كرمانشاه - ايرنا - مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان كرمانشاه از انعقاد تفاهم نامه همكاري اين اداره كل با كتابخانه هاي عمومي استان با هدف توسعه، ترويج و گسترش فرهنگ كتاب و كتاب خواني در بين اقشار مختلف جامعه خبر داد.

ياور محمدي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اهميت موضوع كتاب و كتابخواني در فرهنگ اسلامي اظهار داشت: پيرو تاكيدهاي مقام معظم رهبري تلاش در زمينه توسعه فرهنگ مطالعه، كتاب خواني، تحقيق و پژوهش در جامعه و بهره گيري از ظرفيت هاي طرفين در جهت ارتقاء شاخص هاي فرهنگي استان بسيار حائز اهميت است.
وي با تاكيد بر اهميت همكاري و مشاركت نظام ‌يافته در زمينه‎هاي ممكن با رويكرد بهره‎ گيري متقابل از ظرفيت‌‎هاي موجود بين 2 دستگاه تصريح كرد: ارتقا، اشاعه و ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني در بين اقشار مختلف جامعه به ويژه كاركنان، مربيان و كارآموزان از اهداف مورد نظر است.
محمدي تحقق اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي را با بهره‎گيري از رهنمودهاي مقام معظم رهبري در حوزه‎هاي فعاليت اداره كل آموزش فني و حرفه اي و نهاد كتابخانه‎هاي عمومي مهم دانست و افزود: توسعه فرهنگ مطالعه، كتابخواني، تحقيق و پژوهش در جامعه مورد تأكيد بوده است.
مديركل آموزش فني وحرفه اي كرمانشاه با اشاره به نقش كتاب و كتاب خواني در فرهنگ اسلامي گفت: كتاب، محصول تجربه‌هاي بشري و خلاقيت‌هاي ذهني و آموخته‌هاي دراز مدت انسان است كه سهم آن در انتقال دانش‌ها گاهي به مراتب بيشتر و فراتر از ديگر ابزار آموزشي است و تلفيق فرهنگ كتاب و كتاب خواني و فراگيري آموزش هاي مهارتي در ميان جوانان مي تواند آينده اي روشن و زيبا توام با توسعه و پيشرفت ايران اسلامي را رقم بزند.
در ادامه مديركل كتابخانه هاي عمومي استان كرمانشاه نيز با تاكيد بر اهميت آموزش هاي مهارتي، نقش آموزش هاي مهارتي را در راستاي ارتقاء و توانمند سازي نيروي جوان جوياي كار مهم برشمرد و خواستار همكاري بيش از پيش كتابخانه هاي عمومي استان با اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان كرمانشاه در راستاي توسعه و ترويج فرهنگ حسنه كتاب و كتابخواني و فراگيري آموزش هاي مهارتي در سطح جامعه بويژه جامعه جوان استان شد.
معصومه حسني ‌خونسار گفت: ارتقا سطح كيفي و كمي فرهنگ مطالعه و ارتقا فرهنگ كتابخواني از طريق مسابقات، گردهمايي، معرفي و نقد كتاب، از جمله اهداف امضاي اين تفاهم‌نامه بوده است.
وي اظهار داشت: به ‌موجب اين تفاهم‌نامه، كتابخانه‌هاي عمومي در فراهم آوردن زمينه استفاده از ظرفيت هاي مطالعاتي و پژوهشي، مشاوره براي منابع موجود در كتابخانه ها، مشاركت در برگزاري نمايشگاه‌ها و گردهمايي‌هاي علمي و فرهنگي، تبليغات محيطي و اهداي محصولات فرهنگي در دوره هاي آموزشي، بهره گيري از ظرفيت كتابخانه هاي عمومي استان براي ايجاد عدالت فرهنگي (دسترسي عمومي براي همه اقشار جامعه) در بين حرفه آموزان، برگزاري نشست‌هاي مشترك كتاب‌خواني و نقد كتاب و... با اداره كل آموزش فني وحرفه اي استان همكاري خواهند داشت.
طبق اين تفاهم‌نامه، طرفين به مدت سه سال در خصوص همكاري در زمينه هاي علمي، فرهنگي و آموزشي مشترك، بهره گيري از ظرفيت كتابخانه هاي عمومي استان براي ايجاد عدالت فرهنگي (دسترسي عمومي براي همه اقشار جامعه) در بين كارآموزان و حرفه آموزان، همكاري در تشويق و ترغيب آنها در جهت ارتقاي فرهنگ كتابخواني، اعمال تخفيف 40 درصدي عضويت در كتابخانه هاي عمومي براي پرسنل فني و حرفه اي و خانواده هاي آنان و كارآموزان معرفي شده از طرف فني و حرفه اي، اطلاع رساني و معرفي قابليت ها و خدمات كتابخانه هاي عمومي در كارگاه ها و دوره هاي آموزشي، برگزاري برنامه هاي فرهنگي با موضوع ارتقا فرهنگ كتابخواني و برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي كتابداران و خانواده هاي آنان و فراهم آوري شرايط لازم براي شركت كردن اعضاي كتابخانه ها در دوره هاي حرفه آموزي با يكديگر همكاري خواهند كرد.
آموزش هاي فني و حرفه اي در استان كرمانشاه اكنون در 18 مركز دولتي و 235 آموزشگاه بخش خصوصي ارائه مي شود.
استان كرمانشاه 100 كتابخانه هاي عمومي، مشاركتي و سيار دارد.
3033/8066