مراغه - ایرنا - استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تامین سهم مشاركت بانك سپه در طرح آزادراه مراغه - هشترود گفت: با توجه به تامین اعتبارات مورد نیاز، روند اجرایی این طرح ملی تسریع می شود.

به گزارش ایرنا، مجید خدابخش روز پنجشنبه در بازدید از قطعه اول این آزادراه افزود: با توجه به مشاركتی بودن این طرح، دولت سهم خود را در آن پرداخت كرده و با پرداخت سهم سایر سهامداران ، مشكلات اعتباری آن مرتفع می شود.
وی ادامه داد: با توجه به رایزنی های انجام شده، قرارگاه خاتم الانبیا نیز به عنوان سهامدار 20 درصدی این طرح همراه با بانك سپه در این طرح مشاركت خواهند داشت.
وی اضافه كرد: بانك سپه نیز آماده واریز سهم خود در این طرح ملی و تسریع در روند اجرای آن است.
وی با تاكید بر لزوم رفع مشكلات پیش روی این طرح گفت: برای تملك اراضی محدوده این طرح نیز می توان از اوراق مشاركت یا ارائه امتیازات ویژه برای باغات نزدیك شهر از طریق كمیسیون ماده پنج استفاده كرد.
معاون شركت مجری آزادراه های شمالغرب نیز با اشاره به روند اجرایی آزادراه مراغه - هشترود گفت: هم اكنون قطعه اول این طرح با 10 درصد پیشرفت فیزیكی در حال اجراست.
بیمقدار افزود: عدم تملك بخشی از اراضی این قطعه به دلیل كمبود و عدم تخصیص اعتبارات لازم از مشكلات این قطعه از طرح است.
وی ادامه داد: از مجموع 16 كیلومتر طول این قطعه فقط چهار كیلومتر تملك شده و در سالجاری تنها هشت میلیارد ریال اعتبار برای كل طرح پرداخت شده است.
وی اضافه كرد: باتوجه به روند مناسب اجرای طرح در قطعات دوم و سوم، حدود 16 كیلومتر از این قطعات آماده آسفالت ریزی است.
از ابتدای آغاز این طرح تاكنون یك هزار و 400 میلیارد ریال از سوی دولت هزینه شده است، از این رقم، یك هزار و 250 میلیارد ریال در قالب كاركرد، صورت وضعیت ها و پیش پرداخت ها به پیمانكاران قطعات مختلف پرداخت و 150 میلیارد ریال نیز برای تملك اراضی هزینه شده است.
950 میلیارد ریال نیز برای تملك اراضی محدوده این طرح نیاز است.
براساس پیش بینی های انجام شده و در صورت تامین اعتبار، 35 كیلومتر از این آزادراه تا پایان امسال زیرسازی و آسفالت ریزی خواهد شد.
سهم سرمایه گذاری دولت در این طرح ملی 60 درصد، سهم بانك سپه 20 و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز 20 درصد خواهد بود.
آزاد راه مراغه - هشترود به طول 92 كیلومتر بوده كه در این طرح 32 دهنه پل بزرگتر از هشت متر و 104 دهنه پل كوچكتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض 28.6 متر، سرعت رفت و آمد متوسط 120 كیلومتر در ساعت در دست ساخت بوده و هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.
عملیات این طرح شامل 14 میلیون و 600 هزار میلیون متر مكعب خاكبرداری، 6 میلیون و 700 هزار مترمكعب عملیات خاكریزی، 750 متر مكعب زیرساخت و 750 هزار تن آسفالت ریزی است.
با اجرای آزاد راه مراغه - هشترود، مسافت 101 كیلومتری مراغه به هشترود 9 كیلومتر كاهش می یابد و در طول بهره برداری 20 ساله این آزاد راه، حدود 123 میلیون لیتر بنزین و 294 میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت 50 دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.
محور فعلی مراغه – هشترود به طول 101 كیلومتر بوده كه با پیچ های خطرناك از دو شهر خداجو و نظركهریزی می گذرد، با آنكه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال كردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های كشور محسوب می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487