به گزارش ایرنا، مصر علاوه بر اینكه در ساحل غربی این دریا قرار دارد و از بركات آن سود می برد، كانالی برای مرتبط كردن دریای مدیترانه به دریای سرخ و ارتباط با آب های آزاد جهان حفر كرده كه این باعث سهولت كشتیرانی و كسب درآمد زیادی برای این كشور شده است.
كانال سوئز كه آبراهی به طول 192 كیلومتر است، دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می كند و یكی از منابع مهم درآمد ارزی مصر محسوب می شود اما این كانال تا زمانی مفید است كه كشتیرانی در دریای سرخ بدون مانع و مشكل باشد.
كانال سوئز كه در غرب صحرای سینا و شمال شرق مصر واقع شدهاست ، راهی میان بر برای عبور كشتیها و قایقهایی است كه از اروپا و آمریكا به سمت جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه دررفتوآمد هستند و هدف از حفر این كانال این بود تا كشتی ها ناچار به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند و از سوی دیگر منبع درآمدی باشد. این كانال سریعترین مسیر كشتیرانی میان اروپا و آسیاست و حدود 7 درصد كل تجارت دریایی دنیا از این كانال انجام میشود.
كانال سوئز منافع زیادی برای مصر دارد و این باعث شد این كشور یك كانال جدید دیگر حفر كند كه سه سال پیش افتتاح شد. «مهاب ممیش» رئیس هیات اداری كانال سوئز دوشنبه گذشته گفت، كانال جدید از سال 2015 میلادی 15.8 میلیارد دلار برای مصر درآمد داشته و طی این مدت 52هزار 199 كشتی از این كانال عبور كردند.
وی افزود، كانال سوئز شریان حیاتی توسعه مصر است و این كشور از این طریق درآمدهای قابل توجهی دارد ؛این كانال در سال مالی 2017-2018 بیش از 5.6میلیارد دلار درآمد برای مصر داشت كه در مقایسه با سال قبل رشد 12درصدی را داشت.
با توجه به منافع زیادی كه این كانال برای مصر دارد ، قاهره پیوسته تلاش كرده است مسیرهای منتهی به این كانال، امن و همیشه باز باشد زیرا اگر كشیتراتی در دریای سرخ با مشكل مواجه شود، این كانال تا حد زیادی از حیز انتفاع می افتد و به همین دلیل است كه مصری ها پیوسته بر ضرورت امنیت كشتیرانی در دریای سرخ تاكید داشته اند.
یكی از مناطقی كه مصری ها از دیرباز از اهمیت آن آگاه بوده اند، تنگه باب المندب است زیرا اگر هر طرفی كنترل این تنگه را در دست داشته باشد، در حقیقت كنترل دریای سرخ را در دست دارد و به همین دلیل مصر پیوسته تلاش كرده است این تنگه به هر قیمتی كه شده باز بماند و شاید یكی از دلایلی كه باعث شد مصر ابتدا از عربستان در تجاوز نظامی به یمن حمایت كند، همین مساله بود زیرا مصر قبلا هم طعم تلخ دخالت نظامی در یمن را چشیده بود و می دانست متجاوزان به یمن با چه سرنوشتی مواجه خواهند شد.
«جمال عبدالناصر» رئیس جمهوری اسبق مصر طی جنگ های داخلی یمن از سال 1962 تا 1967، حدود 70هزار سرباز به یمن فرستاد .
تارنمای «نون پست» در این خصوص نوشت، مصر در این جنگ 10هزار سرباز از دست داد و میلیاردها دلار نیز هزینه كرد و خود را در تنگنای سختی قرار داد زیرا یمن تبدیل به ویتنامی برای مصر شده بود و بالاخره عبدالناصر در بهار سال 1967 با ابراز تاسف از جنگی كه قاهره وارد آن شده بود ، به سفیر آمریكا در قاهره گفت، جنگ یمن تبدیل به ویتنامی برای مصر شده است.
تارنمای نون پست همچنین نوشت، مصری ها از جنگ یمن این نتیجه را گرفتند كه نباید بار دیگر فرزندان خود را به سرزمینی مانند یمن برای یك مساله بودار بفرستند و شاید به همین دلیل بود كه «عبدالفتاح السیسی » رئیس جمهوری مصر تصمیم گرفت فقط نیروی هوایی و دریایی خود را به كمك عربستان بفرستد و آن زمان اعلام كند اگر ضرورت داشته باشد، نیروی زمینی اعزام می كند.
تارنمای «مدی مصر» در خصوص علت مشاركت مصردر تجاوز به یمن نوشت، میان كارشناسان تقریبا اتفاق نظر وجود دارد كه جنگ عربستان در یمن هیچ ربطی به مصر ندارد و اگر مصر وارد این بازی شد، به دلیل آن بود كه قبلا سوخت به ارزش میلیاردها دلار از عربستان پس از بركناری «محمد مرسی » رئیس جمهوری پیشین این كشور دریافت كرده بود.
نكته مهم تری كه در این میان وجود دارد این است كه مصر چهار كشتی جنگی خود را به اصطلاح برای محاصره دریایی یمن اعزام كرده بود اما واقعیت این است كه مهم ترین هدف مصر این بود كه امنیت كشتیرانی در دریای سرخ برقرار باشد و به تبع آن راه برای عبور كشتی ها از كانال سوئز باز باشد و به همین دلیل است كه السیسی بارها گفته است امنیت تنگه باب المندب ، خط قرمز است.
مدی مصر در ادامه نوشت، چندی پیش مسئولان انصارالله پیام هایی برای مقام های مصری فرستادند كه در پی آسیب رساندن به منافع مصری ها نیستند و این عربستان است كه سعی می كند با پیش كشیدن مساله امنیت دریای سرخ، مصری ها را به جنگ با یمنی ها بكشاند.
تارنمای الصباح نوشت، رئیس جمهوری مصر زمستان گذشته در دیدار از عمان خواستار حل بحران یمن از طریق سیاسی شد و پس از آن نیز بارها بر ضرورت حل این بحران از طریق سیاسی تاكید كرد و پیشنهاد داد در آینده نیروهای انصارالله به ارتش یمن بپیوندند.
«سامح شكری» وزیر خارجه مصر نیز اوایل بهار گذشته در دیدار «عبدالملك المخلافی » وزار خارجه در دولت عبدربه منصور هادی در قاهره تاكید كرد كه بحران یمن راه حل نظامی ندارد و مصر آمادگی دارد از نظر سیاسی برای حل بحران در این كشور كمك كند و در عین حال از تلاش های میانجیگرانه سازمان ملل برای حل این بحران حمایت می كند.
با اینكه مصر از سال 2015 ، چند قایق جنگی و چند هواپیما برای كمك به عربستان در تجاوز به یمن اعزام كرد اما شواهد و قرائن حاكی از آن است كه قاهره اعتقادی به جنگ با یمن ندارد و حمایتش از عربستان در این تجاوز هم در حقیقت برای حفظ منافع خود بوده است ، قاهره ، در درجه نخست به فكر تامین امنیت كشتیرانی در دریای سرخ است زیرا اگر این منطقه امنیت نداشته باشد، درآمدهای كانال سوئز شدیدا كاهش می یابد و از سوی دیگر این كشور به دلیل همراهی با عربستان امتیازهای مادی از این كشور و همچنین امارات مانند سرمایه گذاری در مصر و ... گرفته است در نتیجه به گونه ای خنثی در این تجاوز حضور دارد اما مانند سودان حاضر نشده است نیروی زمینی به یمن اعزام كند.
خاورم **2041**1049
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
الجزیره-ایرنا- دریای سرخ جداكننده قاره آسیا از آفریقا، این روزها نقش و اهمیت زیادی در كشتیرانی جهانی و انتقال انرژی دارد و از دیرباز برای كسب و كار مردم مورد توجه كشورهای منطقه به ویژه مصر، عربستان و یمن بوده است .