اربیل – ایرنا- كارشناسان كرد عراقی با استقبال از مذاكرات كردهای سوریه با دمشق آغاز مذاكرات را نتیجه عدم شفافیت سیاستهای آمریكا در قبال سوریه و منطقه ذكر كردند.

به گزارش ایرنا، «فرید اسه سرد» عضو كمیته رهبری اتحادیه میهنی كردستان عراق در مقاله ای با تاكید بر اینكه آغاز مذاكرات كردهای سوریه با دولت مركزی را نباید یك رویداد عادی توصیف كرد نوشت: كردها از سیاستهای غیرشفاف آمریكا در سوریه و منطقه نگران بوده و سیاستهای آمریكا را مشكوك می دانند.
وی در ادامه افزود: حضور كردها در دمشق را باید همزمان درس عبرت كردها نسبت به عدم موافقت برای حضور ارتش سوریه در شهر عفرین همزمان با حمله ارتش تركیه دانست.
به نوشته فرید اسه سرد روسیه و دمشق قصد دارند كردها را به سوی خود جذب كنند تا سوریه بیشتر از گذشته شاهد ثبات باشد.
این عضو كمیته رهبری اتحادیه میهنی كردستان عراق با اشاره به اینكه روسیه در آینده اقتصاد و سیاسیت سوریه نقش محوری خواهد داشت تصمیم كردهای سوریه را برای حضورد در فرایند سیاسی در دمشق امری منطقی، مثبت و آینده نگر می دانند.
گفتنی است حضور هیات كردهای سوریه در هفته جاری در دمشق مورد توجه گسترده رسانه های منطقه و تحلیل گران قرار گرفت.
كمال چومانی روزنامه نگار كرد عراقی نیز در تحلیل این دیدار به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: تهدیدات تركیه علیه كردهای سوریه ادامه دارد و همزمان برنامه های آمریكا در خصوص این كشور شفاف نیست، از این رو كردها و سایر اقوام و مذاهب در شمال سوریه بعد از داعش با نگاه تثبیت امنیت در این مناطق و ارائه خدمات عمومی به مردم به دمشق رفته و با دولت مركزی وارد مذاكره شدند.
وی در ادامه افزود: شمال سوریه نیازمند خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش و پرورش و بودجه است از این رو مذاكرات برای كردها دارای اهمیت گسترده ای است.
این روزنامه نگار كرد با اشاره به اینكه در طول بحران سوریه ما شاهد درگیریهای جدی بین كردها و دولت مركزی نبودیم لذا تفاهم در خصوص مسائل سیاسی در این منطقه آسان خواهد بود اظهار داشت: توافق با دولت بشار اسد بهترین راه حل برای بازگشت امنیت به شمال سوریه است بخصوص اینكه همه باید بدانیم جامعه بین المللی دیگر اراده ای برای تغییر رژیم در سوریه ندارد.
چومانی تصریح كرد با توافق كردها و دولت مركزی سوریه، شمال این كشور وارد دوره جدیدی از ثبات سیاسی خواهد شد.
در پی حضور هیات كردهای سوریه در دمشق صالح مسلم یكی از رهبران كرد سوریه اعلام كرد كه در خصوص برخی موارد آنها به توافق رسیده اند و گفتگو برای توافق در خصوص سایر موارد نیز ادامه دارد.
الهام احمد یكی از اعضای هیات كردها در سفر به دمشق نیز روز سه شنیه یه رسانه های كردی در شمال سوریه گفت مذاكرات با دولت مركزی مذاكرات مثبتی بوده است.
هیات كردهای سوریه 26 ماه میلادی جاری برای مذاكره با دولت مركزی سوریه وارد دمشق شد.
خاورم**351**10**380