لاهیجان-ایرنا- روستاییان گیلان از پرورش پرنده كوچك ولی پر فایده بلدرچین به صورت قانونی محرومند و برای فعالیت در زمینه پرورش آن نیازمند مجوز كشوری اند.

به گزارش ایرنا، گیلان مستعدترین استان برای پرورش پرندگان و ماكیان در كشور محسوب می شود در حالی كه از لحاظ مجوز همانند دیگر استان ها شرایط یكسان برای آن در نظر گفته شده است. در سال های اخیر پرورش این پرنده كوچك و پرفایده در بین بسیاری از خانواده های روستایی در واحدهای كوچك رونق گرفته است .
در حالی كه توان پرورش بلدرچین در گیلان بیش از چند برابر تولید فعلی وجود دارد اما مردم روستایی گیلان از پرورش بلدرچین این پرنده كوچكی كه از لحاظ پروتئین برتری آن نسبت به مرغ ثابت شده است و در سال می توان پنج تا شش دوره برای گوشت، آن را پرورش داد و شش ماه از سال از تخم آن بهره برداری كرد، محروم هستند.
بسیاری از كارشناسان و دست اندركاران گیلان را به دلیل وجود تالاب ها ، جنگل ، مراتع و شرایط آب و هوایی زیستگاهی مناسب برای زیست و پرورش انواع طیور و پرنده می دانند كه آن را نباید از لحاظ پرورش و نگهداری پرندگان در ردیف دیگر استان ها قرار داد و برای آن محدودیت ایجاد كرد.
اما در استان گیلان برای پرورش بلدرچین فقط بصورت صنعتی مجوز داده می شود و عدم صدور مجوز پرورش بلدرچین در واحدهای كوچك یكی از چالش های روستاییان استانی كه بهترین شرایط در بین استان های كشور برای پرورش پرندگان و ماكیان دارد.
پرورش بلدرچین بصورت بسته و بدون چراگاه است و به شكل گله مادری ، جوجه كشی و پرورش گله گوشتی در ایران پرورش داده می شود .
پرورش دهندگان خرد روستایی گیلان می گویند: این پرنده در روستاهای گیلان برای مصارف گوشت و تخم آن پرورش داده می شود اما دامپزشكی صدور هرگونه مجوز را در این زمینه منع كرده است و دادن مجوزها به واحدهای بزرگ و صنعتی منحصر شده است.
یك تولید كننده بلدرچین در شهرستان لاهیجان می گوید:برغم استقبال جوانان و كشاورزان گیلانی به پرورش بلدرچین و تقاضا برای مصرف از فرآورده های آن طی چند سال اخیر افزایش یافته است اما اجازه مجوز در واحدهای كوچك به این روستاییان و علاقه مندان داده نمی شود.
محمد یوسفی پور به خبرنگار ایرنا افزود:عدم صدور مجوز برای واحدهای كوچك و مردمی موجب می شود كه پرورش دهندگان این پرنده از تسهیلات بانكی محروم شوند در حالی كه برخورداری از این تسهیلات می تواند به ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی و به معیشت خانواده ها كمك كند.
وی خاطر نشان كرد: برای پرورش بلدرچین نیاز به تعاونی و تشكیل صنف است تا قیمت ها كنترل و مواد اولیه با ترخ مناسب برای پرورش دهندگان فراهم شود تا این حرفه نیز نظامند شده و از تشكیلات قانونی برخوردار شود.
وی یكی از مشكلات دیگر پرورش دهندگان بومی بلدرچین را وجود برند های غیر قانونی و فاقد مجوز در بازار دانست و اظهار داشت:مسیر قانونی و نظارت در عرضه تخم و فرآورده های بلدرچین در گیلان به علت نبود مجوز تولید وجود ندارد و سقف تولید آن مشخص نیست تا بتوان به اندازه كافی تولید و در بازار آن تعادل ایجاد كرد.
وی یادآورشد: دادن مجوز و حمایت از واحدهای تولید كننده می تواند در راستای افزایش تولید در اقتصاد مقاومتی قرار گیرد و به اقتصاد خانوارها كمك كند و به ایجاد شغل برای جوانان در روستاها بیانجامد.
وی ادامه داد: صدور مجوز برای واحدهای بزرگ در استان گیلان می تواند به واحدهای حداقل 10هزار قطعه ای كاهش یابد تا تولیدكنندگان بیشتری بتوانند در این عرصه وارد شوند.
وی كه خود دارای واحد شش هزار قطعه ای پرورش بلدرچین است خاطرنشان ساخت: مجوز برای واحدهای كوچك می تواند به جوانان جویای اشتغال در شهرستان ها كمك كند.
علاوه بر تولید كنندگان ، بسیاری از كارشناسان طیور نیز منع مجوز پرورش در قالب واحدهای كوچك و پیچیدن نسخه یكسان برای همه استان ها را سیاست درستی نمی دانند و معتقدند برخی استان ها مانند گیلان شرایط بسیار مناسبی برای پرورش طیور از جمله بلندرچین دارند و نیازمند این است كه دولت برای گیلان و مازندران شرایط استثنایی قایل شود و تجدید نظر در صدور مجوزها ضروری است.
كارشناس مسئول سایر ماكیان معاونت تولیدات دام سازمان جهادكشاورزی گیلان در این باره به ایرنا گفت: یكصد واحد كوچك پرورش بلدرچین بین هزار تا 10هزار قطعه ای در مجموع با تولید 380هزار قطعه در استان گیلان شناسایی شده است كه توسط مردم پرورش داده می شوند بدون این كه مجوزی از تشكیلات دولتی داشته و یا از تسهیلات بانكی برخوردار باشند.
امیر وهابی افزود : با توجه به استقبال مردم از پرورش این پرنده در روستاهای گیلان ، آمار پرورش و نگهداری بلدرچین در این استان هر سال نسبت به سال قبل درحال افزایش است.
وی اظهارداشت :از سوی جهادكشاورزی استان گیلان پیشنهاد شده است به مزارع بین پنج تا 15هزارقطعه به صورت تفكیك گوشتی و تخم گذار مجوز داده شود تا روستاییان بتوانند علاوه بر برخورداری از تسهیلات دولتی بصورت مجاز به این كار ادامه دهند و به درآمد و اشتغال خانواده های روستایی كمك شود.
وی خاطرنشان كرد: سازمان جهادكشاورزی گیلان دنبال جلب شركت های بزرگ پشتیبان پس از اخذ مجوز است تا این شركت ها بتوانند محصولات تولیدی را از تولید كنندگان خرد و روستایی خریداری و امكانات و مواد غذایی را با قیمت مناسب به پرورش دهندگان عرضه نمایند.
وهابی یادآورشد :تلاش ها بر این است كه این تولید در گیلان ضابطه مند شده و از نظر بسته بندی و تولید وضعیت خوب داشته باشد تا بتواند بصورت بهداشتی تولید و عرضه شود.
این كارشناس جهادكشاورزی گیلان گفت: تنها بصورت صنعتی و تولید در واحدهای بزرگ و صنعتی مجوز تولید بلدرچین در گیلان صادر می شود و در حال حاضر دو متقاضی برای احداث واحدهای بزرگ تولیدی 30هزار قطعه ای بلدرچین در این استان در حال احداث واحد صنعتی می باشند.
بلدرچین 50 روزه به سن تخم گذاری می رسد كه بعضی ها حتی دو تخم هم می گذارند و رشد و بلوغ بسیار سریع آن از جمله مزیت های این پرنده كوچك است .
نوع نژادهایی بلدرچین كه هم اكنون در ایران پرورش داده می شوند از نژاد ژاپنی و اسپانیایی هستند كه گونه ژاپنی رواج بیشتری دارد و این پرنده در سال 250 تا 300 تخم می گذارند.
میزان مواد معدنی نظیر مس ، كبالت ،فسفر ، كلسیم ، آهن و ویتامین های a,B1,B2 و اسیدنیكوتینك بیش از تخم مرع گزارش شده است .
از نظر جنس 13گونه بلدرچین وجود دارد و بلدرچین تجاری امروزی در سال های 1910تا 1941از لاین های بلدرچین آواز خوان بوجود آمد و در همان زمان تولید تخم و گوشت آن آغاز شد و در ایران و گیلان نیز مردم به كیفیت گوشت و تخم آن پی برده و حضور گوشت و تخم این پرنده در سفره ایرانی ها نیز در سال های اخیر در حال افزایش است .
تخم بلدرچین قهوه ای رنگ و وزن آن حدود 10گرم است و میزان كلسترول در تخم بلدرچین حدود یازده و 96 میلیگرم در هر گرم زرده است كه این میزان كمتر از تخم مرغ و بوقلمون است.
6029 /6030