كرج - ایرنا - رییس پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در كرج از نبود فرصت برای تولیدكنندگان بذر در كشور انتقاد كرد و گفت: این فرصت به تولید كننده داده نمی شود و ما هنوز وابسته به بذرهای خارجی هستیم.

به گزارش ایرنا، سید حسین گلدانساز روز شنبه در ششمین تور آموزشی، ترویجی و پژوهشی با عنوان ارزیابی ارقام اصلاح شده سبزی و صیفی در مجموعه ترویج و آموزش كشاورزی شهید ناصر بخت ساوجبلاغ، افزود: تولید بذر و نظارت توسط شركت های خارجی انجام می شود و سیاستگذاران و برنامه ریزان در بخش كشاورزی توجهی به این مهم نداشته و از بخش تحقیقات حمایتی نمی كنند.
وی همچنین خاطرنشان كرد: بلندمدت بودن تحقیقات در كشاورزی باعث شده تا مسئولان حاضر به سرمایه گذاری بلندمدت برای تولید بذرهای مختلف مورد نیاز كشور نشوند.
رییس پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در ادامه حمایت از موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها را بهترین راه برای رسیدن به خودكفایی در بخش تولید بذر دانست.
گلدانساز اظهار داشت: بازدید كشاورزان از ارقام مختلف كشت شده در محیط های مشابه هم می تواند هزینه های جانبی را كاهش داده و بهبود كشت را به دنبال داشته باشد.
عبدالله مخبر دزفولی رییس مركز آموزش عالی امام خمینی (ره) استان البرز نیز در جریان این تور، گفت: این تور آموزشی با حضور معاون وزیر جهادكشاورزی در امور زراعت و حدود 150 نفر از بهره برداران و كشاورزان پیشرو و واحدهای تولید بذر سبزی و صیفی كشور در مزرعه ارگانیك مركز آموزش شهید ناصر بخت ساوجبلاغ با همكاری و مشاركت بخش خصوصی برگزار شد.
وی افزود: این تورها به منظور اجرای سیاست های اقتصادمقاومتی برای كشاورزان راه اندازی شده و درجهت توجه به تولید بذرهای داخلی برگزار می شود.
مخبر دزفولی در اختیار گذاشتن زمین، تسهیل مقررات و انعقاد قراردادهای بلندمدت را تلاش برای حضور بخش خصوصی درجهت بهبود فضای كسب و كار در بخش كشاورزی دانست.
در این تور بهره برداران با ارقام مختلف فلفل، بادمجان، گوجه فرنگی، كدو، هندوانه، پیاز، ارقام علوفه ای و دانه ای ذرت آشنا شدند.
هدف از برگزاری این تور آموزشی، ترویجی و پژوهشی، آشنایی بهره برداران پیشرو كشاورزی با ارقام مناسب سبزی و صیفی متناسب با وضعیت آب و هوایی استان های مختلف كشور است.
1535/7411