تهران- ایرنا- معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: یكی از معضلات كشور در حوزه درمان كه گاهی خطاهای پزشكی را به دنبال دارد، بدخط بودن پزشكان است. این مشكل با اجرای «طرح نسخه الكترونیك» برطرف و خط پزشكان خوانا می شود.

مهدی درخشان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بسیاری از پزشكان به شیوه ای نسخه تجویز می كنند كه حتی گاهی اوقات خودشان هم نمی توانند آن نسخه را بازخوانی كنند و در نهایت با هنر داروسازان، نسخه خوانده شده و داروها به بیماران داده می شود.
وی اظهار داشت: به دلیل بدخط بودن پزشكان خطاهای پزشكی نیز به وجود می آید زیرا بسیاری از داروخانه ها نمی توانند نسخه پزشك را بخوانند اما با اجرای طرح نسخه الكترونیك بسیاری از این مشكلات حل خواهد شد.
درخشان با بیان اینكه اكنون فقط در بخش درمان مستقیم (مراكز ملكی سازمان تامین اجتماعی) نسخه بیماران به صورت الكترونیكی تجویز می شود، افزود: با اجرای نسخه الكترونیك می توان با اطمینان گفت كه دیگر خطای پزشكی در تجویز دارو مشاهده نخواهیم كرد زیرا اسامی تمام داروها به صورت الكترونیكی در اختیار پزشكان قرار می گیرد و فقط پزشك با انتخاب داروها، آنها را در نسخه الكترونیك بیماران ثبت می كند.
وی تصریح كرد: همچنین روی نسخه های بیماران برچسب هایی به صورت الكترونیكی چسبانده می شود و دستور دارویی هم برای آنها لحاظ می شود و دیگر مانند گذشته نیست كه با خودكار روی دارو دستور آنها نوشته شود. همچنین تداخل دارویی با الكترونیكی شدن خدمات به صفر می رسد.
درخشان اظهار داشت: در مراكز درمانی و بیمارستانی تامین اجتماعی طرح نسخه الكترونیك محقق شده است و امیدواریم با همكاری وزارت بهداشت این طرح در تمام مراكز طرف قرارداد تامین اجتماعی اجرایی شود تا بتوان از بروز خطاهای پزشكی و تداخل دارویی در این مراكز و مطب های پزشكان جلوگیری كرد و بیماران با اطمینان خاطر بیشتری داروهای خود را مصرف كنند.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای نسخه الكترونیك حتی سابقه مصرف دارویی بیماران نیز مشخص می شود؛ زیرا ممكن است یك بیمار در طول یك هفته به چند پزشك مراجعه كند و به این ترتیب پزشكانی كه این فرد بیمار را ویزیت می كنند، می دانند كه در نسخه های قبل چه داروهایی را مصرف كرده است.
وی با بیان اینكه اجرای این طرح از انبار شدن داروها توسط بیماران نیز جلوگیری می كند، اظهار داشت: در این طرح سابقه مصرف داروی بیماران نیز مشخص است و بیماران برای مراجعه دیگر نیازی به در دست داشتن دفترچه های درمانی خود در مراكز ملكی تامین اجتماعی ندارند.
درخشان افزود: تاكنون 80 میلیون نسخه الكترونیك در مراكز درمانی و بیمارستانی سازمان تامین اجتماعی تولید شده است كه گام بعدی پس از اجرای این طرح در مراكز ملكی تامین اجتماعی، اجرای طرح نسخه الكترونیكی در تمام مراكز بهداشتی و درمانی طرف قرارداد این سازمان است.
وی ادامه داد: یكی از اهداف اصلی سازمان تامین اجتماعی این است كه خدمات نسخه الكترونیكی به سمت درمان غیرمستقیم برود و در مراكز طرف قرارداد اعم از مراكز دولتی و خصوصی اجرایی شود، البته ابزار اصلی این كار در دست سازمان تامین اجتماعی نیست اما وزارت بهداشت تاكنون اقدامات خوبی برای تامین زیرساخت های این طرح در كشور انجام داده است.
سازمان تامین اجتماعی با حدود 42 میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، 18 نوع خدمت بیمه ای و درمانی به افراد زیر پوشش ارائه می دهد.
این سازمان دارای مراكز مختلف بیمه ای و درمانی است و 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می كند.
بخش بیمه ای تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر كشور است و خدمات بیمه ای این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به خدمات تامین اجتماعی، شعب اقماری و كارگزاری های این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند.
اجتمام * 7268*1834