محمد جعفری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با خرید لوازم ورزشی بر اساس كتاب های راهنما برای مدارس محروم كشور، پس از پایان مسابقات قهرمانی ورزش دانش آموزی، كاروان ورزشی امید با برنامه ریزی اجرای فعالیت ها و مسابقات ورزشی در مناطق محروم راه اندازی خواهد شد.
به گفته وی، مدارس برخوردار نیز می توانند برای خرید وسایل ورزشی مورد نیاز خود از مشاركت اولیا و دستگاه های دیگر كمك بگیرند.
مدیركل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش به فضاهای ورزشی اشاره كرد و گفت: این فضاها اغلب در حیاط مدارس است و برای ایمن سازی آن باید مدیران و مسئولان به طور جدی ورود پیدا كنند.
جعفری با بیان اینكه در گذشته بر اساس طرحی در مدارس دارای 10 تا 12 كلاس درس، سالن ورزشی ساخته می شد، اظهار داشت: در زمان حاضر سند تحول بنیادین، زیر نظام هایی دارد، كه زیر نظام فضا و تجهیزات، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را گرفته و رئیس جمهوری نیز آن را تایید كرده است.
وی خاطرنشان كرد: در آینده بر اساس مصوبه زیرنظام فضا و تجهیزات، هر مدرسه ای كه احداث شود سالن ورزشی آن نیز با ابعاد تعریف شده، ساخته خواهد شد.
مدیركل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه در حال حاضر 107 هزار مدرسه در كشور وجود دارد، افزود: حیاط این مدارس زمین بازی محسوب می شود و بر اساس طرح جدید استان هایی كه مكان های بلا استفاده (زیرزمین، سالن، انبار) دارند باید آمار آن را ارائه دهند تا از اعتبارات سال آینده به صورت مشاركتی این مكان ها را با اولویت مدارس دخترانه برای ورزش تجهیز كنیم چرا كه دختران برای انجام فعالیت های ورزشی محدودیت دارند.
جعفری ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان و همه دستگاه های متولی اگر می خواهند آموزش و پرورش دانش آموزانی با سلامت جسمی و روانی به جامعه تحویل دهد، امكانات ورزشی خود را در اختیار آنان بگذارند چرا كه سالن های ورزشی اغلب دستگاه ها از صبح تا ظهر خالی است.
جعفری، زمانی كه دانش آموزان در یك سال تحصیلی در مدرسه ورزش می كنند را 302 ساعت بیان و اضافه كرد: این مدت نمی تواند جوابگوی نیازهای حركتی، جسمانی، سواد حركتی و شادابی و نشاط شود.
وی یادآوری كرد: المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای، حیات پویا، كانون های ورزشی درون و برون مدرسه ای، نرمش صبحگاهی و ورزش با خانواده را وزارت آموزش و پرورش در مدارس به عنوان مكمل درس تربیت بدنی اجرا می كند.
جعفری از شركت پنج میلیون دانش آموز در المپیادهای ورزشی طی سال گذشته خبرداد و افزود: ماحصل این طرح ها دانش آموزانی است كه زیر نظر فدراسیون ورزش مدارس كشور در مسابقات قهرمانی شركت می كنند.
** مدارس كشور كمبود مربی تربیت بدنی دارند
جعفری، سیاست ها و برنامه های دفتر تربیت بدنی و فعالیت های وزرشی وزارت آموزش و پرورش را، مدرسه محور، برنامه محور و مشاركت و اخلاق محور كردن این فعالیت ها بیان كرد.
وی با بیان اینكه ورزش در مدارس قدمتی 90 ساله دارد، اظهار داشت: برای تقویت این درس به مولفه های نیروی انسانی، محتوا، فضا و تجهیزات توجه ویژه داریم.
مدیركل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سطح كشور 33 هزار معلم تربیت بدنی در 107 هزار مدرسه برای 13 میلیون دانش آموز تدریس می كنند.
وی ادامه داد: مدیران مجتمع های ورزشی از دبیران تربیت بدنی هستند و به ناچار در جاهایی كمبود نیرو داریم و این كمبود سال تحصیلی 96 – 97 در پایه یازدهم نظام قدیم كه فقط یك ساعت درس تربیت بدنی داشتند، خود را نشان داد.
به گفته مدیركل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، برای سال تحصیلی 97 – 98 حدود چهار هزار نیروی تخصصی تربیت بدنی در مقطع ابتدایی، كمبود داریم.
جعفری با بیان اینكه در مقوله نیروی انسانی به دنبال توانمند سازی هستیم، افزود: به همین منظور طرح ارتقای فعالیت های تربیت بدنی و گسترش آن در مدارس ابتدایی بویژه دخترانه با اولویت پایه های اول، دوم و سوم، در دست اجراست.
وی یادآوری كرد: آموزگاران پایه اول ابتدایی از آموزش 40 ساعت ضمن خدمت با سرفصل های مختلف این دوره بهره مند می شوند كه ستادهای استانی آن تشكیل شده و این آموزش در استان ها در حال اجراست و تا 15 شهریور ادامه دارد كه طی آن 178 هزار نفر آموزش می بینند.
مدیركل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تلفیق درس تربیت بدنی با درس های دیگری همچون علوم و ریاضی از دیگر برنامه هایی است تا زمان این درس به بطالت سپری نشود.
جعفری به ورود نیروی انسانی تربیت بدنی به آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: جذب از محل دانشگاه فرهنگیان و ماده 28است ورودی سال 97 – 98 بر اساس این ماده قانونی یكهزار و 20 نفر است و جذب از این دانشگاه نیز پاسخگوی جبران كمبودها نیست و از حداقل ها برای جبران كسری استفاده می شود.
** نگرش خانواده ها به درس تربیت بدنی باید تغییر كند
وی به محتوای درس تربیت بدنی اشاره كرد و افزود: در همه پایه های تحصیلی به جز دوازدهم كتاب راهنمای معلم برای انتقال محتوا به دانش آموزان وجود دارد كه محتوای هر پایه متفاوت است.
مدیركل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای دوره اول ابتدایی مهارت های بنیادین، راه رفتن، لی لی كردن و بازی است در دوره دوم( چهارم، پنجم و ششم) همین مقطع نیز دومیدانی، بسكتبال، هندبال و فوتبال آموزش داده می شود.
جعفری یادآوری كرد: كتابی با توجه به سرفصل تربیت بدنی و فعالیت های آن با عنوان آنچه آموزگار پایه باید بداند، در این كمیته تدوین می شود.
به گفته وی، در تهیه و تدوین محتوا در مقوله برنامه مشاركت محوری باید نگرش خانواده و مسئولان را تغییر دهیم و بروشور راهنمای والدین آماده شده كه در آغاز سال تحصیلی جدید برای دوره ابتدایی به استان ها ابلاغ می شود تا در جلسات انجمن و اولیا فلسفه تربیت بدنی برای والدین تبیین شود.
به گزارش ایرنا، رقابت های یكهزار و 500 دانش آموزان دختر دوره متوسطه كشور در رشته های تنیس روی میز، شطرنج و بدمینتون از 10 تا 15 مرداد به میزبانی زنجان برگزار می شود.
محل برگزاری این رقابت ها در سالن های ورزشی احمدمظفری، كوثر و آكادمی بدمینتون این شهر است.
9505/6085
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
زنجان - ایرنا - مدیركل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: 250 میلیارد ریال اعتبار از محل 27 صدم ارزش افزوده، برای خرید وسایل ورزشی با اولویت مدارس محروم توزیع شد.