تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این كه دولت الكترونیك مراجعه حضوری مردم به دستگاه ها را كاهش می دهد، گفت: مكانیزه كردن و الكترونیكی كردن فرایندهای سازمان ها و دستگاه هایی كه ارباب رجوع دارند هرچند گامی رو‌به جلو و در كاهش فرایندهای درون سازمانی موثر است، اما دولت الكترونیكی نیست.

به گزارش ایرنا از وزارت ارتباطات و ‌فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی بیان داشت: اگر فهم مسوولان ارشد نظام از دولت الكترونیكی صحیح نباشد، نمی توانیم به دنبال اجرای آن برویم.
وی بیكار شدن افراد در پی الكترونیكی كردن فرایندهای درون سازمانی را عامل ایجاد فساد دانست و افزود: عمده اقدامات دستگاه ها برای الكترونیكی كردن كه شامل هزینه برای احداث ساختمان، مركز داده، كشیدن شبكه ها و راه اندازی اتوماسیون های اداری است، شكل كاریكاتور گونه ای از دولت الكترونیك محسوب می شود.
آذری جهرمی با انتقاد از راه اندازی دفاتر خدمات الكترونیكی از سوی دستگاه های مختلف و سپردن آنها به بازنشستگان برای دریافت خدماتی كه به مردم ارائه می دهند، اظهار كرد: راه اندازی دفاتر خدمات الكترونیك، دولت الكترونیك نیست چون ایجاد شفافیت نمی كند.
عضو كابینه دولت تدبیر و امید با ذكر مثال هایی از مشكلات موجود در فرایند تعویض پلاك خودرو و فرایند جاری شدن قانون ارث بعد از فوت كه با پیوستن به دولت الكترونیكی رفع می شود، تصریح كرد: به دلیل سیلویی بودن فرایندها در دستگاه های مختلف فساد ایجاد می شود در حالی كه دولت الكترونیك یعنی زنجیره خدمات كه مراجعات را كم و شفافیت را زیاد می كند.
وزیر جوان كابینه دوازدهم با بیان اینكه برای جاری كردن دولت الكترونیك نخست به زیرساخت فنی احتیاج است، خاطرنشان كرد: بخش زیادی از زیرساخت های فنی ایجاد و اتصال میان دستگاه های مختلف برقرار شده است و همچنین مركز تبادل اطلاعات فراهم است و پروتكل های لازم از سوی رییس جمهوری ابلاغ شده است؛ هرچند هنوز مباحثی چون امضای دیجیتال محل اختلاف است.
وزیر ارتباطات مشكل دوم در اجرای دولت الكترونیك را كارتل های موجود در دستگاه ها و مقاومت در مقابل تغییر دانست و گفت: برای بر طرف كردن این موانع باید برای ایجاد تغییر اراده داشت.
وی با اشاره به اینكه موضوع فساد به دلیل اشكالات موجود در فرایندها در همه دولت ها وجود دارد، افزود: تا وقتی كه فرایندها تغییر نكند فساد وجود دارد و این گونه نیروهای ارزشمند را در معرض فساد قرار می دهیم.
آذری جهرمی همچنین با تقدیر از وزارت اقتصاد بخاطر انتشار یك هزار و 346 مجوز كه فقط یكی از آنها اختصاص ارز دولتی است، به بروكراسی اداری در كشور اشاره كرد و ادامه داد: برای دریافت مجوز پرورش آبزیان در كشور مطابق قانون 17 استعلام وجود دارد كه به طور متوسط هر استعلام سه مرحله است و این یعنی 52 مرحله دارد در حالی كه برای واردات آبزیان چنین فرایندهایی وجود ندارد و دولت الكترونیكی می تواند چنین مشكلاتی را حل كند.
وزیر جوان دولت تدبیر و ‌امید با بیان اینكه مطابق برنامه ششم توسعه باید در پایان این برنامه 30 رتبه شاخص دولت الكترونیكی را افزایش دهیم، تصریح كرد: این در حالیست كه در سال نخست توانستیم شاخص ها را با توسعه دسترسی ها 20 رتبه ارتقا دهیم.
آذری جهرمی شبكه ملی اطلاعات را دارای سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دانست و افزود: خدمات در واقع همین اقدامات شركت های خصوصی و استارت آپ هایی است كه در حال حاضر به ارائه خدماتی چون حمل و نقل، تهیه غذا و تبلیغات مشغول هستند و بعضی از آنها با دستگاه های سنتی تعارض دارند.
وی ادامه داد: دستگاه های متعددی متولی محتوا در كشور هستند و بودجه می گیرند اما هیچ گزارشی از عملكرد خود ارائه نمی دهند.
اقتصام **2022**2017