تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷

بیرجند - ایرنا - استاد دانشگاه صنعتی امیركبیر گفت: آمار تصادفات در سطح كشور بالاست ولی الزاما مقصر اصلی راه نیست بلكه راننده و خودرو نیز به تناسب در بروز تصادفات موثر هستند.

به گزارش ایرنا دكتر فریدون مقدسی نژاد كه روز سه شنبه به منظور شركت در سمینار آموزشی مدیریت كیفیت روسازی بتنی و آسفالتی راه ها به خراسان جنوبی سفر كرده بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگرچه هنوز از لحاظ علمی سهم هیچ كدام از این عوامل در بروز تصادفات مشخص نیست اما به هر حال نیاز است برای ایمنی بیشتر راه ها تلاش كرد.
وی وضعیت استان خراسان جنوبی در ایجاد و مدیریت علائم ایمنی جاده ای را خوب ارزیابی كرد و گفت: كاهش اصطكاك سطح جاده، شعاع قوس ها و تقاطع راه های اصلی و فرعی در ایجاد نقاط حادثه خیز موثر است كه باید برای افزایش ایمنی جاده ها به این موارد توجه كرد.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینكه این سازمان به سمت كاهش خرابی جاده ها رفته است افزود: سیاست وزارت راه این است كه قبل از بروز مشكلات جدی روش های پیشگیرانه اجرا شود و برای آن استفاده از آسفالت ارزان قیمت و حفاظتی در دستور كار قرار دارد.
وی بیان كرد: یكی از سیاست هایی كه از سه سال گذشته برای كاهش هزینه های نگهداری جاده ها به كار رفته آسفالت حفاظتی بوده كه در حال حاضر رو به گسترش است.
مقدسی نژاد گفت: اگرچه آسفالت حفاظتی از روكش معمولی پر هزینه تر است اما استفاده از این روش برای كاهش هزینه ها تداوم دارد.
وی با بیان اینكه آیین نامه ایمنی راهها در حال بازنگری است گفت: از آنجا كه ترك خوردگی و چاله در بحث ایمنی جاده تاثیر گذار بوده، امید است با اصلاحات جدید این آیین نامه مشكلات جاده ای نیز كاهش یابد.
استاد دانشگاه صنعتی امیركبیر با بیان اینكه عمر مفید این نوع آسفالت در كشورهای توسعه یافته 2 تا سه سال پیش بینی شده است افزود: روش میكروسرفیسینگ در خراسان جنوبی اجرا و با دقت پیمانكاران این روش پنج تا هفت سال تضمین شده است.
وی روش آسفالت سطحی را ارزان ترین روش آسفالت حفاظتی دانست و اظهار داشت: 25 درصد استفاده از این نوع آسفالت مربوط به خراسان جنوبی بوده كه تجربه های خوبی از آن حاصل شده است.
مقدسی نژاد گفت: افزایش اصطكاك از مزایای روش های نوین آسفالت حفاظتی است كه به میزان خرابی، حجم ترافیك و وسعت جاده های هر استان این روش ها اجرا می شود.
وی استفاده از این روش ها را گزینه مناسبی برای جاده های خراسان جنوبی دانست و افزود: آسفالت بتنی در جاده بیرجند - قاین اجرا شده كه موفق بوده است.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به ترانزیت سنگین در جاده های خراسان جنوبی و گرمای هوا اظهار داشت: در كنار روسازی بتنی استفاده از آسفالت های اصلاح شده نیز توصیه می شود كه برای این منظور از پودر لاستیك و پلیمر در مخروطه های آسفالتی می توان استفاده كرد.
وی تصریح كرد: اگرچه این نمونه ها روش های گران تری است ولی در هزینه های تعمیر و نگهداری راه صرفه جویی می شود و با این روش ها انسداد ترافیك هم كاهش می یابد.
دوره یك روزه آموزش تخصصی مدیریت كیفیت روسازی بتنی و آسفالتی راه ها با حضور پروفسور فریدون مقدسی نژاد استاد دانشگاه صنعتی امیركبیر و مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مدیران ادارات حمل و نقل استان برگزار و مباحثی از جمله انواع خرابی آسفالتی و بتنی، نقش آسفالت حفاظتی در پیشگیری از این خرابی ها، بازیافت آسفالت گرم و سرد و فناوری نوین در حفاظت راه ها ارایه شد.
9893*3028