اروميه- ايرنا- مديركل صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير آذربايجان غربي گفت: در حال حاضر 103 كارگزاري اين صندوق بيمه در سراسر استان فعال است.

يونس معزز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين تعداد كارگزاري به بيش از 75 هزار خانوار كشاورز، عشاير و روستايي زيرپوشش خدمات ارايه مي كند.
وي با بيان اينكه همه اقشار جامعه نيازمند بيمه اجتماعي هستند، ادامه داد: اقشار آسيب پذيري چون روستاييان و كشاورزان از اولويت و ضرورت بيشتري براي تحت پوشش قرار گرفتن بيمه برخوردار هستند.
وي افزود: جلوگيري از مهاجرت روستاييان، كاهش اختلاف طبقاتي، تامين امنيت اجتماعي و توزيع عادلانه درآمد از مهمترين اهداف صندوق بيمه اجتماعي است.
مديركل صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير آذربايجان غربي بيان كرد: افراد 18 تا 50 سال مشمول استفاده از خدمات اين صندوق بوده و هم اكنون بيش از 2 هزار و 44 خانوار در مناطق روستايي و عشايري از مزاياي بازنشستگي و از كارافتادگي اين بيمه برخوردار هستند.
معزز ادامه داد: بازنشستگي، از كار افتادگي ناشي از كار، بيماري، حوادث و مزاياي مستمري بازماندگان با امكان انتقال سوابق بيمه هاي اجتماعي ديگر از مزاياي اين بيمه به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي سه ميليون و 265 هزار و 219 نفر جمعيت دارد كه يك ميليون و 129 هزار و 16 نفر از آن روستانشين هستند.
روستاييان، كشاورزان و عشاير در تعاريف سازمان تامين اجتماعي كارگر محسوب نشده و طرح‌هاي حمايت اجتماعي شامل آنان نمي ‌شود از همين رو تا چندي پيش اين گروه ها عضو صندوق‌ هاي بيمه بازنشستگي و درماني نبودند و فقط عده محدودي از كشاورزان زيرپوشش بيمه خويش ‌فرماي سازمان تامين اجتماعي قرار داشتند.
صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير در سال 1384 با مصوبه هيات دولت و به منظور حمايت از روستائيان و عشاير و كشاورزان در ايران تاسيس شد تا اين اقشار نيز زيرپوشش حمايت ‌هاي اجتماعي قرار گيرند.
اين صندوق يكي از صندوق‌ هاي چهارگانه و زيرمجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است و رويكرد آن ارائه خدمات بيمه اجتماعي بلند مدت به كشاورزان، روستاييان و عشاير در بخش‌هاي مستمري بازنشستگي، از كار افتادگي و فوت است.
اطلاعات مربوط به صندوق بيمه اجتماعي روستاييان از طريق دهياري ها، بهورزان خانه هاي بهداشت، ستادهاي راهبردي شهرستاني شامل فرمانداري ها، بخشداري ها، ادارات جهادكشاورزي، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش به روستاييان و عشاير انجام مي گيرد.
علاوه بر روستاييان و عشاير كاركنان شركت هاي فني مهندسي و شبه كشاورزي مستقر در روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر و كاركنان شركت هاي نظام دامپزشكي نيز مي توانند تحت پوشش اين صندوق قرار گيرند.
تمامي روستاييان و عشاير و كشاورزان غيرساكن كه بالاي 18 سال سن دارند، مي توانند با مراجعه به كارگزاري ها خودشان را تحت پوشش اين صندوق قرار دهند تا بتوانند در زمان تهديد معيشت خانواده با عزت و كرامت از مزايايي كه صندوق فراهم كرده است، استفاده كنند.
8135/3072