواهد شد.

* مهارت آموزي از خردسالي آغاز شود
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين مراسم گفت: درمان بيكاري بايد از مهدهاي كودك و دوران ابتدايي تحصيل آغاز شود تا از اين دوران كارآفريني و مهارت آموزش داده شود.
علي رستميان افزود: هم اينك نظام آموزشي فارغ التحصيل بدون مهارت تحويل جامعه مي دهد و مدارس افتخار مي كنند كه چند نفر دانش آموز آنها معدل 20 دارند. اين معدلها گرهي از مشكلات رفع نمي كند و فقط بيكار تحويل جامعه مي دهد. در بعضي استانها هم براي بالا بردن معدل توصيه مي كنند نمرات كلي دانش آموزان را با ارفاق بالا ببرند تا مديران تشويق شوند، مشكل بزرگ ما مدرك سازي و مدرك گرايي است.
وي ادامه داد: در سازمان فني و حرفه اي هم بيشتر اشتغالهايي كه در زمان رضاخان و محمدرضا شاه بود در دستور كار است، در حالي كه تنوع بازار، توليد، مهارت و كارآفريني با آن زمان قابل مقايسه نيست.
اين نماينده مجلس گفت: دانش آموختگان هنر علمي دارند اما هنر كارآفريني و مهارت ندارند. يك طرح كارآفريني بوسيله يكي از سازمانها در سه استان به صورت پايلوت اجرا شد. نتايجي كه اعلام كردند گفتند همه عالي و خوب بوده اما وقتي بررسي كرديم 80 درصد اعتبارات هدر رفته بود و با اين طرح بيكاران پيشين را به بيكاران بدهكار تبديل كرده بوديم.
وي افزود: براي رفع بيكاري راهي جز كارآفريني نداريم. سرمايه اگر همراه با كارآفريني و مهارتيابي توازن نداشته باشد با شكست مواجه مي شود.

*40 درصد بيكار دانشگاهي
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي نيز گفت: بين 35 تا 40 درصد بيكاران دانش آموخته دانشگاهها هستند. فرهنگ ما پشت ميز نشستن و كار اداري است و از دولت مطالبه گري مي كنيم كه چرا فضاي اين كارها را ايجاد نكرده است.
محمد سنجري ادامه داد: فرهنگ پشت ميزنشيني بايد به كارآفريني و مهارت آموزي تغيير كند. يكي از راههاي مهم اشتغال، كارآفريني است و بايد موضوع خلاقيت و كارآفرين در دانش آموزان نهادينه شود.

* 41 درصد محصل فني حرفه اي
مديركل آموزش و پرورش خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: 41 درصد دانش آموزان اين استان در رشته هاي فني و حرفه اي مشغول تحصيل هستند. افزايش مهارت نقش مهمي در ايجاد اشتغال و كارآفريني آنها دارد.
قاسم علي خدابنده ادامه داد: جمعيت يك ميليون و 200 هزار نفري دانش آموزان در خراسان رضوي و حضور 90 كارآفرين در اين همايش با هم تناسب ندارد. با آموزش مستمر بايد شمار دانش آموزان خلاق و كارآفرين را افزايش دهيم.
در چارچوب فعاليت باشگاه كارآفريني، كارآفرينان نوجوان خراسان رضوي با حضور 45 دانش آموز نوجوان دختر و 45 دانش آموز پسر منتخب استان آنها به مدت يك هفته در كارگاههاي آموزشي مرتبط با موضوع شركت مي كنند.
7507/1858