تهران- ایرنا- انتشار اسامی پیام رسان های داخلی كه برای توسعه خود از تسهیلات و خدمات شركت ارتباطات زیرساخت استفاده كرده اند، در بین صاحبان آنها بازتاب داشته، برخی دریافت این امكانات را تایید می كنند اما برخی هم می گویند كه این تسهیلات و خدمات را دریافت نكرده اند.

صادق عباسی شاهكوه مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت هفتم مردادماه در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه الكترونیك، كامپیوتر و تجارت الكترونیكی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام كرد همه پیام رسان هایی كه مورد تایید مركز ملی فضای مجازی هستند، از امكانات این مركز بهره مند شده اند.
وی تاكید كرد: شركت ارتباطات زیرساخت به همه اپراتورهای دارای مجوز امكانات ارایه می دهد و تاكنون به هیچ غیر اپراتوری امكانات زیرساختی داده نشده است.
معاون وزیر ارتباطات یادآور شد: امكانات رایگان تنها به 9 پیام رسانی كه مركز ملی فضای مجازی معرفی كرده، تعلق گرفته است و هیچ كس یا نهادی غیر از اینها امكانات رایگان دریافت نكرده و نخواهد كرد.
عباسی شاهكوه گفت: به هر كدام از این پیام رسان ها پنج میلیارد تومان داده شد كه در حدود مقدورات و مصوبه شورای عالی فضای مجازی بوده است اما اگر درخواست جدیدی مطرح شود و براساس مصوبه باشد، امكان دارد مبلغی اختصاص داده شود.

* مهر تایید یك پیام رسان بر دریافت تسهیلات ارزان
مدیر ارشد اجرایی یكی از این پیام رسان های بومی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره دریافت این تسهیلات گفت: پنج میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را صرف توسعه زیرساخت ها كردیم.
میلاد موحدین افزود: تسهیلاتی كه براساس مصوبه مركز ملی فضای مجازی برای پیام رسان ها در نظر گرفته شده، در قالب وام بوده و پس از اخذ تضمین های لازم اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: وام در نظر گرفته شده با اخذ تضمین هایی سنگین تر از دیگر تسهیلات به پیام رسان ها داده شده و باز پرداخت آن نیز زمان دار است.
موحدین خاطرنشان ساخت: بیسفون این تسهیلات را كه دریافت كرد به توسعه زیرساخت ها اختصاص داد كه یكی از دستاوردهای آن راه اندازی سرویس پیام امن بود.
مدیر اجرایی این پیام رسان داخلی گفت: اكنون و با راه اندازی این سرویس مردم می توانند نسبت به امن بودن پیام های خود مطمئن باشند و بدانند هیچ كسی به پیام های آنان دسترسی نخواهد داشت.
به گفته وی، اكنون نزدیك به چهار میلیون نفر كاربر فعال در این پیام رسان هستند كه می توانند با این سرویس پیام های خصوصی خود را بدون هیج نگرانی رد و بدل كنند.
پیام رسان بیسفون از سال 1391 در كشور راه اندازی شده است.

* دریافت نكرده ایم
در عین حال یكی دیگر از پیام رسان های داخلی دریافت تسهیلات و امكانات رایگان از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را رد كرد؛ مدیر پیام رسان جیك و پیك در نامه ای كه برای ایرنا ارسال كرد، نوشت: این پیام رسان هیچ گونه تسهیلات و امكاناتی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت نكرده است.
«ویسپی، بیسفون پلاس، سروش، آی گپ، لنزور، جیك و پیك، گپ، بله و ایتا» 9 پیام رسان داخلی هستند كه به گفته مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت ایران امكانات رایگان و زیرساخت های لازم را دریافت كرده اند.
این درحالی است كه نصرالله جهانگرد 12 تیرماه امسال در حاشیه نشست خبری معرفی زنجیره حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از كسب و كارهای حوزه فناوری اطلاعات (آی.سی.تی) گفت: وزارت ارتباطات بر اساس ماموریتی كه داشت، از پیام رسان های داخلی هم حمایت مالی انجام داد و هم كمك های فنی در اختیار آنان قرار داد.
وی درباره درخواست حمایت مالی بیشتر از سوی برخی پیام رسان ها خاطرنشان ساخت: امكان دارد آنها بتوانند در آینده از بخش هایی دیگر كمك دریافت كنند اما اكنون وزارت ارتباطات دیگر منابعی برای پرداخت بیشتر ندارد.
برخی پیام رسان های داخلی خواهان دریافت تسهیلات بیشتر از دولت برای پیشبرد اهداف خود هستند.
اقتصام**2078**2025