تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

پكن - ایرنا - نماینده اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شانگهای چین گفت: گردشگران چینی به محض ورود به ایران مبهوت تاریخ، مهمان نوازی و آداب و رسوم اجتماعی ایرانیان شده و به همین خاطر در برگشت بهترین مبلغ برای جمهوری اسلامی ایران می شوند.

حسین خلیفی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مردم ایران مردمی مهربان، مهمان نواز و دوستدار چینی ها هستند به طوری كه گردشگران چینی پس از بازگشت از ایران خود مبلغ گردشگری ایران می شوند.
وی تصریح كرد: چینی ها همیشه بعد از ورود به ایران همه اطلاعات و گزارش سفر خود را در محیط های مجازی منتشر می كنند كه به خودی خود تبلیغ خوبی برای ایران است.
او در ادامه به تشابهات فرهنگی ایران و چین پرداخت و گفت: چینی ها در ایران احساس غربت نمی كنند چراكه با ورود به ایران، فرهنگ و تمدنی را پیش روی خود می بینند كه شباهت های زیادی به چین از جمله تعارفات، احترام به بزرگترها، اشتراكات در نوع پوشش و تعاملات اجتماعی دارد.
خلیفی افزود: وقتی این توریست ها زندگی در هتل های سنتی و یا سیاه چادرهای عشایر را تجربه كنند خیلی احساس شور و شعف می كنند و برای آنها تازگی دارد.
وی تاكید كرد: گردشگران چینی همچنین دوست دارند جنس اصیل ایرانی مثل فرش، زعفران و یا صنایع دستی بخرند و حاضرند در این مورد هزینه كنند لذا نحوه معرفی این اجناس می تواند توریست چینی را تشویق به خرید كند و درامد ارزی مناسبی برای ایران داشته باشد.
نماینده اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شانگهای گفت: همچنین با توجه به روحیه كنجكاوی چینی ها كه به دنبال مسائل كشف نشده و اسرار آمیز هستند ایران به راحتی می تواند روحیه چالش پذیر آنها را برآورد كند.
خلیفی با اشاره به اینكه در برخی موارد چینی ها در اولین بار به دلیل شناخت های نادرست در مورد ایران به صورت هیات های تجاری به ایران سفر می كنند، ادامه داد: آنان پس از آسوده خاطر شدن از فضای امن ایران، به تنهایی و یا در گروه های كوچكتر به ایران سفر می كنند.
وی نقش رسانه های دو كشور در شناسایی ظرفیت ها را موثر دانست و گفت: مردم ایران و چین باید یاد بگیرند از منابع درست، اطلاعات موثقی را در مورد دو كشور كسب كنند.
خلیفی افزود: ایران با داشتن ظرفیت های سرمایه گذاری، مناطق آزاد و مناطق ویژه تجاری با سیاست های جذاب سرمایه گذاری و با آغوشی باز، پذیرای سرمایه گذاران چینی در زمینه های مختلف صنعتی است.
نماینده اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شانگهای اضافه كرد: چینی ها به راحتی می توانند در زمینه های صنعتی، كشاورزی، توریستی و گردشگری در ایران سرمایه گذاری كنند و از مزایای معافیت های مالیاتی در ایران بهره مند شوند.
وی با اشاره به تحریم های یكجانبه آمریكا علیه جمهوری اسلامی و حمایت چین از ایران گفت: با وجود تحریم ها، چینی ها برخلاف غربی ها همواره در كنار ایران بوده اند و این رابطه نیز اكنون باید در زمینه های مختلف به ویژه گردشگری توسعه یابد.
وی اظهار داشت: بعد از طرح 'یك كمربند یك راه' رییس جمهوری چین، كشورهای زیادی از جمله ایران فعالانه از این طرح حمایت كرده و تحریم های یك طرفه برخی كشورها مانند آمریكا نمی تواند ارتباطات خوب ایران و چین را كه قدمتی چند هزار ساله دارد تحت تاثیر قراردهد.
نماینده اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شانگهای به ظرفیت های گردشگری ایران و سرمایه گذاری در آن پرداخت و گفت: معرفی هر چه بیشتر ایران به جهانیان به ویژه گردشگران چینی در جذب گردشگر، بی اثر كردن تبلیغات منفی غرب و ارز آوری موثر است.
او گفت: توریست های چینی به دلیل درگیری روزانه با تكنولوژی های جدید در چین، دوست دارند در سفر، زندگی در شرایط جدید و یا سخت مثل زندگی در چادر و یا خانه های محلی را تجربه كنند تا بتوانند كاملا خود را در یك محیط جدید و متفاوت احساس كنند.
**آساق**1904**1663**