شیراز - ایرنا - دبیركل مجمع خیرین سلامت كشور با بیان اینكه درمان مقوله ای هزینه بر است گفت :دولت بتنهایی از عهده هزینه های درمان بر نمی آید،لازم است مشاركت خیرین در این عرصه تداوم داشته باشد.

دكتر حسینعلی شهریاری پنجشنبه در حاشیه شانزدهیمن اجلاس مجمع خیرین تامین سلامت استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : خیرین سلامت حدود 6 هزار میلیارد تومان در كشور سرمایه گذاری كرده‌اند كه یك هزار میلیارد از این مبلغ در سال 96 بوده است اما همچنان نیازهای گسترده ای در این حوزه وجود دارد.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه كار خیر در همه زمینه ها مهم است، بیان كرد: مهم‌ترین كار خیر در زمینه سلامت و درمان و پیشگیری است و تا می‌توانیم باید تلاش كنیم خیران را در زمینه سلامت و درمان و پیشگیری جذب كنیم.
وی اضافه كرد: كار خیر در امور بهداشت و درمان خاص مردم ما و جامعه ما نیست ، در كشورهای غربی و اروپایی هم خیریه های درمانی فعال است اما آموزه های دینی و حس نوع دوستی در جامعه ما ایجاب می كند كه بیشتر در این حوزه كار شود.
شهریاری ادامه داد: خیرین در این رابطه باید به سمت تامین هزینه های فرهنگ سازی و آموزش نیز گرایش یابند ، 50 درصد از بیماری های جامعه بیماری های ناشی از چاقی است، در این زمینه باید با مشاركت خیرین فرهنگ سازی شود تا دیابت ، فشار خون ، سرطان و انواع دیگر بیماری ها كنترل شود تا نیاز به احداث بیمارستان و درمانگاه بیشتر نباشد.
دبیر كل مجمع خیرین سلامت كشورگفت: با عنایت به مشكلات تامین منابع مورد نیاز و كمبودهای حوزه سلامت، بهترین راه غلبه بر این معضلات استفاده از منابع و ظرفیت‌های غیر دولتی به ویژه خیرین در عرصه سلامت است.
وی با بیان اینكه همه برای كمك به حوزه بهداشت و درمان رفع محرومیت‌ها در مناطق كم برخوردار وظیفه داریم، گفت: راهكارهای تاثیر سرمایه گذاری در حوزه سلامت وافزایش بهره وری را به گونه ای طراحی و اجرا كنیم تا مشوق حضور حداكثری بخش خصوصی و خیرین در این حوزه و خدمت رسانی بهتر به بیماران باشیم.
شهریاری با بیان اینكه مجمع خیرین سلامت كشور با جذب مشاركت‌های مردمی 270 واحد فعال در سراسر كشور دارد، عنوان كرد: مجمع خیرین سلامت كشور بیش از 70هزار نفر خیر نیكوكار را سازماندهی كرده كه حاصل مشاركت آنان احداث و تجهیز بیش از 4600 واحد درمانی و بهداشتی با هماهنگی وزارت بهداشت و توسط دانشگاه های علوم پزشكی در اقصی نقاط كشور است.

** بنیادهای خیریه آموزش سلامت در كشور
مشاور وزیر بهداشت در امور دانشگاه ها در این نشست برلزوم فرهنگ سازی و آموزش برای پیشگیری از بیماری ها تاكید كرد و گفت: لازم است در این رابطه بنیادهای خیریه با مشاركت خیرین تشكیل شود، برخی از بنیاد های تشكیل شده نیز نیاز به همراهی و كمك خیرین دارند.
دكتر محمد هادی ایمانیه افزود: مشاركت خیرین در امور آموزش و فرهنگ سازی پیشگیری ازبیماری ها نقطه عطفی در توسعه سلامت است ، 80 درصد از بیماری های جامعه ما قابل پیشگیری است ، مشاركت خیرین در آموزش و پیشگیری می تواند این 80 درصد را تحقق عینی و عملی ببخشد.
وی گفت: نگهداری از بیماران در منزل نیاز به ساخت انبوه بیمارستان ها را كاهش می دهد ، نگهداری از بیمار در منزل الفت و عطوفت بیشتری بهمراه دارد و در بهبودی بیمار نیز موثر است ، خیرین می توانند بخشی از كمك های خود را به این سمت سوق دهند.
مشاور وزیر بهداشت در امور دانشگاه ها ادامه داد: از دیگر مواردی كه نیاز امروز جامعه تلقی می شود و خیرین می توانند در آن مشاركت كنند اداره امور بیمارستان ها و تامین دارو وتجهیزات بیمارستانی است؛ ساخت یك بیمارستان و واگذاری آن به دولت كار را تمام نمی كند، خیرین باید در اداره امور بیمارستان ها مشاركت بیشتری داشته باشند. ،
دكتر علی بهادر رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز با تقدیر از خیرین و نیكوكاران عرصه سلامت اظهار داشت : استان فارس پیشتاز امور خیریه در عرصه سلامت است ، دهها بیمارستان و مراكز درمانی در اقصی نقاط استان فارس با مشاركت خیرین ساخته شده است.
وی بیان داشت: ۸۰ درصد از فعالیت های خیرین در حوزه سلامت در این استان در حوزه تامین زیرساخت‌های عمرانی متمركز است و همچنان تأمین این زیرساخت و مهم‌ترین نیازهای حوزه سلامت به شمار می رود . در حال حاضر ۳۲ پروژه عمرانی فعال در سطح استان فارس وجود دارد كه ۲۰ پروژه آن در شیراز فعال است به علت محدودیت های اعتباری و بودجه ای سرعت اجرای كار در برخی پروژه ها كند شده اما هیچكدام از پروژه‌های خیرساز در سطح استان فارس تعطیل نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: یك هزار و سیصد نیاز در حوزه سلامت استان فارس شناسایی و اولویت بندی شده است كه با مشاركت خیرین و نیكوكاران درعرصه سلامت این نیازمندی ها ساماندهی شده و با استفاده از كمك های خیرین اولویت های مشخص شده در این عرصه اجرا و پیگیری می‌شود.
مدیر عامل مجمع خیرین تامین سلامت استان فارس نیز كمك به بیماران نیازمند را یكی از اولویت‌های عرصه سلامت در این استان برشمرد و گفت :در یك سال گذشته ۲۴۰۰ بیمار نیازمند با استفاده از كمك های مجمع خیرین تامین سلامت در استان فارس از كمك های مردمی بهره مند شده اند در این مدت ۸۰ میلیارد ریال وام قرض الحسنه و ۷ میلیارد ریال كمك های بلاعوض به بیماران نیازمند پرداخت شده است.
دكتر علی اكبر رامجردی گفت: در یك سال گذشته ۷۹۰ میلیون تومان كمك های مردمی و خیرین بصورت وام دانشجویی در اختیار دانشجویان نیازمند قرار گرفته است و مبلغ ۳۹۰ میلیون تومان از این كمك ها را استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز تامین كرده اند.
وی با بیان اینكه خیرین ۸۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تامین زیرساخت های حوزه سلامت و كمك به بیماران و نیازمندان فارس تعهد كرده اند گفت :در این رابطه ۱۴۰ تفاهم نامه با خیرین به امضا رسیده كه ۹۸ تفاهم نامه آن را خیرین شیراز امضا كرده اند.
آیت الله لطف الله دژكام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در این اجلاس گفت : از جمله مواردی كه می توان با مشاركت خیرین سلامت به آن همت گماشت اجرای طرح های مراقبت در خانه و تامین هزینه آن توسط خیرین است ، اگر هزینه ها در این عرصه تامین شود یك خانواده می تواند بهتر و با مراقبت بیشتر از بیمار در خانه نگهداری كند.
آیت الله سید علی اصغر دستغیب رئیس جمع خیرین تامین سلامت و نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری هم در این اجلاس بیان داشت: كار خیریه در حوزه سلامت كاری ماندگار و مصداق ینفع الناس است ، خیرین در این عرصه باید بیشتر به بحث پیشگیری بپردازند.
6113 /1876