تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷

بیرجند- ایرنا- راه آهن خراسان جنوبی كه از 17 سال قبل به عنوان یك مطالبه بر حق مردم استان در كشور مطرح شده بود اكنون با اعلام آمادگی سه سرمایه گذار تا كلنگ زنی فقط یك گام فاصله دارد.

به گزارش ایرنا از ابتدای شكل ‌گیری خراسان جنوبی یكی از نخستین موضوع‌ های زیربنایی كه مدنظر مسئولان قرار گرفته بهره‌ مندی این استان از حمل و نقل ریلی بوده است.
نبود خط راه آهن در خراسان جنوبی از مهمترین موانع سرمایه گذاری محسوب می شود و وجود محصولات كشاورزی راهبردی و نیز فرآوری آنها، برای رسیدن به بازارهای هدف تامین زیرساخت های لازم در حوزه حمل و نقل به ویژه ریلی باید مورد توجه قرار گیرد.
شاید برای اولین بار در نهم آذر 1380 بود كه مجمع نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی تقاضای احداث این راه آهن را از رئیس جمهور وقت كردند و این تقاضا به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور ارجاع شد.

** گزینه های پیش روی راه آهن خراسان جنوبی
آبان ماه 89 نماینده وقت مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خبر از تصویب راه آهن شرق كشور از مسیر بیرجند- قاین - گناباد را داده بود.
حجت الاسلام موسی قربانی در این مصاحبه عنوان كرد: با اتمام مطالعات مقدماتی راه آهن چابهار به مشهد در شرق كشور، عبور این خط از مسیر بیرجند- قاین- گناباد و كالشور به تصویب رسید.
به گفته وی در آن زمان 2 گزینه برای راه آهن شرق كشور مطرح شد كه گزینه « الف» شامل عبور راه آهن از بیرجند- قاین- گناباد- كالشور و گزینه «ب» عبور این خط از بیرجند- فردوس و جزین بود، اما نتیجه حاصل از این بررسی، ترجیح فنی، اقتصادی و اجتماعی گزینه «الف» شامل عبور راه آهن از بیرجند- قاین- گناباد- كالشور به سمت مشهد اعلام شد.

** نگاه ویژه دولت روحانی به راه آهن شرق كشور
با شروع كار دولت یازدهم و نگاه ویژه رئیس جمهوری به خواسته های مردم در نخستین سفر استانی روحانی به خراسان جنوبی این موضوع مطرح و رئیس جمهوری در این زمینه گفت: هیئت وزیران برای اتصال این استان و مركز آن (بیرجند) به راه آهن سراسری اتفاق نظر دارد و نه تنها آن را در ردیف بودجه سال 94 قرار داده بلكه برای مطالعه و طراحی آن 100 میلیارد ریال اختصاص داده است.
آذرماه 93 هم استاندار وقت خراسان جنوبی با بیان اینكه پروژه راه آهن شرق كشور در لایحه بودجه 94 ردیف اعتباری مستقل گرفت نوید اتصال خراسان جنوبی به شبكه ریلی كشور را به مردم استان نوید داد.
این خبر 16 آذرماه سال 93 از طریق خبرگزاری ایرنا مخابره شد. وجه الله خدمتگزار استاندار وقت خراسان جنوبی در آن زمان مدت تكمیل پروژه را پنج سال پیش بینی كرد و گفت: تا سال 99 به بهره برداری خواهد رسید.

** گوشزد نمایندگان به دولت برای جدی گرفتن راه آهن
نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی نیز در تذكرات جداگانه ای مدام به دولت گوشزد كرده بودند كه مساله راه آهن باید جدی گرفته شود و در بودجه های سالانه ردیف مشخصی داشته باشید.
نمونه این تذكرات در نطق های مكرر نماینده مردم شهرستان های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی مشهود است. حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی آذرماه 94 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مسائل حوزه انتخابیه ‌اش گفت: مسئولان به راه ‌آهن خراسان‌جنوبی به صورت ویژه نگاه و به وعده‌هایشان عمل كنند.
وی در آن زمان یادآور شد: پروژه بزرگ راه ‌آهن صرفا با بودجه عمومی درست نمی‌شود و حتما باید فاینانس سرمایه‌گذار داخلی و خارجی ورود پیدا كند.

** انتشار اسناد مناقصه و باز شدن روزنه امید
بالاخره مردادماه 96 با انتشار اسناد مناقصه پروژه راه آهن خراسان جنوبی در روزنامه های كثیر الانتشار رویای به صدا درآمدن سوت قطار به عنوان یك زیر ساخت حیاتی برای مردم این استان رنگ واقعیت به خود گرفت.
دی ماه 96 نیز با آغاز عملیات اجرایی قطعه نخست در مسیر شمال به جنوب راه آهن زاهدان - مشهد از ایستگاه یونسی به گناباد، ریل سراسری به بیرجند نزدیك تر شد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح در خراسان رضوی، اعتبار لازم برای آن را 542 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: امیدواریم خط ریلی این مسیر طی سه سال آینده به بهره برداری برسد.
خیر الله خادمی اظهار داشت: اتصال چابهار به مشهد و توسعه ترانزیت محور شرق بخصوص به كشورهای آسیای میانه و مركزی، دسترسی افغانستان به آبهای آزاد و ارتباط هند به آسیای میانه و مركزی از مزایای این خط ریلی است.
وی، اجرای راه آهن چابهار - مشهد را بزرگترین و طولانی ترین پروژه ریلی كشور توصیف و بیان كرد: تكمیل این پروژه نیازمند 100 هزار میلیارد ریال اعتبار است كه دولت از منابع مختلف همچون پیوست بودجه و سرمایه گذاری خارجی تامین اعتبار آن را انجام خواهد داد.
خادمی در آن زمان از اتمام مطالعات قطعه دوم طرح تا بیرجند خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبار، طرح اجرایی این بخش نیز آغاز خواهد شد.

** فاینانس راه آهن از خراسان جنوبی تا شورای اقتصاد
مدیركل دفتر جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی نیز 14 تیرماه امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیشنهاد فاینانس برای راه آهن كه بخشی از آن در مسیر خراسان جنوبی است اواخر اسفند ماه سال گذشته به شورای اقتصاد ارسال شده و در دستور كار این شورا قرار دارد.
سید حامد حسینی افزود: با 2 نفر از سرمایه گذاران خارجی نیز در حال مذاكره هستیم كه پس از صدور مجوز فاینانس مراحل سرمایه گذاری انجام شود.

** یك گام تا كلنگ زنی
بالاخره معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی روز گذشته ( سه شنبه) در نشست خبری گفت: سه سرمایه گذار برای اجرای پروژه راه آهن بیرجند از سمت كالشور مشخص شده است و به زودی این پروژه كلنگ زنی می شود.
سید مجتبی علوی مقدم یكی از موفقیت های بزرگ استان را اتصال راه آهن بیرجند به كالشور عنوان كرد و افزود: با پیگیری هایی كه از چند ماه اخیر شروع شد، كنسرسیوم این پروژه مشخص و با ورود بخش خصوصی وارد فاز اجرایی می شود.
وی یكی از مزایای مهم اتصال این خط راه آهن را تسهیل حمل و نقل دانست و اظهار داشت: منتظر جلسه بانك رفاه كشور هستیم تا پس از گشایش اعتبار و تایید نهایی پیش از هفته دولت كلنگ زنی آن انجام شود.
از آنجایی كه خراسان جنوبی دارای كمترین میزان بزرگراه در كشور است، توجه به مشكلات موجود در این بخش یكی از مهمترین نیازهای زیرساختی استان در مسیر رسیدن به اهداف توسعه ای است.
از طرفی این استان 460 كیلومتر مرز مشترك با افغانستان دارد و با توجه به ظرفیت های اقتصادی استان به ویژه در حوزه بازارچه های مرزی قطعا یكی از مهمترین راه های رسیدن به بازار كشورهای همسایه و رونق اقتصادی در این استان توسعه شبكه حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی است.
در صورت توجه به زیرساخت های حمل و نقل و رفع شدن مشكلات در این زمینه علاوه بر رشد و رونق اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری داخلی، زمینه های ورود سرمایه گذاران خارجی نیز به استان فراهم می شود.
خراسان جنوبی در منطقه ای قرار دارد كه از گذشته های دور بخشی از جاده ابریشم بود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری كشور داشته است.
مسئولان استان پیشتر اعلام كردند كه اعتبار مورد نیاز از سوی مشاور برای اجرای طرح راه آهن در فاز 51 كیلومتر محور ارتباطی كالشور - گناباد، 546 میلیارد ریال برآورد شده و برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای محور بیرجند به طول 22 كیلومتر نیز 410 میلیارد ریال است.
امید است با كلنگ زنی خط راه آهن كالشور به بیرجند اعتبار لازم برای این پروژه اختصاص یابد تا با استفاده از منابع مالی مختلف و تعاملات بین استانی رویای 17 ساله مردم استان به تحقق نزدیك شود.
* گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054