سنندج - ایرنا - تنوع و جوان بودن صنعت معدنی استان كردستان، سبب شد تا هفتمین نشست كارشناسان معدن كشورهای اكو (سازمان همكاری اقتصادی) در سنندج برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست با حضور كشورهای پاكستان، افغانستان، قرقیزستان، ازبكستان، تاجیكستان، آذربایجان و ایران روز دوشنبه برگزار شد.
رئیس امور بین الملل سازمان زمین شناسی در این نشست گفت: تاكنون 6 نشست در كشورهای مختلف برگزار شده و در نتیجه آن چند طرح از جمله نقشه پراكندگی و دوره زمین ساخت، اجرا شده است.
میرمحمد میگونی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تلاش كرده این نشست ها به طور منظم برگزار شود تا كارشناسان عضو اكو بتوانند ارتباط بهتری با یكدیكر برقرار كنند.
وی افزود: تنوع مواد معدنی و جوان بودن صنعت معدنی استان كردستان موجب شد این استان به عنوان محل برگزاری این دوره از نشست انتخاب شود.
رئیس كمیته معدن، انرژی و محیط زیست كشورهای عضو اكو نیز در این نشست گفت: سازمان اكو برای اینكه كشورهای عضو را حمایت كند به برگزاری این نشست ها و انجام پروژه های مشترك می پردازد.
فواد فرزعلی بایف اظهار داشت: موقعیت استراتژیك و ظرفیت های معدنی كشورهای عضو اكو شرایطی را ایجاد كرده تا كشورها و شركت های بخش خصوصی با سرمایه گذاری از مزایای آن بهره مند شوند.
وی تاكید كرد: پتانسیل های معدنی این كشورها می تواند نقش حیاتی در توسعه و پیشرفت این كشورها داشته باشد.
فرزعلی بایف پیشرفت ها در این زمینه را با چالش هایی همراه دانست و یادآور شد: مشكلات زیست محیطی، رقابت ها، قیمت، عرضه و تقاضا در بازار از جمله چالش های پیش روی این حوزه است.
كارشناسان كشورهای پاكستان، افغانستان، قرقیزستان، ازبكستان، تاجیكستان و آذربایجان در هفتمین نشست تخصصی كارشناسان معدنی اكو حضور دارند.
این كارشناسان روز گذشته از معدن طلای ساریگونی قروه بازدید كردند و فردا سه شنبه هم از معدن انگوران زنجان بازدید می كنند.
6108/9102