تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸

يزد- ايرنا- اهميت كتاب و كتابخواني و نقش آن در پيشرفت و تعالي جامعه و انسان، بر كسي پوشيده نيست .

فرهنگ كتاب و كتابخواني در فرآيند توسعه فرهنگي، اجتماعي و حتي سياسي و اقتصادي جامعه، داراي اهميت است و در شرايط كنوني كه جامعه ما با تهاجم گسترده فرهنگي دشمن روبرو است كتاب جايگاه خاصي در مقابله و مبارزه با اقدامات دشمن داشته و خواهد داشت.
لازم است مسئولان اجرايي و فرهنگي، حوزه هاي علميه ، دانشمندان و فرهيختگان توجه جدي در اين باب داشته و تلاش مضاعف كنند.
رسانه ها هم در خط مقدم تبليغ و ترويج فرهنگ سازي در اين بخش هستند، بايد بررسي كنند كه مردم ما بيشتر به چه نوع كتاب هايي و با چه موضوع هايي گرايش دارند تا زمينه انتخاب را براي طبقات مختلف مردم فراهم كنند.
فرماندار ابركوه در زمينه اهميت كتاب و كتابخواني به خبرنگار ايرنا گفت: فرهنگ مطالعه كتاب و كتابخواني بايد از دوره كودكي در خانواده ها مورد توجه قرار گيرد تا بتواند راه را براي توسعه پايدار تسهيل كند.
محمد كاظمي نسب افزود: با نهادينه كردن فرهنگ كتابخواني در ميان كودكان، آنها مي توانند در دوره نوجواني و جواني ‌در توسعه پايدار جامعه تاثيرگذار باشند.
وي ادامه داد: توسعه و ترويج فرهنگ كتابخواني و مطالعه آن باعث افزايش سطح آگاهي و دانش عمومي افراد در مدرسه و دانشگاه مي‌شود.
و رئيس انجمن كتابخانه هاي عمومي ابركوه خاطرنشان كرد: مساله كتاب و كتابخواني بايد همانند ساير تفريحات مورد توجه خانواده ها قرار گيرد كه اين موضوع در فرايند فرهنگ كتابخواني جامعه بسيار تاثير گذار است.
وي ادامه داد: در بودجه سال گذشته براي تجهيز و تعمير كتابخانه هاي عمومي شهرستان ابركوه 900 ميليون ريال اختصاص داده شد .
امام جمعه و رئيس شوراي فرهنگ عمومي ابركوه هم به خبرنگار ايرنا گفت: اداره ها و نهادهاي فرهنگي نقش بي بدليل و تاثير گذاري در نهادينه كردن فرهنگ كتابخواني در ميان اقشار مختلف جامعه دارند.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني افزود: ترويج فرهنگ مطالعه مفيد كتاب بايد با استفاده از ابزار مختلف اطلاع رساني در ميان خانواده ها گسترش يابد.
وي با بيان اينكه انسان بايد طبق سفارش قرآن و ائمه دين بر اهميت دانش و نحوه استفاده آن با دقت و هوشياري تلاش كند، افزود: رشد فرهنگ كتاب و كتابخواني ، انسان را متحول مي كند .
حسيني ادامه داد: مطالعه و تاليف كتاب، فرهنگ اصيل ايراني- اسلامي را رشد مي دهد و بايد اين فرهنگ غني بين جوانان ترويج شود.
مديركل نهاد كتابخانه هاي عمومي يزد هم به خبرنگار ايرنا گفت: سال 1396، كتابخانه شهيد ذبيح اله شفيعي روستاي رئيس‌آباد بخش مركزي ابركوه به عنوان يكي از 10باب كتابخانه برتر كشور انتخاب شد.
رقيه دوست فاطمي‌ها افزود: تلاش هاي مسئول و كتابدار كتابخانه شهيد شفيعي روستاي رئيس‌آباد در جذب مردم روستا در ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني سبب شد كه كتابخانه اين روستا به عنوان 10كتابخانه برتر كشور انتخاب شود.
رييس اداره كتابخانه هاي عمومي ابركوه هم به خبرنگار ايرنا گفت: كتابخانه عمومي نهادي اجتماعي است كه با گردآوري، سازماندهي دانش و همچنين ارائه برنامه هاي فرهنگي و كتابخواني ، امكان رشد انديشه، شكوفايي استعداد انسانها را فراهم مي كند.
قاسم برزگر افزود: كتابخانه عمومي اين امكان و اين فرصت را براي همه افراد جامعه فراهم مي كند كه به شكل فعال در امور فرهنگي و اجتماعي حضور داشته باشند.
وي اظهار داشت: وظيفه ما ارائه خدمات اطلاع رساني و كتابخانه اي به اقشار خاص مثل معلولان، بيماران، زندانيان، كارگران، كارمندان ، كودكان و روستائيان و ارائه خدمات اطلاع رساني و كتابخانه اي از طريق كتابخانه هاي سيار به نقاط محروم و پراكنده و نقاط كمتر توسعه يافته است .
برزگر همچنين بابيان اينكه ايجاد شوق به مطالعه در كودك و نوجوان ، مهم ترين رسالت كتابخانه ها است يادآور شد : خدمات كتابخانه هاي عمومي به كودكان و نوجوانان، بسيار گسترده است .
وي گفت: در مقايسه با سال گذشته، استقبال عموم از كتابخانه ها با توجه به خدمات فرهنگي و آموزشي بيشتر شده است.
برزگر ادامه داد: خيران ابركوهي هم در واگذاري زمين و ساختمان مناسب براي تاسيس كتابخانه پاي كار بودند كه اين خود در ارتقاي فرهنگ كتاب و كتابخواني بي تاثير نخواهد بود.
وي اضافه كرد: كتابخانه هاي عمومي در حال حاضر با توجه به شرايط موجود، نيازمند زيباسازي و فضاسازي مناسب هستند چون بايد محيطي آرام و زيبا را در ذهن مخاطب تداعي كند.
رييس اداره كتابخانه هاي عمومي ابركوه گفت: هم اكنون 10 درصد جمعيت اين شهرستان در كتابخانه ها عضويت دارند و اين ميزان در افق 1404به 35درصد خواهد رسيد.
برزگر افزود: در چهار ماهه نخست امسال بيش از 25 هزار جلد كتاب به اعضاي كتابخانه هاي عمومي از طريق هفت كتابخانه با عناوين و موضوعات مختلف به امانت داده شده است.
وي اضافه كرد: در چهار ماهه نخست امسال بيش از 14 هزار نفر از علاقه مندان به مطالعه كتاب به كتابخانه ها مراجعه كرده و از خدمات آن مانند سالن مطالعه، عضويت و اينترنت بهره مند شده اند.
شهرستان ابركوه داراي هفت باب كتابخانه با 75 هزار و 200 جلد كتاب است.
مركز شهرستان 53 هزار نفري ابركوه در 140كيلومتري جنوب غربي شهر يزد قرار دارد.
7540/ 6197