اهواز-ایرنا- فرمانده مرزبانی خوزستان گفت: ماموران پایگاه دریابانی آبادان 41 هزار لیتر سوخت قاچاق را در آبهای ساحلی استان كشف و ضبط كردند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرزبانی خوزستان سردار عبدالله نظرپور روز شنبه در این خصوص اظهار داشت: در راستای طرح تشدید كنترل نوار مرزی و جلوگیری از ورود و خروج هرگونه قاچاق، ماموران پایگاه دریابانی آبادان روز گذشته در نتیجه ساعت ها كار اطلاعاتی از قصد قاچاقچیان مبنی بر خروج محموله بزرگ سوخت از آبهای كشور و فروش به دلالان كشورهای حوزه خلیج فارس آگاه شدند.
وی افزود: ماموران با اعزام به موقع به محل و طی عملیاتی غافلگیرانه موفق شدند شناور مورد نظر را هنگام خروج از آبهای داخلی كشور متوقف و در بازرسی از آن 41 هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوییل كه در مخازن جاساز شناور بارگیری شده بود كشف كردند.
فرمانده مرزبانی خوزستان تصریح كرد: شناور توقیف شده به بهانه فعالیت تجاری اقدام به سوخت گیری كرده به بود ولی به محض خروج از دهانه اروند مسیر خود را به محل فروش و تبادل سوخت منحرف كرده كه با هوشیاری دریابانان آبادان متوقف شد.
وی درپایان با اشاره به دستگیری 2 متهم در این رابطه افزود: محموله كشف شده به همراه متهمان مربوطه پس از تكمیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع ذیصلاح شد.

*كشف بیش از 84 میلیارد ریال كالای قاچاق توسط مرزبانان خوزستان
فرمانده مرزبانی خوزستان همچنین از توقیف 6 فروند شناور ، چهار دستگاه كامیون و كشف 84 میلیارد و هفتصد میلیون ریال كالای قاچاق توسط مرزبانان خوزستان در 10 روز گذشته خبر داد.
وی افزود: در راستای مبارزه با مخلان اقتصادی و حمایت از تولید داخلی در سال جدید مجموعه مرزبانی استان با ایجاد تعامل سازنده با نهادهای امنیتی و انتظامی ، سایر ادارات و ارگان های دولتی و مرزنشینان تمام تلاش خود را در مبازره با پدیده شوم قاچاق، ایجاد و استمرار امنیت پایدارو پاسداری از قلمرو سرزمینی ایران اسلامی در جنوب غرب كشور و به كار گرفته است.
سردار نظرپور ادامه داد: در همین راستا ماموران ما در پست كنترل ها، آبهای ساحلی، آبراه ها و تمامی مبادی ورودی و خروجی و پایانه های مرزی استان با اشراف اطلاعاتی و رصد لحظه به لحظه نوار مرزی ، ایجاد گشت های مستمر دریایی در سطح حوزه استحفاظی و كنترل شناورهای عبوری در آب های شمالی خلیج فارس و آراه بین المللی اروند، در ده روز گذشته، ضمن دستگیری 42 قاچاقچی موفق شدند 6 فروند شناور و چهار دستگاه خودروی باری حامل كالای قاچاق را متوقف كنند .
وی بیان كرد: مرزبانان خوزستان در این ماموریت ها بیش هزار دستگاه انواع لوازم خانگی ،25 هزار عدد انواع نوشیدنی ، 22 تن بستنی، 100 تن آرد و بیش از 600 هزار قلم لوازم آرایشی بهداشتی ، قاچاق كه با هدف عرضه در بازار داخلی كشور و بدون مجوز قانونی را كشف كردند.
این مقام ارشد مرزبانی در بخشی دیگر سخنان خود تصریح كرد: در خلال همین ماموریت ها از خروج بیش از 10 هزار لیتر سوخت قاچاق جلوگیری شد.
وی گفت: ارزش محموله های قاچاق كشف شده توسط كارشناسان 84 میلیارد و هفتصد میلیون ریال برآورد شد كه به همراه متهمان پس از تكمیل پرونده مقدماتی و مستندات كافی تحویل مراجع ذیصلاح شدند.

*رهایی پرندگان كمیاب زینتی و كشف لوازم آرایشی از قاچاقچیان در آبادان
فرمانده مرزبانی خوزستان همچنین از كشف 100 قطعه پرنده زینتی توسط دریابانان استان خوزستان خبر داد و گفت: مامورین پایگاه دریابانی آبادان در پی كسب خبری مبنی بر قاچاق پرندگان زینتی در سطح حوزه استحفاظی خود بلافاصله بررسی دقیق موضوع، شناسایی و دستگیری قاچاقچی در دستور كارشان قرار گرفت.
وی افزود: مأموران با اعزام به محل در یك عملیات غافلگیرانه موفق به كشف 100 قطعه پرنده زینتی از نوع بلبل خرمایی شدند.
سردار نظرپور در در ادامه با تاكید بر حفاظت از محیط زیست و گونه های بومی منطقه بیان كرد: هرگونه ورود و خروج پرندگان و گونه‌های جانوری بایستی از طریق مبادی قانونی انجام گیرد، چرا كه قاچاق در این زمینه علاوه بر تخریب محیط زیست، می‌تواند اثرات نامطلوبی در سلامت سایر گونه‌ها و حتی انسان داشته باشد.
وی با اشاره به دستگیری یك متهم در این زمینه گفت: كارشناسان ارزش پرنده های كشف شده را 100 میلیون ریال برآورد كردند كه به همراه متهم مربوطه پس از تكمیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع ذیصلاح شدند.
فرمانده مرزبانی خوزستان همچنین به كشف محموله بزرگ لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق در سواحل آبادان اشاره كرد و گفت: روز جمعه ماموران پایگاه دریابانی آبادان در راستای مبارزه با قاچاق كالا و ارز ، و حین كنترل شناور های عبوری یك فروند شناور باری حامل كالای قاچاق كه به سمت بنادر آبادان در حركت بود را شناسایی متوقف كردند.
وی افزود: در بازرسی دقیق ماموران 604 هزار و 368 قالب صابون آرایشی كه بدون مجوز ، قاچاق و با هدف عرضه در بازار داخلی كشور بارگیری شده اند كشف شد.
سردار نظرپور در پایان با اشاره دستگیری 6 متهم در این رابطه تصریح كرد: كارشناسان ارزش كالاهای كشف شده را بیش از 30 میلیارد ریال برآورد كردند كه پس از تشكیل پرونده اولیه به همراه متهمان جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شدند.

*كشف محموله بزرگ كالای خانگی قاچاق در ماهشهر
فرمانده مرزبانی خوزستان به كشف محموله بزرگ كالای خانگی قاچاق در ماهشهر اشاره كرد و گفت: با تلاش ماموران پایگاه دریابانی ماهشهر ، محموله بزرگی از انواع كالای خانگی قاچاق به ارزش 9 میلیارد و هفتصد میلیون ریال توقیف شد.
وی افزود: روز جمعه ماموران پایگاه دریابانی ماهشهر مستقر در پاسگاه شناور خورزهره حین كنترل شناورهای عبوری در سواحل آبی خوزستان، به یك فروند شناور تجاری كه از كشورهای حوزه خلیج فارس به مقصد بندر تجاری هندیجان درحركت بود مظنون شده و آن را متوقف كردند.
وی در ادامه اظهار داشت: در بازرسی ماموران از شناور توقیف شده مقادیر زیادی از انواع كالای خانگی قاچاق شامل95 دستگاه یخچال، 105دستگاه انواع كولر گازی و 140 دستگاه ماشین لباسشویی با ماركهای متفاوت همگی خارجی و بدون مجوز قانونی به مقصد ورود به بازار داخلی كشورمان بارگیری شده بود كشف شد.
سردار نظرپور با تاكید بر دقت نظر مرزبانان استان در كنترل مرزهای خشكی و آبی خوزستان اذعان داشت: كارشناسان ارزش ریالی این محموله را بالغ بر 9 میلیارد و هفتصد میلیون ریال برآورد كردند كه پس از تشكیل پروند مقدماتی به همراه متهمان تحویل مراجع قانونی شد.

*سه فروند شناور حامل سوخت قاچاق در آبهای خوزستان توقیف شد
فرمانده پایگاه دریابانی ماهشهر گفت: ماموران پایگاه دریابانی ماهشهربا هدف مقابله با قاچاق و فروش غیرقانونی مواد سوختی ، سه فروند شناور صیادی را به اتهام فعالیت و فروش غیرقانونی بیش از 20 هزارلیتر گازوییل قاچاق شناسایی و توقیف كردند.
سرهنگ ایرج زكوی در این خصوص اظهار داشت: دلایل و مستندات موجود حاكی از این است كه شناورهای توقیف شده كه با هدف صیادی اقدام به بارگیری بیش از 20 هزار لیتر مواد سوختی یارانه ای نموده بودند، بدون هیچگونه فعالیت صیادی و صرفا با هدف فروش این مقدار مواد سوختی به دلالان كشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به فروش غیرقانونی گازوییل قاچاق نمودند .
وی افزود: در خلال این عملیات بیش از پنج هزار لیتر سوخت و همچنین یك هزار و 705 دلار ارز خارجی هنگام خروج از كشور كشف شد.
فرمانده پایگاه دریابانی ماهشهر ادامه داد: شناورهای مذكور توقیف و ناخدای آنها به اتهام اقدام غیرقانونی و قاچاق منابع سوختی كشور دستگیر و با تشكیل پرونده و مستندات قانونی تحویل مراجع قانونی شد.

*محموله كنسروهای قاچاق در سواحل آبادان متوقف شد
جانشین فرمانده مرزبانی خوزستان از توقیف یك فروند شناور باری و كشف بیش از 7 هزار قوطی كنسرو زیتون در آبهای شمالی خلیج فارس اروند خبر داد.
سرهنگ نادر سهیلی در این خصوص اظهار داشت: در راستای جلوگیری از ورود كالای قاچاق به چرخه اقتصاد داخلی كشور و مبارزه بی امان با قاچاقچیان سوخت و كالا، دریابانان پایگاه دریابانی آبادان روز گذشته موفق شدند یك فروند شناور باری حامل محموله كنسروهای قاچاق را در آبهای شمالی خلیج فارس متوقف كنند.
جانشین مرزبانی خوزستان گفت: ماموران در بازرسی از شناورهای توقیف شده هفت هزار و 200 قوطی كنسرو زیتون كه قاچاق و بدون مجوز قانونی بارگیری شده بود را كشف كردند.
وی اشاره به دستگیری 6 متهم در این زمینه افزود: كارشناسان ارزش محموله كشف شده را سه میلیارد و 600 میلیون ریال برآورد كردند كه پس از تكمیل پرونده مقدماتی به همراه متهم تحویل مراجع ذی صلاح شد.
سرهنگ سهیلی تصریح كرد: دریابانان خوزستان با اشرافیت اطلاعاتی عملیاتی بر آبهای ساحلی استان هرگونه تحركات را زیر نظر گرفته و با قانون شكنان و مخلان اقتصاد داخلی برخورد جدی خواهند كرد.

*توقیف شناور قانون شكن و كشف نوشیدنی های قاچاق در آبادان
جانشین مرزبانی خوزستان همچنین از توقیف یك فروند شناور متخلف ، فعال در عرصه قاچاق كالا و حامل نوشیدنی های قاچاق در آبراه اروند خبر داد.
سرهنگ نادر سهیلی افزود: روز گذشته ماموران پایگاه دریابانی آبادان در راستای مبارزه با قاچاق كالا و ارز ، و حین كنترل شناور های عبوری در پهنای اروند یك فروند شناور باری حامل كالای قاچاق كه به سمت بنادر آبادان در حركت بود را شناسایی متوقف كردند.
وی ادامه داد: ماموران در بازرسی از این شناور 600 پاكت نوشیدنی یك و نیم لیتری كه بدون مجوز ، قاچاق و با هدف عرضه در بازار داخلی كشور بارگیری شده اند را كشف كردند.
وی در ادامه با اشاره به عزم جدی مرزبانان خوزستان در مقابله با قانون شكنان و سودجویان تصریح كرد: در این رابطه ناخدا و پنج خدمه كشتی به اتهام فعالیت در عرصه قاچاق كالا دستگیر جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شدند.
7152/6002