تهران- ایرنا- نقشه سازه نگهبان و تجهیز كارگاه ساختمان پلاسكو از سوی بنیاد مستضعفان به شهرداری تهران تحویل داده شد.

به گزارش ایرنا، كلنگ پلاسكو نخستین بار دهه فجر سال گذشته به زمین خورد اما پس از یك ماه عملیات احداث به دلیل نداشتن مجوزهای لازم و پیگیری نكردن مراحل اخذ مجوزهای قانونی مورد نیاز، متوقف شد.
عملیات احداث ساختمان پلاسكو متوقف مانده بود تا اینكه 21 خرداد امسال استاندار تهران از آغاز مجدد عملیات ساخت ساختمان پلاسكو همزمان با عید سعید فطر خبر داد كه البته با واكنش تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران همراه بود تا آنكه جلسه بررسی موضوع در كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این جلسه مقرر شد موانعی از جمله صدور پروانه ساختمانی مرتفع و طبق برنامه زمان بنده شده این سازه طی 2 سال آینده تكمیل و به بهره برداری برسد.
اكنون براساس اعلام معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، بنیاد مستضعفان به عنوان مالك ساختمان، اخیراً نقشه های سازه نگهبان و تجهیز كارگاه را ارائه داده و شهرداری تهران نیز برای ادامه كار، همكاری های لازم را به عمل می آورد.
پیروز حناچی با تاكید بر ضرورت بررسی درست و علمی موضوع در ابعاد مختلف عنوان كرد: براساس قانون، بنیاد مستضعفان برای اخذ پروانه ساخت باید اسناد مالكیت و نقشه های ساختمان را ارائه دهد كه هنوز این امر محقق نشده است كه طبق روال بخشی از این فرایند از طریق دفاتر خدمات الكترونیك پیگیری می شود.
وی با اشاره به تغییرات و محدودیت های جدید برای ساخت بنای پلاسكو گفت: در حال حاضر زمینی كه قرار است پلاسكوی جدید در آن ساخته شود بسیار محدود شده زیرا قرار است قسمت شمالی ساختمان مقاوم سازی شود و در عین حال به دلیل برخی از مشكلات احتمال حذف زمین شرقی كه قبلاً برای توسعه زمین پلاسكو تملك شده بود وجود دارد.
حناچی ادامه داد: این مساله موجب می شود تا عرصه طراحی محدود شود، با این وجود از تاریخی كه نقشه های ساختمان ارائه شود موضوع طراحی ساختمان قابل بررسی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به انتقادات اخیر شورا مبنی بر طولانی بودن فرایند صدور پروانه ساخت پرداخت و بیان كرد: تلاش می كنیم تا آن بخش از فرایند را كه به ما مربوط است با استفاده از روش های نوین و آنلاین كوتاه كنیم، اما بخش مربوط به مالكان بستگی دارد كه در این مورد مدیریت شهری نمی تواند اقدام خاصی انجام دهد.
به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در سه سال گذشته متوسط زمان صدور پروانه ساختمان از 96 روز به حدود 45 روز كاهش پیدا كرده است.
حناچی به اقدامات انجام شده برای ارائه طرح جایگزین مصوبه برج باغ ها اشاره كرد و گفت: پیش نویس اولیه در این خصوص آماده و تمامی مطالعات در این زمینه جمع بندی شده است تا پیشنهادات جدید به شورا ارائه شود.
وی تأكید كرد: با این وجود تدوین طرح جایگزین با نگاه بازدارنده و حفظ فضای سبز مهم است.
تهرام/9353 / 1539