به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مسعود تجریشی امروز چهارشنبه در جلسه كارگروه آلودگی هوا افزود: بعد از شناسایی این كانون ها و تهیه برنامه اجرایی تلاش می كنیم تا در 6 ماه دوم سال برنامه اجرایی برای مهار این كانون ها را آغاز كنیم.
وی اظهار داشت: تا كنون ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون موجب آلودگی هوا به ویژه در كلانشهری مانند تهران بود اما امسال ازن هم به عنوان آلاینده اضافه شد كه به علت تابش شدید خورشید این اتفاق افتاد.
تجریشی گفت: عمده علت آلودگی هوا در كشور طی 6 ماهه اول سال به گرد و خاك مربوط است كه به خشك شدن تالاب ها بر می گردد؛ این مشكلی است كه امروزه دامن خوزستان را نیز گرفته و دولت برای رفع این مشكل در این استان مبلغ 100 میلیون دلار اختصاص داده است.
وی تصریح كرد:كارهای شناسایی كانون گرد و خاك در 31 استان انجام شد كه اقدامات مربوط به انتخاب مشاور، تعیین نیاز زیست محیطی تالاب ها و چگونگی اجرا در نیمی از این استان ها انجام شده است.
معاون میحط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: با توجه به تخریبی كه به محیط زیست وارد كردیم انتظار داریم كه فعلا تا چند سال گرد و خاك را خواهیم داشت، البته رییس جمهور خواسته تا چهار سال این وضعیت ساماندهی شود.
وی تاكید كرد:بررسی هایی كه انجام دادیم به نظر می رسد تا 10 سال آینده بتوانیم آنرا كنترل كنیم اما برنامه داریم كه چهار تا پنج سال بتوانیم كانون های بحرانی را شناسایی و كنترل كنیم.
تجریشی به خودرو به عنوان یكی دیگر از منابع آلودگی هوا اشاره كرد و گفت: تولید خودرو و استفاده از آن روز به روز بیشتر می شود در حالی كه حفظ محیط زیست نیازمند مشاركت عمومی و درست عمل كردن نهادهای مختلف به وظایفشان است.
وی با تاكید بر تاثیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بر كاهش آلودگی ها گفت: انجام این كار هفت میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد اما می توان با برنامه ریزی اصولی با همین امكاناتی كه در اختیار داریم آلودگی را تا حد زیادی كاهش داد و هنر مدیریت نیز در همین است.
تجریشی درباره روشن ماندن خودروها در حالت ساكن اظهار داشت: 50 درصد اتوبوس ها با موتورهای روشن در ایستگاه توقف می كنند در حالی كه بر اساس قانون هوای پاك اگر خودرویی بیشتر از 10 دقیقه با موتور خاموش توقف كند باید توسط پلیس جریمه شود.
وی تاكید كرد: با خاموش كردن موتور ، سالانه در سوخت از هر خودرو دیزلی دو میلیون تومان صرفه جویی می شود كه در مجموع عدد بسیار بزرگی خواهد بود.
تجریشی ادامه داد: طبق قانون هوای پاك كامیون های بالای 22 سال سن حق تردد در كلانشهرها به ویژه تهران را ندارند اما می بینم كه كامیون هایی با سن 50 سال همچنان در پایتخت تردد می كنند كه بار آلایندگی بالایی دارند.
وی گفت: وزارت نفت درباره سوخت استاندارد اقدامات خوبی انجام داده است و از اول خرداد ماه سالجاری به تمام كریدروهای حساس در ورودی كلانشهرها سوخت با استاندارد یورو 4 رسانده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: طبق آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی سال 96 سه تا 6 هزار مرگ كاملا مستقیم و مرتبط با آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق بوده است بنابراین كنترل آلاینده ها باید جدی گرفته شود.
وی گفت: سازمان محیط زیست در 27 اسفند ماه سال گذشته 11 آیین نامه اجرایی قانون هوای پاك را تهیه و به هیات دولت ارسال كرد كه در آن وظایف دستگاه ها مشخص شده است بنابراین سازمان وظیفه خود را انجام داده است.
تجریشی با اشاره به نوع سوخت در نیروگاه ها و تاثیر آن بر آلودگی هوا اشاره كرد و افزود: اگر بتوانیم مثلا در شهر تهران در فصل زمستان فقط یك درجه دمای خانه ها را كمتر كنیم تاثیر این صرفه جویی به حدی است كه نیروگاه ها دیگر نیازی به مصرف سوخت مازوت ندارند و می توانند همواره با گاز كار كنند.
وی گفت: قیمت انرژی در كشور ما به حدی پایین است كه اگر بخواهیم در خصوص انرژی تجدید پذیر سرمایه گذاری كنیم هیچ بخش خصوصی وارد نمی شود و این انرژی نمی تواند انگیزه ای برای سرمایه گذاری باشد كه باید دولت كمك كند.
تجریشی اظهارداشت: از فروردین ماه امسال موظف كردیم هر مجوزی كه قرار است برای صنعت صادر شود 25 درصد انرژی مصرفی آن باید تجدید پذیر باشد.
علمی 9014**1440
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
تهران-ایرنا- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام كانون های بالقوه گرد و خاك در داخل كشور تا پایان شهریورماه سال جاری شناسایی و بلافاصله برنامه اجرایی آنها تهیه می شود.